۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
تولیدات پلی اتلین پتروشیمی مهاباد به ۳۸۷هزار تن رسید| ۸۵درصد محصولات صادر شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تولیدات پلی اتلین پتروشیمی مهاباد به ۳۸۷هزار تن رسید| ۸۵درصد محصولات صادر شد

ارومیه- فرشباف، رئیس مجتمع پتروشیمی مهاباد با اشاره به افزایش ۲۸ درصدی از تولید ۳۸۷ هزار تن پی اتلین طی سالجاری خبر داد.

عباس فرشباف در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پتروشیمی مهاباد ۲ درصد از ارز کشور را با این میزان تولیدات تأمین می‌کند، افزود: از مجموع تولیدات این مجتمع ۱۵ درصد آن در صنایع داخل کشور مصرف می‌شود و ۸۵ درصد محصولات پتروشیمی مهاباد روانه بازارهای جهانی می‌شود.

وی ادامه داد: در این مجتمع ۲ محصول پلی اتیلن سبک خطی و بوتن- ۱ تولید می‌شود که قابلیت تنوع تا ۳۰ گرید را داراست، و امسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی این شهرستان کشور چین بوده که بیشتر نقش واسط را داشته است.

ایجاد صنایع پایین دست در مجتمع پتروشیمی مهاباد
رئیس مجتمع پتروشیمی مهاباد کشورهای آلمان، ترکیه، ازبکستان و هندوستان را از مقاصد صادراتی محصولات این مجتمع عنوان کرد و گفت: بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی کشور به صنعت پتروشیمی تعلق دارد، صنعتی که می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه و جهش تولید کشور محسوب شود.

فرشباف با اشاره به وجود پایانه‌های مرزی مرز تمرچین در پیرانشهر و حاج عمران در عراق اظهار کرد: با امضای تفاهم نامه همکاری بین اقلیم کردستان عراق و مجتمع پتروشیمی مهاباد قرار است صنایع پایین دستی هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اطراف این پتروشیمی راه‌اندازی شود که برنامه‌ریزی‌هایی هم شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۵۰ نفر در این مجتمع تولیدی فعالیت دارند، افزود: مجتمع پتروشیمی مهاباد در راستای مدیریت انرژی و کاهش آلاینده‌های حاصل از مصرف سوخت گاز طبیعی برای تولید بخار، استفاده از گازهای اضافی واحد که تاکنون در فلر مجتمع سوزانده می‌شد را به عنوان سوخت بویلرهای تولید بخار در دستور کار قرار داده است.

۶۵۰ نفر در مجتمع پتروشیمی مهاباد اشتغال دارند
رئیس مجتمع پتروشیمی مهاباد اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی مهاباد در راستای مدیریت انرژی و کاهش آلاینده‌های حاصل از مصرف سوخت گاز طبیعی برای تولید بخار، استفاده از گازهای اضافی واحد که تاکنون در فلرمجتمع سوزانده می‌شد را به عنوان سوخت بویلرهای تولید بخار در دستور کار قرار داده است.

فرشباف با اشاره به اینکه تولیدات پتروشیمی مهاباد شامل «پلی اتیلن سبک خطی» و «بوتن ییک» است که از این محصولات حدود ۹۰ درصد آن به کشورهایی آسیایی مثل چین و کشورهای اروپایی مانند ترکیه و بلغارستان صادر می‌شود، گفت: حدود ۹.۶ ارز کشور به واسطه صادرات تولید محصول در مجتمع پتروشیمی مهاباد صورت می‌گیرد.

مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۵ به طور رسمی به بهره برداری رسید که با افتتاح آن فصل جدیدی از روند توسعه در مناطق محروم در دولت آغاز شد.

برای احداث این مجتمع عظیم در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که شامل ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد که به طور تقریبی در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور که به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتر احداث شده، قرار دارد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن یک را دارا است.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha