۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
گره گرانی بر تار و پود مشاغل خانگی| تولید هست خریدار نیست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

گره گرانی بر تار و پود مشاغل خانگی| تولید هست خریدار نیست

مشهد- افزایش قیمت مواد اولیه و نبود بازار برای فروش محصولات خانگی موجب شده تا خانه‌هایی که حکم تولیدکننده را داشتند به دلیل نبود خریدار دست از تولید کشیده و از گردونه تولید کم‌کم خارج شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایجاد مشاغل خانگی یکی از راهکارهای دولتمردان در طی سال‌های گذشته برای توانمندی خانواده‌ها به‌ویژه زنان بی‌سرپرست و نیز خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد بوده است اما متأسفانه طی دو سال گذشته کرونا این مشاغل و درآمد آن‌ها را بی‌نصیب نگذاشته و گرانی مواد اولیه موجب شده تا نرخ تولید و محصول نهایی را افزایش دهد.

محبوبه قاسمی یکی از بانوان کارآفرین مشهدی و راهبر شغلی درزمینهٔ گلدوزی است که با مدرک فوق‌دیپلم توانسته زمینه آموزش و اشتغال بسیاری از بانوان به‌ویژه روستائیان را در مشهد و شهرهای حومه فراهم کند اما حالا از گرانی و محصولاتی که بر روی دستشان مانده ابراز گلایه و شکایت دارد.

برای آشنایی با مشکلاتی که این کارآفرین و سایر افرادی که به‌عنوان شغل خانگی با وی همراه هستند ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* شما در چه حوزه‌ای کارآفرینی و اشتغال ایجاد کردید؟
کار من در خصوص اشتغال‌زایی با هنر گلدوزی برای بانوان روستایی است. به این صورت که در ابتدا، کار به این بانوان آموزش داده می‌شود سپس سفارش ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و پس از اتمام کار، محصولات وارد بازار فروش می‌شود.

* این کار را از چه سالی آغاز کردید؟
من کارم را از سال ١٣٩٧ به‌طورجدی آغاز کردم و با برخی از روستاهای استان و حاشیه شهر مشهد نیز همکاری می‌کنم.

گره گرانی بر تار و پود مشاغل خانگی | تولید هست خریدار نیست

روند کار به این صورت است که ابتدا کار طراحی می‌شود . سپس پارچه‌ها آنزیم شور و فرآوری می‌شود و درنهایت با توجه به طراحی و نخ مورد نیاز تهیه و در اختیار دوزندگان قرار می‌گیرد .

* چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟
کارهای تولیدی شامل روتختی، کوسن، رومیزی، حوله‌های گلدوزی شده و سایر سفارش های بازار پسند است.

* آیا سبک های خاصی را در این دوخت و دوز ها به کار می برید؟
ما از انواع دوخت‌ها شامل بخارا دوزی، ساقه‌دوزی، تو پر دوزی و یا زنجیره دوزی استفاده می کنیم.

* استقبال از محصولات تولید شما تاکنون چگونه بوده است؟
متأسفانه شروع کار ما با بدترین اوضاع کشور مواجه بود چراکه هنگام آموزش‌ها بیماری کرونا و شرایط اقتصادی کشور در بدترین حالت قرار داشت به دلیل شرایط بیماری کرونا امکان آموزش در فضا بسته وجود نداشت و ما حتی در پشت‌بام حسینیه‌ای در حاشیه شهر مشهد ،در روزهای سرد زمستانی ، کلاس‌های آموزشی را برگزار کردیم تا خللی در روند آموزش و تولید ایجاد نشود.

خوشبختانه بانوانی که سر کلاس حضور داشتند بسیار علاقه‌مند و بااستعداد بودند و گلدوزی‌ها را به بهترین نحو به ما تحویل می‌دادند.

* چند نفر را از این طریق وارد بازار کارکردید؟
ما تاکنون به بیش از ١٠٠ نفر را آموزش داده‌ایم و آن‌ها را وارد بازار کارکرده‌ایم و اگر شرایط بازار فروش مطلوب باشد امکان اشتغال‌زایی برای بیش از ٣٠٠ نفر در این زمینه کاری فراهم است.

* مهم‌ترین مشکلی که در حوزه کارآفرینی در پیش رو دارید چیست؟
مشکل عمده‌ای که بر سر راه تولید ما وجود دارد بازار فروش است.کارهای تولیدشده توسط این بانوان علاوه بر زیبایی، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و من طی برنامه‌ریزی‌ها برای اشتغال‌زایی این بانوان تصمیم به صادرات علاوه بر فروش در داخل کشور از طریق فضای مجازی و فروشگاه‌های سطح شهر نیز داشتم.

* آیا در حوزه صادرات موفق بودید؟
متأسفانه به دلیل تحریم‌ها شرایط بسیار دشوار است و کشورهای دیگر همکاری لازم را برای صادرات کالا انجام نمی‌دهند .همچنین شرایط داخلی کشور نیز برای صادرات بسیار دشوار شده است.

شرایط کرونایی میزان تقاضای مشتریان را کاهش داده است، اما در مجموع با توجه به شرایط اقتصادی مردم و شیوع بیماری، فعالیت در قالب طرح مشاغل خانگی اگر دولت در بازاریابی و صادرات کمک کند توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

همچنین پارچه‌های مصرفی در کار ما در طی همین یک سال گذشته سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند لذا این گرانی بر روی قیمت تمام شده اثر مستقیم می گذارد و کار را گران تمام می کند.

* با این احتساب باید قید صادرات را زد؟
ما در این راستا باز هم ناامید نیستیم و لذا
در حال آمادگی برای نمایشگاهی در کشور عمان هستیم.

* برای شرکت در نمایشگاه های خارجی مشکلی پیش روی شما نیست؟
مهم‌ترین مشکل جدا از فشار کاری برای آماده‌سازی محصولات هزینه‌های بالا برای رفت‌وآمد و همچنین اجاره غرفه‌ها بر سر راهمان قرار دارد که این هزینه‌ها حدود ٩٠ میلیون تومان پیش‌بینی‌شده است و با توجه به شرایط فعلی کشور هیچ‌گونه قطعیتی در به سرانجام رسیدن و صادرات محصولات وجود ندارد.

* مواد اولیه چقدر گران شده و بر روی تولیدات شما تأثیر گذاشته است؟
مواد اولیه تولیدات ما شامل نخ و پارچه است و در طی خریدهای این ٣ سال در هر بار خرید مواد اولیه، نسبت به خرید گذشته افزایش حداقل نیم برابری داشته است .

گره گرانی بر تار و پود مشاغل خانگی | تولید هست خریدار نیست

به‌طور مثال در ۳ سال پیش وقتی کار را شروع کردیم هر بسته نخ فقط هفت هزار تومان قیمت داشت در حالی که همان نخ قیمت آن امروز به بسته‌ای ٢١ تا ٣٠ هزار تومان رسیده است.

* محصولات تولیدی شما با چه نرخ‌هایی عرضه می‌شود؟
قیمت محصولات به این صورت است که روتختی‌ها از دو میلیون تومان تا شش میلیون تومان و کوسن‌ها ٢۵٠ هزار تومان است همچنین رومیزی‌ها از یک‌میلیون تومان نیز شروع می‌شود.

* اگر بازار فروش محصولات برای شما فراهم باشد افرادی که برای آن‌ها اشتغال ایجاد کرده‌اید در ماه چقدر درآمد خواهند داشت؟
با توجه به قیمت‌های برآورد شده اگر بازار فروش در شرایط مطلوب قرار داشته باشد این بانوان می‌توانند حداقل ماهیانه سه میلیون تومان درآمد داشته باشند.

* انتظار شما از مسئولان چیست؟
توقعی که من از دولت و مسئولان دولتی دارم اینست که نقش حمایتی و همکاری با ما داشته باشند.ما به عنوان بخش خصوصی تمام توان و انرژی خود را برای آموزش بانوان به کار گرفتیم و تاکنون افزون بر ۱۰۰ نفر را به مرحله اشتغال و کار رساندیم و لذا اگر دولت نتواند با تسهیل شرایط فروش و به ویژه صادرات بستر ادامه فعالیت های ما را فراهم کند لذا تمام زحمات ما به هدر خواهد رفت و این افراد که صاحب شغل خانگی هستند دوباره به جمع بیکاران خواهند پیوست.

از دولتمردان تقاضا داریم تا برای ایجاد بازار فروش تلاش مضاعفی به خرج دهند تا بتوانیم در جهت اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای این بانوان سهیم باشیم.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha