۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
جایگاه ۱۳ ایران در فروش گرانترین برنج| ژاپن؛ در صدر گرانترین کشورها
بازار از قیمت برنج در کشورهای مختلف گزارش می دهد؛

جایگاه ۱۳ ایران در فروش گرانترین برنج| ژاپن؛ در صدر گرانترین کشورها

در حالی که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از ۹۰ هزار تومان فراتر رفته است، بر اساس گزارشات جهانی ژاپن گرانترین کشور در این حوزه است و ایران نیز در جایگاه سیزدهم دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: برنج از جمله محصولات و کالاهای غذایی پرحاشیه ماه های اخیر است که به گفته کارشناسان عوامل بسیاری موجب شده بازار برنج اینگونه ملتهب و پرآشوب باشد. آن هم در شرایطی که حدود یک ماه به بازار شب عید مانده است و در چنین مواقعی همه ساله بازار به طور خودکار با التهاب و تقاضای بالا همراه است. با این وجود همه ساله در زمان برداشت برنج داخلی، ممنوعیت واردات برنج خارجی اعلام می شود که به گفته مسئولان در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخل است و امسال نیز این ممنوعیت اجرایی شد.

بر اساس این گزارش، در زمان برداشت برنج داخلی با نرخی بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان از سوی شالیکاران کشور در بازار عرضه می شد و حال پس از گذشت حدود ۵ ماه قیمت برنج ایرانی از مرز ۹۰ هزار تومان هم عبور کرده است. برخی معتقدند به دلیل خشکسالی های اخیر با کاهش تولید در این بخش مواجه بودیم و همین کاهش تولید افزایش قیمت ها را رقم زده است. برخی دیگر نیز معتقدند کاهش تولید چندان موثر نبوده است و باز هم دست دلالان در کار است که با دپوی برنج ایرانی موجب افزایش قیمت ها شده اند. از سوی دیگر برخی معتقدند برای کنترل قیمت ها نباید ممنوعیت واردات در زمان برداشت برنج اعمال گردد تا به این ترتیب به اصطلاح بازار دچار تشنگی نشود و با عرضه به موقع و به میزان کافی برنج خارجی، دلالان نیز نتوانند با دپوی برنج ایرانی در این بازار نابسامانی ایجاد کنند.

بر اساس داده های آماری جهانی، قیمت هر کیلوگرم برنج در ایران حدود ۳ دلار است و ایران در جایگاه سیزدهم از نظر قیمت این محصول قرار دارد

قیمت فعلی برنج داخلی چقدر با هزینه های تولید تناسب دارد؟
اگرچه دولت نیز در راستای ساماندهی به بازار برنج وارد عمل شده اما به نظر می رسد سامان دهی بازار محصولات پرمصرفی همچون برنج و سیب زمینی مستلزم برنامه ریزی در سطح کلان تر است.

در حالی که برخی می گویند: با توجه به افزایش هزینه های تولید انواع محصولات کشاورزی قیمت برنج امسال برای اولین بار متناسب با هزینه های تولید شده است و می توان گفت برنج کاران تولید همراه با سودی امسال داشته اند، برخی دیگر معتقدند قیمت برنج به هیچ وجه متناسب با توان خرید مردم در شرایط فعلی نیست و باید نیاز بخشی از قشر ضعیف جامعه سریعا از طریق برنج خارجی با قیمت مناسب تامین شود. این در حالی است که طی هفته های اخیر شاهد گرانی برنخ خارجی نیز هستیم.

از سوی دیگر بر اساس داده های آماری منتشر شده در گزارشات جهانی ایران سیزدهمین کشور گران از نظر قیمت برنج در جهان است. به طوری که بر اساس این داده ها، قیمت هر کیلوگرم برنج در ایران ۲دلار و ۴۶ سنت عنوان شده است.

هر کیلوگرم برنج در ژاپن به عنوان گرانترین کشور با نرخ ۴ دلار و ۳۸ سنت به فروش می رسد

قیمت هر کیلوگرم برنج در ژاپن ۴ دلار و ۳۸ سنت است
از سوی دیگر این داده های آماری نشان می دهد: ژاپن گرانترین برنج را در دنیا دارد و قیمت هر کیلوگرم برنج در این کشور به نرخ هر کیلوگرم ۴ دلار و ۳۸ سنت به فروش می رسد و به این ترتیب در جایگاه اول گرانترین کشورها قرار گرفته است.

بر اساس این آمارها، ایالات متحده بعد از ژاپن در جایگاه دوم قرار دارد و با فروش هر کیلوگرم برنج به نرخ ۳ دلار و ۹۷ سنت دومین کشور گران از نظر قیمت برنج محسوب می شود.

داده های آماری همچنین نشان می دهد: برنج در کشور کره جنوبی نیز کالای پرمصرفی است که هر کیلوگرم آن در این کشور با قیمت ۳ دلار و ۸۴ سنت به فروش می رسد.

بر اساس این گزارشات آماری کشور تایوان نیز با فروش هر کیلوگرم برنج به قیمت ۳ دلار و ۲۶ سنت در جایگاه چهارم گرانترین کشورها قرار دارد. همچنین به ترتیب کشورهای نروژ با نرخ ۳ دلار و ۶ سنت، ایسلند با ۳ دلار و ۳ سنت، کانادا با ۲ دلار و ۹۷ سنت، سوئیس با ۲ دلار و ۹۳ سنت، سوئد با ۲ دلار و ۶۹ سنت و بحرین با ۲ قیمت ۲ دلار و ۵۷ سنت به ازای هر کیلوگرم برنج در جایگاه پنجم تا دهم دنیا قرار دارد.

ترکیه با فروش هر کیلوگرم برنج به قیمت یک دلار و ۲۶ سنت در جایگاه ۷۰ دنیا قرار دارد

قیمت برنج در سریلانکار ارزانتر از همه کشورهای دیگر است| ترکیه؛ در جایگاه ۷۰
این داده های آماری همچنین نشان می دهد: ایران در جایگاه سیزدهم گرانترین کشورها در حوزه فروش برنج قرار دارد و کشور ترکیه نیز با فروش هر کیلوگرم برنج به نرخ یک دلار و ۲۶ سنت در جایگاه هفتادم دنیا قرار دارد.

بر اساس این گزارشات آماری ارزانترین کشور در این بخش سریلانکا، بنگلادش و هندوستان است که قیمت هر کیلوگرم برنج در این کشورها به ترتیب ۶۹ سنت، ۷۰سنت و ۷۱ سنت است.

کد خبر: ۱۳۵٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha