۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
بازار شرکت‌های نظافتی و اصناف مجازی داغ شد| افزایش دستمزدها برای خانه‌تکانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

بازار شرکت‌های نظافتی و اصناف مجازی داغ شد| افزایش دستمزدها برای خانه‌تکانی

مشهد- هم‌زمان با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی اسفندماه بازار برخی مشاغل مانند شرکت‌های نظافتی برای کمک به شهروندان در امر خانه‌تکانی گرم می‌شود که این موضوع خود به آشفته‌بازاری شنیدنی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، در آگهی‌های منتشره در روزنامه‌های خراسان رضوی که گشتی بزنید افزون بر ۱۰۰ شرکت نظافتی و ارائه‌کننده خدمات تنظیفی و مبل شویی آگهی داده‌اند که وقتی از رئیس اتحادیه سراغ شرکت‌های معتبر و یا بی‌اعتبار را می‌گیریم تعداد مجازهای آن‌ها بیش از ۵۰ واحد صنفی نمی‌رسد!

در حال حاضر بازار آگهی‌های نظافتی و شرکت‌هایی که کارگر برای نظافت منازل شهروندان ارسال می‌کنند بسیار داغ و به قول خودشان با زنگ خور بالاست اما دراین‌بین شهروندان که آشنایی با نحوه ارائه خدمات، قیمت خدمات و یا اعتبار این شرکت‌ها ندارند همواره در استان عید نوروز در دوراهی انتخاب این شرکت‌های نظافتی قرار می‌گیرند.

در همین راستا به‌منظور آشنایی با خدمات این صنف و قیمت‌های جدید در آستانه سال نو با عبدالله افشاری صالح مسئول اتحادیه صنف تزئینات ساختمانی و عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* در حال حاضر چند واحد صنفی در مشهد و در این راستا دارای پروانه صنفی هستند؟
حدود ۵٠ واحد صنفی داریم که دارای پروانه کسب معتبر بوده و تعدادی نیز در حال اخذ پروانه کسب هستند.

* ما در فضای مجازی شرکت‌های بی‌شماری را مشاهده می‌کنیم که آگهی داده‌اند جریان این شرکت‌های نظافتی چیست؟
برخی افراد که نام شرکت برای فعالیت خود می‌گذارند و خود را بدون هیچ مدرکی خود را معتبر و دارای سابقه نشان می‌دهند صرفاً برای سوءاستفاده و کسب درآمد از هر طریقی وارد بازار می‌شوند یا افرادی که پشتکار و تجربه‌ای در کاری را ندارند و از شاخه‌ای به شاخه‌ای می‌پرند وزندگی می‌گذرانند و در ابتدای راه خود را مجرب و موفق و کارا نشان می‌دهند و بعد از مدتی از دسترس خارج می‌شوند و فعالیت دیگری را کلید می‌زنند.

بازار شرکت‌های نظافتی و اصناف مجازی داغ شد| افزایش دستمزدها برای خانه‌تکانی

مشتریان باید همیشه با دقت و وسواس از شرکت‌های خدمات نظافتی معتبر خدمات بگیرند تا در دام افراد سودجو و بی‌کفایت نیافتند و متضرر نشوند ؛ اتفاقات بسیاری را شرکت‌های نامعتبر و غیررسمی برای مشتریان رقم‌زده‌اند و آنان را به‌سختی و گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی انداختند.

* این شرکت‌های نامعتبر چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؟
شرکت‌های نامعتبر و بی‌ثبات حتی اگر خدمات مشتری‌پسندی را انجام دهند به علت تغییر شغل یا ورشکستگی و سایر موارد دیگر در دسترس نیستند و اگر مشکلی را به وجود بیاورند پیگیری‌شان سخت است.

علاوه بر این موارد بسیاری دیده‌شده است که به علت بی‌تجربگی و کار نابلدی نظافتچی آسیب جدی به کار وارده کرده است مثلاً شستن کاغذدیواری با مواد شیمیایی که به کاغذ آسیب جدی زده وارد کرده یا استفاده از افشانه‌هایی که به شیرآلات و سنگ‌ها ضرر زده است.

مواردی هم بوده است که فرش را با مواد سفیدکننده شسته‌اند و حکایت‌های بسیاری که همه آن‌ها از بی‌تجربه بودن و ماهر نبودن افراد نامعتبر نظافتچی بوده است و درنهایت مشتری هزینه‌های ناخواسته زیادی را متحمل شده است.

حتی برخی از افرادی که شرکت به‌عنوان نظافتچی ارسال می‌کند آن‌قدر بی‌نظم و انضباط یا ژولیده و غیر مرتب است که مشتری باید با استرس پا به‌پای نظافتچی کار را زیر نظر بگیرد.

پیشنهاد می‌کنیم از این قبیل افراد یا شرکت‌هایی که ادعای مجرب و معتبر بودن دارند هرگز خدمات نگیرید و فریب آگهی‌ها ، تبلیغات بشمارشان را نخورید و با دقت و وسواس برای نظافت منزل خود افراد و شرکت‌های معتبر را که از اتحادیه دارای پروانه کسب هستند به کار بگیرید تا از پیشامدهای ناگوار جلوگیری شود.

* شهروندان چگونه می‌توانند از اعتبار این شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند؟
توصیه من در ایام پایان سال این است که مردم به شرکت‌هایی مراجعه کنند که دارای پروانه کسب هستند نه شماره ثبت چراکه هر شماره ثبتی لزوماً به معنای پروانه کسب نیست و لذا در این راستا بارویت پروانه کسب و یا استعلام از اتحادیه می‌توانند از واحد صنفی که خدمات بگیرند اطمینان حاصل پیدا کنند.

* تعرفه شستشوی مبل امسال چقدر است؟
تعرفه‌ها به این صورت است که تعرفه مبل شویی بر اساس مواد شوینده درجه‌یک و سرویس هفت‌نفره مبل است. بر اساس ساعتی که کارگر مشغول به کار است بین ٢۵٠ تا ٣٠٠ هزار تومان است.

* این مواد درجه‌یک بچه معناست و چگونه برای شهروندان قابل‌تشخیص است؟
لازم به ذکر است ویژگی مواد درجه‌یک این است که هنگامی‌که به پارچه روی مبل می‌خورد ابر زیر پارچه را از بین نمی‌برد و یا باعث پوسیدگی پارچه پس از مدتی نمی‌شود. این کار در سایت‌های اینترنتی تا ١۵٠ هزار تومان هم انجام می‌شود اما به‌طورقطع مواد مورداستفاده مواد مطلوبی نخواهد بود و به پارچه مبل آسیب خواهد رسید.

بازار شرکت‌های نظافتی و اصناف مجازی داغ شد| افزایش دستمزدها برای خانه‌تکانی

* تعرفه به‌کارگیری کارگر برای نظافت منزل چقدر است؟
تعرفه برای کارگرانی که به منازل اعزام می‌شوند به این صورت است که اگر کارگر خانم باشد دستمزد برای هشت ساعت کار با لوازم نظافتی از طرف کارفرما بین ١٨٠ تا ٢٠٠ هزار تومان است.

همچنین اگر کارگر مرد باشد برای هشت ساعت کار در ارتفاع نرمال با لوازم نظافتی از طرف کارفرما دستمزد او بین ٢٢٠ تا ٢۵٠ هزار تومان است.

* آیا برای کارهای کوچک‌تر مانند نظافت راه‌پله‌ها نیز نرخ نامه‌ای وجود دارد؟
تعرفه برای نظافت راه‌پله‌های آپارتمان تا چهار طبقه هرطبقه ۴٠ هزار تومان می باشد به این شرط که در هر طبقه بیش از دو واحد وجود نداشته باشد و شستشو پارکینگ تا ١٠٠ متر رایگان است و بیشتر از این متراژ به ازای هر ١٠٠ متر ۵٠ هزار تومان به دستمزد اضافه می‌شود .

همچنین تعرفه برای ساختمان‌های صفر متفاوت است و در ابتدا حتماً باید از ساختمان بازدید شود و سپس قیمت‌گذاری شود که این قیمت‌ها با توجه به مواد مصرفی توافقی نیز است.

درصدی از این تعرفه‌ها متعلق به شرکت است و بقیه آن به کارگر تعلق می‌گیرد که این رقم بین شرکت و کارگر توافق می‌شود.

* معمولاً مشاهده‌شده که برخی شرکت‌ها پس از اتمام کار مبلغ بیشتری را از مشتری دریافت کردند؟
در این رابطه توصیه می‌کنم شهروندان محترم پس از انجام خدمات از آن شرکت یا موسسه حتماً برگ دریافت خدمات یا فاکتور دریافت کنند زیرا در آن‌همه خدمات درج می‌شود تا اگر مشکلی به وجود آمد ،قابل‌رسیدگی و بررسی باشد در غیر این صورت مشکلات احتمالی پیش‌آمده قابل‌رسیدگی نیست.

* شیوع بیماری کرونا تا چه به کسب‌وکار شما ضرر وارد کرده است؟
شیوع بیماری کرونا و بحران اقتصادی همان‌طور که برای همه اصناف مشکل‌ساز شد، برای صنف ما نیز مشکلاتی در برداشت.

* آیا افزایش قیمت‌ها بر روی کسب‌وکار شما تأثیری گذاشته است؟
وقتی‌که قیمت مواد اولیه بین چهارتا پنج برابر افزایش داشته و به‌کارگیری نیروی کار با افزایش حقوق و بیمه همراه بوده است به‌طور حتم هزینه‌های دریافتی از مشتری نیز سیر صعودی خواهد داشت و این موضوع بر روی کاهش تقاضا تأثیرگذار است.

* در طی دو سال گذشته چقدر با تعطیلی یا رکود همراه بودید؟
از زمان شیوع بیماری کرونا باوجوداینکه کار واحدهای صنفی ما نظافتی است اما به دلیل اینکه دیدوبازدیدهای نوروز در طی دو سال گذشته برچیده شد و مردم ترس انتقال ویروس کرونا را داشتند لذا کار نیز به‌شدت محدود و از آن کاشته شد تا آنجا که متأسفانه حدود ١۵ الی ٢٠ واحد صنفی ما طی دو سال اخیر با توجه به مشکلات، تعطیل و از این کار کناره‌گیری کردند.

کد خبر: ۱۳۵٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha