۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
خطر قاچاق چوب به بهانه برداشت درختان شکسته جنگلی| مارکشی در هیرکان
بازار گزارش می‌دهد؛

خطر قاچاق چوب به بهانه برداشت درختان شکسته جنگلی| مارکشی در هیرکان

ساری- تقلای سلاطین و مافیای جنگل برای برداشت درختان افتاده و شکسته زنگ خطر قاچاق و قطع درختان را در جنگل های هیرکان هشدار می دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تکیه طرح‌های جنگلداری به چوب و برداشت آن سبب شده تا با تنفس جنگل‌ها، شیرازه طرح‌ها از هم پاشیده شود در این بین ماندن و یا خروج درختان افتاده و شکسته از جنگل همواره دستمایه کش و قوس بین بخش‌های مختلف بوده است.

درختان افتاده و شکسته و طرح تنفس جنگل همواره پای سیاسیون و بهارستانی‌ها را به جنگل‌های هیرکانی باز کرده است، از سوی دیگر کارشناسان و جنگلبانان بر این عقیده هستند که اجرای طرح‌های جنگلداری و مدیریت نیازمند تدوین برنامه‌های اصولی است.

بحث خروج و یا ماندن درختان افتاده و شکسته طی سال‌های اخیر با اجرای طرح تنفس جنگل در شمال داغ شد و موافقان و مخالفانی دارد.

حبیب زارع عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با بیان اینکه در جنگل‌ها در سطح توده‌های کار می‌کنیم و در آن براساس پارامترهای فردی نظر نمی‌دهیم بلکه براساس کارکرد درخت سلامتی را اندازه می‌گیرم، افزود: حتی اگر درخت پوستی به نظر می‌رسد می‌تواند ضامن سلامت جنگل باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به راحتی متوجه سلامتی اکوسیستم نمی‌شویم، گفت: گاهی با دخالت شاهد افزایش موجودی در جنگل می‌شویم و این ضامن سلامتی آن نیست، بنابراین تشخیص سلامتی سخت به نظر می‌رسد.

وی با عنوان اینکه درختان شکسته و افتاده علاوه براینکه آفت و بیماری نیستند، ضامن سلامتی سیستم و جنگل به شمار می‌روند، گفت: همچنین باید ارتباط با مسائل اجتماعی و اقتصادی را نیز درنظر گیریم.

وی درباره تنفس جنگل با اظهار اینکه به این طرح از زوایای مختلف بپردازیم، گفت: برخی از ایده‌ها نظیر ادغام محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، فست فودی است و در زمینه درختان شکسته و افتاده و وجود آن در جنگل اجماع نظر وجود دارد.

خطر قاچاق چوب به بهانه برداشت درختان شکسته جنگلی| مارکشی در هیرکان

نبود آمارهای دقیق درباره درختان شکسته و افتاده و میزان پراکنش آن از دیگر مسائلی است که تصمیم گیری در این زمینه را سخت می کند، هادی کیادلیری عضو هیئت علمی دانشگاه نیز با عنوان اینکه نبود آمارهای دقیق درباره طرح‌های جنگلداری صدق می‌کند، افزود: طرح تنفس نوعی تغییر رویکرد و چندبعدی است و در زمینه درختان شکسته و افتاده نیز آمار دقیقی از میزان و پراکنش وجود ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ورود سیاسیون به تنفس جنگل و برداشت چوب یادآور شد: نماینده‌های مجلس به مخالفت طرح تنفس پرداختند و استدلال آنان این بود که طرح‌های تنفس غلط است زیرا در گذشته نگاه چوب وجود داشت و باید به نگاه اکوسیستمی تغییر یابد.

نماینده‌های مجلس به مخالفت طرح تنفس پرداختند و استدلال آنان این بود که طرح‌های تنفس غلط است زیرا در گذشته نگاه چوب وجود داشت و باید به نگاه اکوسیستمی تغییر یابد

وی با بیان اینکه طرح جنگلداری فقط بهره برداری نیست، گفت: وقتی بهره برداری تعطیل شد تمام طرح‌های جنگلداری از هم پاشید زیرا متکی به چوب بود و شاهد آن هستیم در ۵۰ درصد جنگل‌های شمال طرح وجود ندارد و موافق ورود سیاسیون به طرح نیستیم.

وی با عنوان مخالف ورود افراد سیاسی به طرح تنفس و طرح جنگل‌ها هستیم زیرا صلاحیت ورود را ندارند، گفت: از سوی دیگر هزاران کامیون الوار از جنگل خارج می‌شد و بهره‌ای از آن نمی‌بردیم زیرا برخی افراد امپراطوری هایی در جنگل ایجاد کرده بودند و منافع آن به مردم نمی‌رسید.

مهدی کلایی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز با بیان اینکه اگر شرایط اجازه دهد موافق برداشت درختان شکسته و افتاده هستیم، گفت: یک قانونی می‌گوید بهره برداری صورت نگیرد و اگر در کنار تنفس، امکان برداشت درختان شکسته و افتاده را ایجاد کنیم، حفره و ابهام قانون را بزرگ می‌کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه با افزودن تبصره و رأی دادن به برداشت چوب، سبب بروز قاچاق و نقض قانون می‌شویم، گفت: با ایجاد حفره و نفوذ اضافی می‌توان امکان نابودی جنگل را رقم زد و مافیا در جاهایی شکل می‌گیرد که قانون اضافی وجود دارد.

خطر قاچاق چوب به بهانه برداشت درختان شکسته جنگلی| مارکشی در هیرکان

وی با اظهار اینکه علم جنگلبانی ضعف دارد و جدید نیست، گفت: طرح جنگلداری ما بهره برداری چوب هستند و نتوانستیم آن را به روز کنیم.

جمع آوری درختان شکسته شبیه مارکشی در جنگل است
این استاد دانشگاه یادآور شد: درختان شکسته و افتاده شبیه مارکشی در هند است و باید بحث اجتماعی درختان شکسته و افتاده و مشخص باشد.

مجید لطفیان عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی ساری نیز نیز با اینکه خشکه دار با شکسته و افتاده متفاوت است، گفت: باید در قالب طرح برای جنگلداری برنامه ریزی شود ولی نباید فراموش کنیم که میزان خشکه داران کم نیست و در منطقه تحت بهره برداری، کمترین شکسته و افتاده را دارد.

عضو هیئت علمی منابع طبیعی ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه به دلیل نبود برداشت حجم درختان شکسته و افتاده زیاد است، گفت: امروز گاه تا ۲۰ مترمکعب درختان شکسته و افتاده در هکتار وجود دارد و توزیع یکسانی ندارد و نمی‌توان گفت، درختان شکسته کم است.

وی با اظهار اینکه از ابتدا مخالف کشیده طرح درختان شکسته به نماینده‌ها و دیگران بودیم، زیرا آنان از منظر سیاسی می‌نگرند و به صلاح جنگل‌ها توجهی نمی‌کنند، افزود: مدیریت پایدار جنگل دارای رکن اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیک دارد و کمی توجهی به هر رکن سبب می‌شود جامعه منطقه‌ای حرکتی ایجاد کند که دیگر در دست شما نیست.

وی گفت: بسیاری از مسائل ایجاد شده ناشی از طرح تنفس است و باید طرح‌های جنگلداری بازنگری و اصلاح شود و طرح‌های جنگلداری اگر اصلاح می‌شد، اکنون شاهد حجم زیاد چوب مانده روی زمین نمی‌شدیم.

کم توجهی به تنوع زیستی و اکولوژیک جنگل‌های شمال از یک سو و اجرای نامناسب طرح تنفس، از دست دادن زادآوری جنگل‌ها و غیره از جمله عواملی است که برداشت و یا ماندن درختان شکسته را تحت تأثیر قرار داده و اجرای این طرح نیازمند بررسی همه جانبه است.

کد خبر: ۱۳۵٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha