۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
تبیین محورهای فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۹۹
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد:

تبیین محورهای فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۹۹

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مهم‌ترین محورهای فعالیت این مجموعه را در سال ۹۹ اعلام کرد و با تأکید بر تنوع‌بخشی به محصولات فناورانه، گفت: پژوهشگاه تنها یک پیمانکار پژوهشی نیست، بلکه با پاسخگویی حداکثری به نیازهای صنعت، در سطوح راهبردی ایفای نقش می‌کند.

 به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی نفت ایران، جعفر توفیقی گفت: در سال نو با تقاضای بیشتری نسبت به پارسال از سوی صنعت روبه‌رو خواهیم بود، از این رو باید سبد محصولات فناورانه خود را گسترش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای موجود باشیم و این موضوع مستلزم ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بیشتر در داخل پژوهشگاه صنعت نفت است.

وی با بیان اینکه نیازهای فناورانه صنعت به‌طور مستمر رو به توسعه است، ادامه داد: در شرایط کنونی کشور که شرکت‌های خارجی نیز حضور ندارند، باید از این فرصت استفاده کرد تا پژوهشگاه برای خلق ارزش و فناوری، جایگزین این شرکت‌ها شود.

توجه به سلامت کارکنان

توفیقی با بیان اینکه در شرایط کنونی، بدون تردید اولویت مدیران این مجموعه توجه به سلامتی کارمندان است، تصریح کرد: سرمایه انسانی همواره باارزش‌ترین سرمایه‌های سازمان هستند، بنابراین در شرایط کنونی کشور که همگان با ویروس کرونا  روبه‌رو شده‌اند، ضروری است کارکنان این مجموعه در تمامی فعالیت‌ها، نکات ایمنی را به‌طور مطلق، چه در داخل و چه خارج از سازمان رعایت و در این راستا به توصیه‌های واحد اچ‌اس‌یی عمل کنند.

وی گفت: با توجه به ارزشی که برای همکاران خود در پژوهشگاه صنعت نفت قائل هستیم، به‌طور طبیعی سیاست‌های تقویت انگیزه و انگیزشی در سال جدید نیز ادامه می‌یابد، چراکه ایجاد انگیزه برای کارکنان، بزرگ‌ترین موتور محرک برای تحقق اهداف این سازمان است.

رصد فناوری‌های نوظهور

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه این مجموعه یک مرکز علمی است و باید به آخرین تحولات علمی در دنیا مسلط باشد، گفت: همانند پارسال از یک سو مطالعات آینده‌پژوهی و رصد فناوری‌های نوظهور را در برنامه خواهیم داشت و از سوی دیگر محققان این مجموعه توسعه فناوری‎‌های نوظهور را در دستور کار خود قرار خواهند داد، بنابراین به‌صورت مستمر فناوری‌های نو دنیا رصد می‌شود و تاثیرگذاری آنها بر صنعت نفت و گاز هم بررسی خواهد شد.

دستیابی به «پژوهشگاه سبز»

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به موضوع مهم توسعه پایدار که از مباحث روز دنیا محسوب می‌شود، اشاره کرد و گفت: همه کشورها و سازمان‌ها همواره تلاش می‌کنند که در جهت توسعه پایدار نقش مهمی ایفا کنند، ما هم باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که در سال ۹۹ پژوهشگاهی سبز داشته باشیم و توجه به کاهش مصرف انرژی و آب، مدیریت صحیح پسماند و مواد آلاینده می‌تواند ما را در این مهم یاری کند.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد این مجموعه افزون بر اینکه با بهترین و بالاترین بازده، کار خود را انجام می‌دهد، در همه جهات به‌عنوان «پژوهشگاه سبز» قلمداد شود.

چابک‌سازی فرآیندها

توفیقی بر شعار «چابک سازی سازمان» که پارسال مطرح شده بود، تأکید کرد و گفت: برای تحقق این شعار، برخی فرآیندها بازنگری و برخی دیگر ساده‌سازی شده‌اند و در همین راستا اختیارهای زیادی به مدیران طرح‌ها و پروژه‌ها داده شده و برخی از اختیارها، از ستاد به صف واگذار شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ دفتر مدیریت پروژه در پردیس‌ها تأسیس شد و امیدواریم در سال نو ساختار و سازمان این دفاتر نهایی، مستقر و اجرایی شوند و اطمینان دارم با استقرار این دفاتر در پردیس‌ها، شعار چابکی سازمان بیش از سال پیش محقق می‎شود. امسال نیز ساده‌سازی مقررات و فرآیندها در دستور کار خواهد بود و از همه همکاران می‌خواهم در انتخاب شعار جدید برای سال ۹۹ ما را همراهی و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند.

ارتقای مرکز نوآوری

توفیقی به افتتاح مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت با حضور وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: این مرکز امسال با برنامه‌ریزی جدی کار خود را آغاز می‌کند و فعالیت‌های آن گسترش می‌یابد، از این رو با چند شتاب‌دهنده قرارداد اما کرده‌ایم تا از تجربه‌های آنها بهره‌مند شویم.

وی افزود: در این زمینه از کمک‌های وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم این مرکز نوآوری را به‌عنوان مرکزی نمونه با حضور استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استعدادهای جوان معرفی کنیم و ارائه خدمات به صنعت را گسترش دهیم.

دسترسی به منابع مالی پایدار

وی در زمینه تجاری‌سازی فناوری‌های پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۹۸ گفت: پژوهشگاه صنعت نفت بابت تجاری‌سازی فناوری‌های خود پارسال توانست حق امتیاز دریافت کند و این اقدام باید امسال هم با جدیت بیشتری دنبال شود. با توجه به تجربیاتی که در سال ۹۸ به دست آورده‌ایم تصمیم داریم این مسیر را با عزمی راسخ دنبال کنیم.

توفیقی تصریح کرد: همه سعی خود را خواهیم کرد فناوری‌هایی که توسعه داده شده‌اند، در دل صنعت نفوذ کنند و موجب اثربخشی و بهبود فعالیت‌ها شوند.

همکاری با بروکرها

وی تصویب آیین‌نامه مرتبط با بروکرها را در هیئت امنا از دیگر موارد مهم در سال ۹۸ برشمرد و گفت: بروکرها در واقع سازمان‌هایی هستند که نقش واسط میان سازمان‌های پژوهش و فناوری و صنعت را ایفا می‌کنند و همواره از تجارب مفیدی در دنیا بهره‌مند هستند. بروکرها می‌توانند برای دریافت پروژه‌های بزرگ از صنعت ما را یاری کنند، چراکه این سازمان‌ها از افرادی استفاده می‌کنند که از تخصص مذاکرات حقوقی و بازاریابی برخوردارند و می‌توانند در کنار همکاران پژوهشگاه، ارتباط بهتر با صنعت را ایجاد کنند.

میزبانی از دانشجویان

به گفته رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها که به تصویب وزارت نفت نیز رسیده است از طرح‌های بسیار امیدوارکننده‌ای است که به ارتباط بیشتر پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد. نیروهای جوان، باانگیزه و با استعداد بیشتری بر اساس این طرح می‌توانند به این مجموعه تزریق شوند و این افراد قادرند ما را در افزایش کیفیت و کمیّت پروژه‌ها و فعالیت‌ها کمک کنند.

وی افزود: طبق دستور وزیر نفت، قرار است شرکت ملی نفت ایران منابع این طرح را تأمین کند و امیدواریم در سال ۹۹ شاهد آثار اجرایی این طرح باشیم.

تنوع‌بخشی به سبد مشتریان

توفیقی با تأکید بر تنوع‌بخشی به سبد ذی‌نفعان گفت: تصمیم داریم در کنار بخش‌های دولتی با بخش خصوصی و پیمانکاران بزرگ که پروژه‌های ملی را در کشور انجام می‌دهند ارتباط بیشتری برقرار کنیم و بسیاری از فناوری‌های تولیدشده در پژوهشگاه را در اختیار شرکت‌های بزرگ خصوصی در داخل و خارج از کشور قرار دهیم تا سریع‌تر تجاری شوند و همچنین بتوانیم پروپوزال‌های مشترکی را به صنعت ارائه کنیم.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تنها یک پیمانکار پژوهشی نباشیم، بلکه در همه زنجیره شکل‌گیری ایده تا کشف راه‌حل و توسعه فناوری و حل معضلات و پیاده‌سازی و اثبات تکنولوژی در کنار صنعت باشیم و همکاری‌های خود را به همکاری‌های بلندمدت و با ثبات تبدیل کنیم.

توفیقی بر لزوم گسترش و توسعه شبکه همکاری‌های پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تأکید کرد و گفت: از آنجا که ظرفیت‌های زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور وجود دارد، ایده‌های مناسبی در این مراکز شکل گرفته است که می‌توانیم به کمک آنها، پروژه‌ها و طرح‌های پیشنهادی مشترکی به صنعت ارائه دهیم و از این طریق از یک سو اعتماد صنعت را بیشتر جلب کنیم و از سوی دیگر سبد فعالیت‌های خودمان را توسعه دهیم.

توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی

توفیقی به توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: هرچند همکاری‌های برون‌مرزی در شرایط کنونی بسیار دشوار است، اما می‌توانیم از فرصت‌های ایجادشده برای همکاری با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

سرمایه انسانی

وی اظهار کرد: مشارکت و همفکری کارکنان این مجموعه برای مدیران آن ارزشمند است. نیروی انسانی پژوهشگاه صنعت نفت در صف مقدم فعالیت‌های این مجموعه قرار دارد و اعتقاد دارم کارکنان این مجموعه سال گذشته افتخارآفرینی کردند، چراکه در سال ۹۸ توانستیم در تمامی زنجیره ارزش صنعت نفت فعالیت و پروژه‌های بزرگی را اجرا کنیم.

توفیقی گفت: وزیر نفت بارها از نقش پژوهشگاه در صنعت قدردانی کرده‌اند و شخصاً در امضای قراردادهای این مجموعه حضور داشته‌اند و این موضوع از یک سو نشان از اعتماد ایشان به پژوهشگاه دارد و از سوی دیگر ارتقای جایگاه این مجموعه را در میان مدیران و کارشناسان صنعت نفت نشان می‌دهد. این مسیر هیچ‌گاه برگشت‌پذیر نبوده و با اتکا به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی متخصصان این مجموعه می‌توانیم در سال ۹۹ تاثیرگذاری بیشتری در صنعت داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha