۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
لزوم توجه به بازار تجاری سوریه| بازرگانان فرصت‌های صادراتی را شناسایی کنند
گزارش خبری؛

لزوم توجه به بازار تجاری سوریه| بازرگانان فرصت‌های صادراتی را شناسایی کنند

همدان - در حال حاضر بازار سوریه برای فعل‌وانفعالات تجاری وضعیت خوبی دارد و تجار و بازرگانان باید این ظرفیت را مورد توجه قرار داده و مراودات تجاری با این کشور را رونق دهند.

بازار؛ گروه استان ها: روند فعلی جهانی شدن شرکت‌ها را به مرزهای ملی خود محدود نمی‌کند و آنها را برای بازاریابی در یک سکوی بالاتر، یعنی بازار بین‌المللی دعوت می‌کند.

بازارهای جدید نشانه‌ای از رشد شرکت و کشورها هستند و هر ملتی برای تجارت با ملت‌های دیگر آزاد است ضمن اینکه عمده‌ترین هدف شرکت‌ها از ورود به بازارهای بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای کسب سود است.

گذشته از فرصت های بسیاری که در این عرصه پیش روی تجار و بازرگانان وجود دارد لزوم توجه به بازارهای صادراتی کشور سوریه که در همسایگی ایران قرار گرفته دوچندان است که در همین راستا جلسه ای در اتاق بارگانی استان همدان برگزار و رئیس اتاق بازارگانی استان همدان مواردی را به تجار و بازرگانان اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه بازار سوریه برای فعل‌وانفعالات تجاری بازار بسیار خوبی است، اضافه کرد: پس از پایان یافتن جنگ در کشور سوریه اتاق مشترک بازرگانی با سوریه تشکیل نشده بود که در همین راستا برای پیشبرد اهداف تجاری با کشورهای منطقه به این فکر افتادیم که مناسبات تجاری با سوریه را با تشکیل اتاق بازرگانی مشترک فعال کنیم.

ستاد توسعه‌ای کشور سوریه راه‌اندازی شده گروه‌ها و تشکل‌های در این ستاد تجهیز شده‌اند تا مراودات تجاری این کشور با کشورهای دیگر رونق بگیرد

علی‌اصغر زبردست با ذکر این مطلب که در حال حاضر یک سالی است اتاق بازرگانی مشترک با کشور سوریه تشکیل‌شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه ستاد توسعه‌ای کشور سوریه راه‌اندازی شده گروه‌ها و تشکل‌های در این ستاد تجهیز شده‌اند تا مراودات تجاری این کشور با کشورهای دیگر رونق بگیرد.

لزوم توجه به بازار تجاری سوریه| بازرگانان فرصت‌های صادراتی را شناسایی کنند

زبردست در ادامه با عنوان اینکه پس از تشکیل اتاق مشترک بازرگانی در کشور سوریه در تلاشیم با افراد و گروه‌های تأثیرگذار تجاری و بازرگانی کشور سوریه به تعاملات مشترک تجاری برسیم، اضافه کرد: همان‌طور که کم‌وبیش در جریان کارها و اقدامات تجاری و بازرگانی کشور هستید شرکت‌های خودروسازی ایران اعم از ایران‌خودرو و سایپا در کشور سوریه شرکت‌های تابعه خود را مستقر کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه تقریباً ۴۰ الی ۵۰ درصد خودروهای سواری اعم از تاکسی و خودروهای شخصی در سوریه را خودروهای ایرانی تشکیل می‌دهند و با وسایط نقلیه ساخت ایران در شهر و خیابان‌های سوریه در تردد هستند، اضافه کرد: بااینکه راه‌اندازی زیرساخت‌های سنگین صنعت خودروسازی توسط نیروهای خانم الانبیاء مستقر در سوریه انجام می‌پذیرد و کارداری و کارپردازی می‌شود، اما شواهد امر نشان می‌دهد که خود بازرگانان و تجاری سوری بسیار علاقه‌مند هستند که به‌صورت مستقیم با تجار و بازرگانان و صادرکنندگان صنعت خودروسازی در ایران وارد معامله و مراوده تجاری شوند.

زبردست بابیان این مطلب که چند ماه پیش با یک گروه ۴۳ نفره متشکل از اعضای ایران‌خودرو و اتاق بازرگانی ایران به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشور سوریه سفری داشتیم، عنوان کرد: در کشور سوریه نمایشگاهی دایر بود که در آنجا ضمن بازدید از نمایشگاه، نشست‌هایی با اعضای اتاق بازرگانی و اعضای فعال در حوزه کشاورزی ونیز اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برگزار شد ضمن اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران با فروکش کردن جنگ در سوریه تقریباً از سال ۱۳۹۰ مستقرشده است.

نباید از بازار فروش قطعات خودرو در بازارهای هدف تجاری غافل شویم
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه در بازدید از نمایشگاه کشور سوریه متوجه شدیم بیشتر بازدیدکنندگان برای خرید قطعات خودرو به غرفه‌ها مراجعه می‌کردند، اضافه کرد: با این تفاسیر نباید از بازار فروش قطعات خودرو در بازارهای هدف تجاری غافل شویم.

زبردست در ادامه صحبت‌های خود یادآوری کرد: قطعات موردنیاز خودروها یا باید در داخل ایران تهیه شود یا از کشورهای دیگر خریداری‌شده و در اختیار بازارهای خرید تجارتی قرار گیرد ضمن اینکه نباید اتفاقی که در رابطه با تجارت با کشور عراق افتاد در سوریه هم تکرار شود.

همدان با مسائل و رویارویی با بازارهای تجاری جهانی ذاتاً خیلی سرد برخورد می‌کند و هنوز هم که هنوز است بعد از چند سال تجربه کاری در اتاق بازرگانی متوجه علت این ماجرا نشده‌ام

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اظهار اینکه استان همدان با مسائل و رویارویی با بازارهای تجاری جهانی ذاتاً خیلی سرد برخورد می‌کند و هنوز هم که هنوز است بعد از چند سال تجربه کاری در اتاق بازرگانی متوجه علت این ماجرا نشده‌ام، یادآوری کرد: دوستان ما فکر می‌کنند از ابتدا باید همه‌چیز سر جای خودش باشد تا مسائل را پیگیری کنند درحالی‌که این‌گونه نیست و باید زیرساخت‌های لازم را متولیان امر ایجاد کنند مع‌هذا هر کاری در مراحل اولیه سختی‌های خودش را به همراه دارد ولی وقتی در بازده زمانی قرار بگیرد از ظرفیت ایجادشده می‌توان هم در شرف تولیدات بیشتر حرکتی منسجم ایجاد کرد و هم در آینده موفقیت‌های بسیاری را رقم زد.

لزوم توجه به بازار تجاری سوریه| بازرگانان فرصت‌های صادراتی را شناسایی کنند

زبردست در توضیح مطلب قبل خود اذعان داشت: دوستانی که ریسک همکاری با بازارهای تجاری را پذیرفته‌اند می‌توانند تعامل خوبی را با بازارهای بزرگ جهانی رقم بزنند و به‌نوعی نبض تجارت با بازارهای جهان را به دست بگیرند و زمینه تحول‌های عمده تجارت بین‌المللی را فراهم کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه کشور سوریه تقریباً کشاورزی است تا صنعتی، یادآوری کرد: البته این جمله بدین معنی نیست که صنعت در کشور سوریه نقشی نداشته باشد ولی در کل تولیدات کشاورزی بازار صادراتی بهتری دارد.

باید توجه ویژه‌ای به اتاق بازرگانی کشور سوریه معطوف شود و تولیدکنندگان هم عضو اتاق مشترک ایران و سوریه باشند و هم این بازار تجاری را از دست ندهند

وی بابیان اینکه به‌عنوان‌مثال محصول زیتون سوریه هنوز هم که هنوز است حرف اول تولید را در حوزه صادرات این کشور می‌زند، گفت: با توجه به اوصاف ذکرشده باید توجه ویژه‌ای به اتاق بازرگانی کشور سوریه معطوف شود و تولیدکنندگان هم عضو اتاق مشترک ایران و سوریه باشند و هم این بازار تجاری را از دست ندهند.

زبردست در ادامه با عنوان اینکه یک ساختمان اداری در ۹ طبقه به‌عنوان ساختمان اداری اتاق بازرگانی ایران با فضای بسیار خوب در منطقه ویژه اقتصادی دمشق خریداری‌شده است و در تلاشیم شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند را در ساختمان اتاق بازرگانی مستقر کنیم، اضافه کرد: وزیر صنایع در سفر قبلی به سوریه از اقدام اتاق بازرگانی استقبال کرد.

زبردست بابیان اشاره به پیشنهادهایی از استان‌های دیگر مبنی بر اینکه هر طبقه از ساختمان اتاق بازرگانی در دمشق به آن‌ها واگذار شود، یادآوری کرد: ما بنا داریم شرکت‌های تولیدی که در سوریه مستقر هستند را در ساختمان اداری اتاق بازرگانی جانمایی و مستقر کنیم تا با این اقدام هم به‌نوعی انسجامی بین شرکت‌ها ایجاد شود و هم نسبت به مکان‌های دیگر مکانی باقیمت مناسبت‌تر و متعادل‌تر به‌صورت استیجاری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در ایران عضو اتاق بازرگانی نیستند اما تمام شرکت‌های مستقر در سوریه عضو اتاق هستند و در اتاق بازرگانی تردد می‌کنند.

هیئت ۲۵ نفره سوری به همدان هم‌سفری خواهند داشت و بر همین اساس قرار شده اسامی هیئت سوری در اختیار اتاق بازرگانی استان همدان قرار گیرد تا با کارگروه کشاورزی این کشور در خصوص مشکلات خرید ماشین‌آلات کشاورزی مذاکراتی داشته باشیم

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه از اعضای اتاق بازرگانی سوریه به‌خصوص اعضای فعال در حوزه کشاورزی برای اوایل اسفندماه دعوت به‌عمل‌آمده است، اضافه کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته هیئت ۲۵ نفره سوری به همدان هم‌سفری خواهند داشت و بر همین اساس قرار شده اسامی هیئت سوری در اختیار اتاق بازرگانی استان همدان قرار گیرد تا با کارگروه کشاورزی این کشور در خصوص مشکلات خرید ماشین‌آلات کشاورزی مذاکراتی داشته باشیم.

لزوم توجه به بازار تجاری سوریه| بازرگانان فرصت‌های صادراتی را شناسایی کنند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با ابراز اینکه روابط مردم سوریه در برقرار تعامل بسیار بهتر از مردم عراق است، اضافه کرد: بیشترین فعالیت صنعتی کشور سوریه در استان حلب است بنابراین در تلاشیم ستاد توسعه‌ای که ایران در سوریه عهده‌دار مسئولیت آن و مسئولیت اقتصادی در حلب به اتاق بازرگانی واگذار شود و به‌نوعی بخش خصوصی جایگزین نیروهای مسلح مستقر در کشور سوریه شود.

وی گفت: جهت اجرای پروژه‌های عمرانی فضا را مناسب و مثبت برآورد می‌کنیم و در این خصوص طی صحبت‌هایی که با فرمانده نیروهای مسلح ایران در سوریه به انجام رسید آماده هستند که مسئولیت اقتصادی را به اتاق بازرگانی و پیمانکارها و شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر واگذار کنند.

نماینده گروه بازرگانی‌ ای اس جی نیز با عنوان اینکه بازار سوریه درحالی‌که حاضر با بازار چند سال پیش خیلی متفاوت است، عنوان کرد: از تمامی فرصت‌ها برای تمرکز روی بازار کشور سوریه استفاده کردیم چراکه داستان بازار سوریه با بازارهای دیگر همچون امارات، عراق و گرجستان بسیار متفاوت است.

بنا داشتیم از ظرفیت بازار تجاری روسیه استفاده کنیم ولی وقتی با ظرفیت‌های موجود در سوریه مواجه شدیم به‌طورکلی مسیر تجاری ما تغییر کرد

ایمان قراگوزلو بابیان اینکه بنا داشتیم از ظرفیت بازار تجاری روسیه استفاده کنیم ولی وقتی با ظرفیت‌های موجود در سوریه مواجه شدیم به‌طورکلی مسیر تجاری ما تغییر کرد، اضافه کرد: کشور سوریه درزمینهٔ خصوصیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در تعامل و تناسب با ایران است و در این زمینه‌ها شباهت‌های زیادی با این کشور داریم.

وی با عنوان اینکه فضای اجتماعی و اقتصادی کشور سوریه در حال حاضر بشدت تحت تأثیر جنگ است و سطح درآمدی مردم با کاهش روبروست، گفت: این عامل برای بازرگانان و تجار در سوریه بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

قراگوزلو در ادامه و در توضیح مطلب قبل خود مبنی بر اینکه وقتی درآمد مردم در سطح پایین قرار داشته باشد مردم به دنبال جنس باکیفیت نیستند بدین معنی که بازار سوریه در وضعیتی قرار دارد که هر کالا و جنسی به هر صورتی که در بازار عرضه می‌شود را خریداری می‌کنند، عنوان کرد: در مقابل کشورهای دیگری که در حال حاضر کمی ازنظر سطح اقتصادی روبه‌راه هستند و دنبال کالا و جنس با برچسب بالا هستند مردم سوریه هر جنسی را با هر کیفیتی خریداری می‌کنند.




کد خبر: ۱۳۵٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha