۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
بیلت آلومینیوم چیست؟ موارد استفاده آن کجاست؟

بیلت آلومینیوم چیست؟ موارد استفاده آن کجاست؟

شمشال یا بیلت آلومینیوم (Aluminium Billet)یک نوع از شمش های آلومینیوم می باشد که در گروه محصولات نیمه ساخته آلومینیوم قرار داد.

به گزارش بازار، شمشال یا بیلت آلومینیوم (Aluminium Billet)یک نوع از شمش های آلومینیوم می باشد که در گروه محصولات نیمه ساخته آلومینیوم قرار داد و بیشتر مواقع در صنعت اکستروژن آلومینیوم کاربرد دارد.

بر اساس سفارش مشتریان در انواع گروه های آلیاژی کارپذیر مطابق استاندارد بین المللی AA در قطرهای مختلف تولید می شود. این نوع شمش بر اساس ریخته گری پیوسته یا DC تولید می شود

بیلت آلومینیوم چیست؟ موارد استفاده آن کجاست؟

چگونگی پیدایش بیلت آلومینیوم

فرآیند ریخته گری پیوسته یا DC در سال ۱۹۳۳ گسترش پیدا کرد و تقریبا همزمان به شروع تولید مقاطع آلومینیومی به روش اکسترود در سالهای ۱۹۳۵۰ تا ۱۹۳۵ میلادی تولید بیلت آلومینیوم نیز شروع شد. با روشهای ابتدایی صنعتکاران در زمینه آلومینیوم توانستند یک شکل از مواد اولیه مناسب برای تزریق آلومینیوم پیدا کنند و بعد از آن نیز صنعت تولید بیلت به طرز چشمگیری پیشرفت کرد. در این نوع ریخته گری آلومینیوم مذاب در قالب آب گرد با عمق کم ریخته می شود و این قالب معمولا سطح مقطعی دایره ای دارد که در اطراف آن آب با روغن جریان دارد و آلومینیومی که مذاب شده به داخل آن ریخته می شود و قسمت انتهایی قالب زمان شروع انجماد مذاب در قالب با سرعتی که قابلیت کنترل دارد شروع به پایین رفتن می کند و آب بر ری سطح تازه منجمد شده بیلت در حال خروج از قالب پاشیده می شود. با پیشرفت صنعت و فناوری استفاده از ماشین های ریخته گری بزرگتر با سیستم کنترلی افزایش پیدا کرد و این ماشین ها امکان کنترل پارامترهای متعدد ریخته گری را برای متصدی مربوطه فراهم آورده است.

بیلت آلومینیوم چیست؟ موارد استفاده آن کجاست؟

روش های تولید بیلت آلومینیوم

فرآیند ریخته گری پیوسته DC

در این فرآیند ریخته گری بیلت آلومینیوم، شمش آلومینیوم و سایر عناصر تشکیل دهنده وارد کوره می شود با استفاده از آسترهای نسور انتقال فلز مذاب به بخش های مختلفی از جمله گاز زدایی، فیلتراسیون و انجماد از طریق لوله های انتقال و توزیع مذاب و در انتها به واحد انجماد با استفاده از مبردهای مستقیم عمودی DCمنتقل می شود. استفاده از این روش دارای فواید و مزایایی می باشد که برای تولید آلیاژهای پر استحکامی مانند سری های ۲۰۰۰ و ۷۰۰۰ از اهمیت بسیاری برخوردار هستند که این مزایا عبارتند از:

جدایش فازی در کمترین مقدار

توانایی تولید بیلت های بزرگ

کمترین میزان ترک در آلیاژهای پر استحکام

مواد مذاب با سرعت بسیار کمی وارد می شوند که مشکلات بسیار کمی ایجاد می‌شود.

کوره روتاری

از بهترین کوره های مورد استفاده در صنعت تولید بیلت آلومینیوم کوره روتاری می باشد که مزایای استفاده از آن عبارتند از:

ایجاد محصولی با آلیاژ یکنواخت

بدون پسماند

انعطاف بالا در تولید

تولید به روش ذوب مجدد

در این روش با استفاده از ته بیلت ها و سایر ضایعات بازگشتی خط تولید کوره دوباره شارژ می شود فقط باید توجه داشت برای بدست آوردن بیلت در هر گروه آلیاژی باید ضایعات با همان گروه در کوره قرار گیرد.

بیلت استاندارد:

از اساسی ترین روش برای دستیابی به بیلت استاندارد تست و آنالیز از مواد ممذاب در شروع فرآیند ریخت است هنگامیکه کوره باز می شود و مواد مذاب وارد چرخه قالب ریزی می شود از مواد مذاب نمونه برداری می شود و سریع آنالیز آن بدست می آید این عملیات بسیار مهم می باشد چنانچه به موقع در شروع فرآیند ریخت نمونه گرفته نشود ممکن است بیلت استاندارد تولید نشود به نوعی ضایعات تولید شود.

بیلت آلومینیوم چیست؟ موارد استفاده آن کجاست؟

فرآیند تولید بیلت آلومینیوم

قبل از شروع تولید ضروری است که آنها به وسیله یک عملیات حرارتی همگان سازی شوند تا میزان جدایش را کاهش داده شود و میزان یوتکتیک های غیر متعادل نقطه ذوب پایین را که باعث ترک خوردن شمش و بیلت می شود را از بین برد. سپس وارد عملیات هموژن می شویم این مرحله خصوصا برای آلیاژهایی ک از استحکام بالایی برخوردار هستند اهمیت ویژه ای دارند این عملیات به عنوان فرآیند رسوب گذاری و توزیع مجدد ترکیبات در پیکره بیلت ریخته شده به حساب می آید. سپس وارد مرحله برشکاری می شویم در این مرحله بیلت آلومینیوم به شکل شمش هایی در طول هایی تا ۶ متر تولید اولیه می گردد و پس از عملیات هموژین آماده می شود تا بر اساس نظر مشتریان با کمک انواع اره های ثات و نواری بیلتها را با طولهای متفاوت برش دهند. اره های ۸۰۰ و ۱۰۰۰ الماسه و یا سگمنتی در کنار اره های نواری در بخش برش بیلتها، بیلتها را به قطرهای گوناگون برش می دهند و وجود روغن حلشونده یا همان آب صابون یکی از رکن های اصلی فرآیند مناسب می باشد.

جهت خرید آلومینیوم و دریافت قیمت روز آلومینیوم به فروشگاه آلوم پرشین به نشانی https://alumpersian.com مراجعه نمایید

کد خبر: ۱۳۵٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha