۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۶
ثبت رکوردی تازه برای بازار طلا؛ قیمت ۱۹۰۰ دلار شد
تحلیل بازار جهانی طلا؛

ثبت رکوردی تازه برای بازار طلا؛ قیمت ۱۹۰۰ دلار شد

در آخرین معاملات هفته قبل ارزش هر اونس طلا به بیش از ۱۹۰۰ دلار رسید که بالاترین قیمت طی ۸ ماه اخیر است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا در بازار با سرعت در حال افزایش است و انتظار می رود این روند افزایشی تا اواسط سال جاری ادامه پیدا کند. طلا که همیشه به عنوان محلی برای حفظ ارزش دارایی ها در دنیا معرفی شده است، اغلب زمانی با افزایش ارزش روبرو می شود که شرایط اقتصادی دنیا نابسامان باشد و بحران های مالی توان رشد اقتصادی را از دنیا بگیرد.

از طرف دیگر در روزهای پر تنش اقتصادی که بازارهای قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، سرمایه گذاران به بازار طلا هجوم می آورند و بستر برای افزایش قیمت فراهم می شود.

طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت کیتکو، در روز گذشته هر اونس طلا با قیمتی بیش از ۱۹۰۰ دلار در بازار مبادله شد که بالاترین قیمت طی ۸ ماه اخیر است. این رکور شکنی علاوه بر بازار طلا در بازار آلومینیوم و بازار سنگ آهن هم مشاهده شده است و باعث شد تا سرمایه گذاران از سوی دیگر سکه در بازار کالاهای اساسی نام ببرند.

طبق گزارش منتشر شده توسط کیتکو قیمت طلا در قراردادهای آتی ماه آوریل به بیش از ۱۹۳۰ دلار رسیده است و حتی پیش بینی هایی در مورد رسیدن قیمت هر اونس به بیش از ۲۰۰۰ دلار در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مشاهده می شود.

کیتکو با اشاره به این مطلب که روند افزایش قیمت طلا در بازار جهانی ادامه خواهد داشت نوشت: «سرمایه گذاران به دنبال جایی امن برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی های خود هستند و در شرایط فعلی هیچ بازاری پتانسیل تامین این خواسته را ندارد. بحران ایجاد شده بین روسیه و اوکراین و نگرانی از احتمال جنگی طولانی بین دو کشوری که دارای حجم زیادی از منابع طبیعی و ذخایر سوختهای فسیلی هستند از مسایلی است که بازار طلا را با تنش روبرو کرده است.»

اما مساله روسیه و اوکراین تنها عامل افزایش قیمت طلا در بازار نیست. گزارشهای اقتصادی منتشر شده توسط کشورهای صنعتی مبنی بر افزایش نرخ تورم و احتمال کمتر بودن نرخ رشد اقتصادی آنها نسبت به برآوردهای قبلی هم باعث شد تا سرمایه گذاران امیدی به کسب سود از بازارهای دیگر نداشته باشند و طلا به تنها نقطه امید آنها تبدیل شود.

در این روزها قیمت نقره هم در بازار افزایش یافت. از طرف دیگر در تمامی کشورهای صنعتی خبر از افزایش زودهنگام نرخ بهره بانکی به گوش می رسد. آمریکا اعلام کرد از اواسط سال جاری روند رشد نرخ بهره شروع می شود ولی سرعت افزایش نرخ بهره بیش از برآوردهای قبلی خواهد بود و در اروپا هم سیاست مشابهی در حال تدوین است.

آمارها نشان می دهد نه تنها قیمت طلا در این ماه رشد کرده است بلکه قیمت کالاهای اساسی و فلزات پرمصرف هم با سرعت افزایش پیدا کرد. رکورد شکنی قیمت مس و آلومینیوم از یک طرف و افزایش قیمت سنگ آهن و زغال سنگ از طرف دیگر باعث شده است تا صنایع با چالشهای تازه ای روبرو شوند.

اما در سوی دیگر سکه افت قیمت رمز ارزها قرار دارد. آمارها نشان می دهد در روزهای اخیر قیمت رمز ارزها در بازار جهانی با کاهش همراه بود. در روز ۲۸ بهمن سال ۱۴۰۰ قیمت هر بیت کوین به حدود ۴۰ هزار دلار رسید که نسبت به روز قبل از ۴ درصد تنزل داشت و اغلب تحلیل گران بازار بر این باورند کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها عامل اصلی کاهش قیمت در این بازار است.

وب سایت کوین دسک بر این باور است زمانی بازار تثبیت می شود که اوضاع اقتصادی در دنیا تحت کنترل در آید. در شرایط فعلی که نرخ تورم در دنیا با سرعت در حال افزایش است و تنش های ژیوپولتیکی به تنش های اقتصادی اضافه شده است، انتظار ثبات اقتصادی انتظاری نادرست است.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha