۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
طرح مالزی برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال در جهان اسلام
بازار گزارش می دهد؛

طرح مالزی برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال در جهان اسلام

مالزی در نظر دارد با توسعه زیر ساختهای دیجیتالی به یکی از توسعه یافته ترین اقتصادهای دیجیتال جهان اسلام تبدیل شود.

بازار؛ گروه بین الملل: توسعه اقتصاد دیجیتال به یکی از اولویتهای دولتها در دنیا تبدیل شده است و دولت مالزی هم اخیرا برنامه ای برای تحقق این هدف ارایه کرده است. پیش از این هم دیگر کشورهای آسیایی برای توسعه اقتصاد دیجیتال برنامه هایی ارایه داده بودند ولی به نظر می رسد طرح ارایه شده توسط دولت مالزی جامع تر و توسعه یافته تر از دیگر کشورها باشد.

طبق گزارش ارایه شده توسط روزنامه استریت تایمز، این کشور در نظر دارد برنامه ای مدون برای توسعه زیر ساختهای رباتیک در کشور ارایه دهد تا ضمن ارتقای بهره وری فعالیتهای تولیدی و صنعتی از وابستگی کشور به نیروی کار خارجی بکاهد و خروج سرمایه از کشور را به حداقل برساند.

دیجیتالی شدن بخش بهداشت و درمان، استفاده از نسل جدید خدمات اینترنت، توسعه زیر ساختهای مالی دیجیتالی و بهره گیری از فرصتهای تازه تکنولوژیکی از سیاستهایی است که قرار است ظرف یک دهه آینده در مالزی اجرا شود.

روزنامه استریت تایمز در این مورد نوشت: «در جریان چهارمین انقلاب صنعتی و انقلاب تکنولوژیکی در دنیا قرار داریم و کشوری می تواند در این مسیر بیشترین موفقیت را کسب کند که از فرصتهای موجود بیشترین استفاده را ببرد. مالزی پتانسیل های لازم برای توسعه زیر ساختهای صنعتی و تکنولوژیکی را دارد و باید از این پتانسیل ها در جهت رشد اقتصادی بیشترین بهره را ببرد.»

در این روزنامه این طور آمده است: «مالزی برای انجام کارهای صنعتی نیاز به نیروی کار خارجی دارد و این مساله معضلی بزرگ برای کشور محسوب می شود. در جریان همه گیری کرونا و بسته بودن مرزها، مالزی آسیب اقتصادی زیادی متحمل شد زیرا نیروهای کاری نمی توانستند آزادانه وارد کشور شوند و بسیاری از صنایع آسیب های زیادی متحمل شدند.»

در ادامه گزارش آمده است: «هر کارگری که از خارج از کشور به مالزی می آید، بخشی از درآمدش را به کشور خود می فرستد و این مساله باعث می شود تا سهمی از سرمایه های مالزی از کشور خارج شود. اگر مالزی بتواند به جای انسانها از رباتها در فعالیتهای اقتصادی و صنعتی استفاده کند، خواهد توانست از خروج سرمایه جلوگیری کند و بستر را برای رشد بهره وری فعالیتهای اقتصادی فراهم کند.»

نخست وزیر مالزی در مصاحبه ای که روز قبل با این روزنامه داشت عنوان کرد: «در سال ۲۰۱۹ به ازای هر ۱۰ هزار کارگری که در مالزی مشغول به کار بودند تنها ۵۵ ربات وجود داشت. ما در نظر داریم تا سال ۲۰۳۰ شمار رباتها به ازای هر ۱۰ هزار کارگر را به مرز ۱۹۵ ربات برسانیم و در سال ۲۰۴۰ این نسبت را به ۳۱۴ به ازای هر ۱۰ هزار کارگر ارتقا دهیم.»

از طرف دیگر دولت در نظر دارد بخش بهداشت و درمان را نیز توسعه دهد. استفاده بیمارستان ها از تکنولوژی های5G در کنار ایجاد اپلیکیشن های سلامت که تمامی مردم بتوانند با استفاده از آنها به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند از جمله مسایلی است که در دستور کار دولت مالزی قرار دارد.

در اجرای این طرح بخش خصوصی و بخش دولتی با هم کار می کنند. دولت نقش فراهم کننده زیر ساختها و تسهیل کننده شرایط برای اجرای طرح های توسعه ای را بر عهده دارد و بخش خصوصی بیشترین سرمایه گذاری را در این زمینه انجام خواهد داد. انتقال تکنولوژی از کشورهای دیگر از طریق روابط دوستانه دولتی انجام می شود و مالزی تلاش می کند تا نام خود را به عنوان اولین اقتصاد دیجیتال اسلامی در دنیا ثبت کند.

باید در نظر داشت هر انقلاب صنعتی نیازهای متفاوتی دارد و در جریان هر انقلاب شماری از فرصتهای شغلی از بین می رود و فرصتهای تازه ای ایجاد می شود. از بین رفتن بخشی از مشاغل کارگری و خدماتی به دلیل توسعه استفاده از تکنولوژی تحولی است که در سالهای آتی شاهد آن خواهیم بود.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha