۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
نمی توانیم دولت روستا تشکیل دهیم| جلسه شورای عالی جهاد سازندگی هر ۳ ماه با حضور رئیس جمهور
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با بازار:

نمی توانیم دولت روستا تشکیل دهیم| جلسه شورای عالی جهاد سازندگی هر ۳ ماه با حضور رئیس جمهور

شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه نمی توانیم دولت روستا تشکیل دهیم گفت: شورای عالی جهاد سازندگی با هدف کمک به توسعه روستاها هر سه ماه یک بار به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی و توسعه روستایی و عشایری به معنی کمرنگ شدن بنیاد مسکن خواهد بود؟ و آیا سلب توسعه روستاها از بنیاد مسکن جدی است گفت: توسعه روستایی یک فرایند چند بُعدی است و همه مجوعه دستگاههای مختلف کشور در این خصوص سهیم و دخیل هستند.

توسعه روستایی یک فرایند چند بُعدی است و همه مجوعه دستگاههای مختلف کشور در این خصوص سهیم و دخیل هستند

وی با اشاره به اینکه در گذشته طرحها و بحث ها و پیشنهاداتی مطرح می شد که یک سازمان مشخص متولی توسعه روستایی باشد ادامه داد: در حالیکه به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان توسعه روستایی، ما نمی توانیم دولت روستا تشکیل دهیم و در یک سازمان همه چیز در مورد روستا در آن متمرکز شود.

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان توسعه روستایی، ما نمی توانیم دولت روستا تشکیل دهیم و در یک سازمان همه چیز در مورد روستا در آن متمرکز شود

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اینکه در یک سازمان همه چیز در مورد روستا متمرکز شود یک تجربه به نوعی شکست خورده ای است که در گذشته هم اتفاق افتاده است. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه ویژه ای که رئیس جمهور به روستاها دارند شورای عالی جهاد سازندگی و توسعه روستایی و عشایری شکل گرفته است.

شاملو افزود: در واقع این شورای عالی که قرار شده است هر سه ماه یک بار هم با ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل شود وظیفه سیاستگذاری، تعیین راهبردها در چارچوب وظایف و فعالیت دستگاه را بر عهده خواهد داشت. قطعا اقدام بسیار مبارکی است که می تواند باعث هماهنگی بیشتر دستگاهها شود. می تواند از اقدامات بخشی در بخشی نگری جلوگیری کند و گام های بزرگ و اساسی تری در توجه به مناطق روستایی را در آینده شاهد بود.

دبیرخانه شورا در ریاست جمهوری خواهد بود و رئیس بنیاد مسکن و تعدادی از سازمان ها عضو این شورا هستند. این شورا در سیاستگذاری توسعه روستاها نه فقط به بنیاد مسکن بلکه می تواند به تمام دستگاههای دولتی کمک کند و هر یک از این دستگاهها یک وظیفه ای را انجام می دهد و هر کدام مثل دانه تسبیح عمل خواهند کرد

وی در پاسخ به این پرسش که در شورای عالی جهاد سازندگی و توسعه روستایی چه کسانی از کدام سازمان ها در آن عضو هستند؟ گفت: دبیرخانه این شورا در ریاست جمهوری خواهد بود و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تعدادی از سازمان ها عضو این شورا هستند. این شورا در سیاستگذاری توسعه روستاها نه فقط به بنیاد مسکن بلکه می تواند به تمام دستگاههای دولتی کمک کند و هر یک از این دستگاهها یک وظیفه ای را انجام می دهد و هر کدام مثل دانه تسبیح عمل خواهند کرد.

شاملو خاطر نشان کرد: آن نخ تسبیح را ما در گذشته نداشتیم که این دانه ها را به هم پیوند دهد. امروز با تشکیل این شورای عالی جهاد سازندگی و توسعه روستایی و عشایری اگر آن مباحث کلان توسعه روستایی شکل بگیرد و در شورا مشخص شود جهتگیری و چشم انداز ما در رابطه با توسعه روستایی برای آینده چه خواهد بود شاهد این خواهیم بود که دستگاهها پراکنده کاری نداشته باشند. و به جای پراکنده کاری هم افزایی داشته باشند. و از منابع موجود کشور به نفع مطلوبی برای توسعه روستایی استفاده کنند.

وی ادامه داد: پس وظایف توسعه روستاها از بنیاد مسکن با تشکیل شورای جهاد سازندگی سلب نشده چرا که توسعه روستایی یک فرایند چند بُعدی است.

عمران روستایی در خصوص اینکه امسال چه تعاد واحد مسکونی روستایی دارای سند مالکیت شده اند ؟ گفت: به سه میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی سند دادیم و تعدادی هم در سنوات گذشته سند دریافت کرده اند بنابراین تاکنون ۷۰ درصد واحدهای روستایی در حال حاضر دارای سند هستند.

وی افزود: این اسناد تعدادی سند دفترچه ای و تعدادی سند تک برگی دارند. اسنادی که در سنوات گذشته صادر شده است طبق قراردادی که با سازمان ثبت اسناد داریم قرار است که در هر سال بر اساس برنامه مشترکی که تنظیم می شود فراخوان دهیم و اهالی روستاها شروع کنند و سندهای دفترچه ای را تک برگی کنند. به گفته وی، برای سال جاری ما پیش بینی کردیم که ۱۰۰ هزار مورد سند تک برگی صادر شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha