۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
جهادگران عرصه اقتصاد روند مذاکرات وین را تغییر دادند| واردات واکسن کرونا در نتیجه توانایی تولید بود
معاون نظارت و ارزیابی گروه توسعه اقتصادی تدبیر:

جهادگران عرصه اقتصاد روند مذاکرات وین را تغییر دادند| واردات واکسن کرونا در نتیجه توانایی تولید بود

شکرالهی، معاون نظارت گروه توسعه اقتصادی تدبیر با اشاره به تغییر روند مذاکرات وین از سوی جهادگران عرصه اقتصاد، به بازار گفت: حتی واردات واکسن کرونا در نتیجه دستیابی دانشمندان ایرانی به فرمول تولید بود.

بازار؛ گروه ایران: روز گذشته نخستین دوره از نمایشگاه دستاوردهای جهادی با حضور مجموعه های اقتصادی متعددی به کار خود پایان داد. در این رویداد نمایشگاهی شماری از شرکت های گروه توسعه اقتصادی تدبیر حضور داشتند و هر یک به نمایش بخشی از دستاوردهای جهادی اخیر خود برای عموم مردم اقدام کردند.

در حاشیه این مراسم به سراغ شکرالهی، معاون نظارت و ارزیابی گروه توسعه اقتصادی تدبیر رفتیم تا در خصوص بخشی از فعالیت های جهادی شرکت هایی همچون گروه دارویی برکت، گروه توسعه ساختمان تدبیر و غیره گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه خواهید خواند.

* هر چند طی دو سال اخیر با شیوع گسترده بیماری کرونا، در خصوص تعطیلی های گاه و بی گاه شرکت های بزرگ بین المللی می شنیدیم اما در همان بازده زمانی شرکت های زیر نظر گروه توسعه اقتصادی تدبیر، جهادی تلاش کردند تا باری از دوش متولیان دولتی و مردم بردارند. در این راستا می توانید به چند فعالیت شاخص سال های اخیر اشاره کنید؟
بله همانطور که اشاره کردید طی دو سال اخیر که تمام دنیا به سمت تعطیلی کشیده شده بود اقدامات خیلی خوبی انجام شد. برای نمونه می توان به ابتدای شیوع بیماری کرونا اشاره کرد که به یک باره کشور با بحران تامین ماسک رو به رو شد، ‌ از همین رو با ورود شرکت های زیر نظر گروه توسعه اقتصادی تدبیر به موضوع پیش آمده خیلی سریع توانستیم معضل را برطرف و شرایط را ساماندهی کنیم.

همچنین بلافاصله بحث تولید واکسن ملی مطرح شد که به رغم وجود چالش هایی همچون انتقال دانش و بکارگیری نوع محصولات با تاخیر زمانی مواجه شدیم که در نهایت به دست یابی موفقیت آمیز دانشمندان کشور به تولید واکسن منتهی شد. اکنون نیز این آمادگی وجود دارد که نوع های جدیدی از واکسن برای پشتیبانی از سویه های جدید ارائه شود.

علاوه بر این، کرونا سبب تداخلاتی در موضوعات تجاری شد و مشکلاتی از قبیل تامین دام و زنجیره خوراک دام را ایجاد کرد که در این زمینه هم با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با استفاده از بازوی خود یعنی گروه توسعه اقتصادی تدبیر گام های خوبی برداشته شد و توانست بخشی از مشکلات بازار را مرتفع کند.

یکی از برنامه های جدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و گروه توسعه اقتصادی تدبیر، طرح مسکن ارزان است که قراردادهای خوبی را در این زمینه با دولت منعقد کرده است که در زمان تعیین شده تامین مسکن انجام خواهد شد

* در خصوص دیگر فعالیت های جهادی گروه توسعه اقتصادی تدبیر بفرمایید که قرار است چه اقدامات دیگری برای مثال در زمینه رفع معضل مسکن خانواده ها که اکنون بیش از نیمی از جمعیت به سمت اجاره نشینی سوق یافته اند کند؟
یکی از برنامه های جدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و گروه توسعه اقتصادی تدبیر، طرح مسکن ارزان است که قراردادهای خوبی را در این زمینه با دولت منعقد کرده است که در زمان تعیین شده تامین مسکن انجام خواهد شد.

قدم بعدی استاندارد سازی است که بتواند زمان ساخت و پیچیدگی تولید مسکن ارزان را حل کند و به سمت تولید انبوه مسکن ارزان حرکت کند که این موضوع می تواند کمک شایانی به تقاضای دهک های پایین جامعه کند تا آن ها بتوانند امیدی به تهیه مسکن داشته باشند.

* سال گذشته مشکلات زیادی در حوزه انرژی از جمله خاموشی های گسترده را شاهد بودیم و با توجه به وجود تحریم ها و نیاز به رفع چالش ها با اتکا به توان و دانش بومی کشور، بفرمایید گروه توسعه انرژی تدبیر در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟
یکی از مشکلات اساسی که بعد از تحریم ها اتفاق افتاد توسعه میادین نفتی بود که می توانست برای درآمد های نفتی کشور مشکل ایجاد کند و با توجه به اینکه یکی از شرکت های بسیار مطرح این حوزه شرکت نفت و گاز پرشیا است که زیر مجموعه گروه توسعه انرژی تدبیر نیز قرار دارد با میادین قرارداد بست و در زمان بندی اعلام شده تمام تعهدات خود را اجرایی کرد.

از همین رو این شرکت توانست خود را به عنوان یک شرکت برتر در منطقه نشان دهد و به درآمدهای نفتی دولت کمک کرد تا این درآمد ها به صورت پایدار ادامه یابد. اقدام بسیار جدی بود و به نظر من به عنوان یک دستاورد کشوری می توان به آن نگاه کرد.

طی سال های اخیر با اقدامات و برنامه ریزی هایی که در زمینه بومی سازی و اتکا به توانمندی های داخلی صورت گرفت و نتایج بخشی از آن نیز مشخص شد فضای مذاکرات دست بالا را برای ما ایجاد کرد. از همین رو اکنون می توانیم با یک گفت و گوی جدید در مذاکرات حضور داشته باشیم

* با توجه به جریان مذاکرات وین، فکر می کنید اگر مذاکرات با رعایت مصالح کشور به نتیجه برسد، فکر می کنید به لحاظ اقتصادی گروه توسعه اقتصادی تدبیر می تواند چه کمک های دیگری به اقتصاد کشور کند؟
خوشبختانه طی سال های اخیر با اقدامات و برنامه ریزی هایی که در زمینه بومی سازی و اتکا به توانمندی های داخلی صورت گرفت و نتایج بخشی از آن نیز مشخص شد فضای مذاکرات دست بالا را برای ما ایجاد کرد. از همین رو اکنون می توانیم با یک گفت و گوی جدید در مذاکرات حضور داشته باشیم.

این درحالی است که غربی ها پیش بینی کرده بودند که ایران در منطقه نفتی دچار افت شود و اما با اقدامات جهادی که به خصوص در گروه توسعه تدبیر شکل گرفت می بینیم که با یک گشایش به سرعت می توانیم به ظرفیت های درآمدی خودمان برگردیم.

به نظر بنده این مسئله حتی به مذاکرات هم کمک می کند که با دست باز تری مذاکره کنندگان وارد موضوع شوند. این اتفاق حتی در زمینه واکسن هم رخ داد؛ زمانی که تولیدی نداشتیم واردات واکسن به کشور با مشکلات بسیاری مواجه بود اما وقتی توانایی تولید واکسن داخلی را دیدند خیلی سریع نسبت به واردات واکسن به ایران اقدام کردند و شرایط آسان شد.

* با توجه به اقدامات جهادی سال های اخیر گروه توسعه اقتصادی تدبیر، به نظرتان چقدر می توان این روحیه را در مجموعه و کل کشور گسترش داد؟
بحث جهادی موضوع تازه ای در کشور نیست و دهه ها است که بر روی آن کار می شود مهم این است که از این تجارب خود استفاده کنیم یعنی بحث جهادی با مدیریت و توسعه پایدار همراه باشد و به آن فقط به عنوان یک حرکت مقطعی و زودگذر نگاه نکنیم که بخواهد یک معضل را با یک قرص رفع کند.

بنابراین باید به دنبال یک درمان بلند مدت باشیم که این نکته بسیار مهمی است که مجموعه گروه تدبیر دنبال آن است. بنابراین استمرار توسعه پایدار بخش دیگری است که باید در حرکت های جهادی لحاظ شود و گروه تدبیر به دنبال آن است و گروه های دیگر هم باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

کد خبر: ۱۳۵٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha