۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
پیش بینی رشد قیمت فلزات اساسی طی دهه آینده
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی رشد قیمت فلزات اساسی طی دهه آینده

به دنبال افزایش سرمایه گذاری در جهت توسعه زیر ساختهای کم آلاینده، تقاضا برای فلزات در دنیا رشد می کند و قیمت آنها افزایش خواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه در سالهای اخیر در مورد حجم بالای انتشار گازهای آلاینده در فرایند تولید کالاهای اساسی و مواد معدنی صحبت شده است ولی پیش بینی می شود در گذر به سمت اقتصادهایی که با منابع انرژی احیا شدنی فعالیت می کنند، میزان استفاده از مواد معدنی و فلزات اساسی افزایش یابد.

از طرف دیگر رشد تقاضا در این بازارها که با رشد انتشار کربن از این صنایع همراه است، بستر برای افزایش قیمت هم فراهم می شود زیرا همسو کردن میزان عرضه با حجم تقاضا مساله ای است که به سرعت امکان پذیر نیست و برای انجام آن باید سرمایه گذاری و برنامه ریزی زیادی انجام داد.

این مساله در شرایطی مطرح شده است که تنش های بین روسیه و اوکراین قیمت منابع انرژی را نیز افزایش داده است که فشار مضاعفی در جهت افزایش قیمت به بازارهای فلزی وارد می کند.

وب سایت اویل پرایس در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطلب که گذر از منابع انرژی فسیلی به سمت منابع احیا شدنی نیاز به توسعه زیرساختها و استفاده از فلزات و مواد معدنی دارد نوشت: «پیش بینی می شود در یک دهه آتی بازارهای فلزی و معدنی در دنیا بسیار پر رونق باشند و رشد قیمت و رشد تقاضا باعث شود تا سرمایه های زیادی در این بازارها صرف شود. این بازارها مواد اولیه مورد نیاز برای توسعه زیرساختها را در اختیار صنایع و دولتها می گذارند. مواد اولیه ای که برای این گذر باید مورد استفاده قرار بگیرد ولی تامین آنها با افزایش انتشار کربن در سالهای آتی همراه خواهد بود.»

موسسه مطالعاتی مک کینزی پیش بینی کرد طی سی سال آینده، میزان سرمایه گذاری سالانه برای رسیدن به هدف اقتصاد بدون کربن در دنیا بالغ بر ۳.۵ هزار میلیارد دلار است. مبلغی که برای توسعه زیرساختها و ساخت ماشین آلات صرف می شود و در نهایت می تواند باعث رشد درآمد معادن و شرکتهای فعال در زمینه تولید فلزات اساسی از جمله فولاد و مس و دیگر فلزات شود.

در سال ۲۰۱۹ این موسسه مطالعاتی پیش بینی کرده بود صنعت برق بادی تا سال ۲۰۲۸ نیاز به ۵.۵ میلیون تن مس بیش از میزان مصرف عادی دارد. این آمار می تواند به خوبی دلیل رشد قیمت مس در سالهای اخیر و پیش بینی تداوم روند افزایشی در ماه ها و سالهای آتی را نشان دهد.

از طرف دیگر مزارع انرژی خورشیدی هم برای تولید هر مگا وات برق نیاز به ۵.۵ تن مس دارند. هر خودروی الکتریکی برای فعالیت حدود ۱۳۰ پوند بیش از خودروهای بنزینی نیاز به مس دارد و این آمارها برای بازار آلومینیوم هم کم و بیش به همین صورت است و تا سال ۲۰۵۰ نیمی از آلومینیوم مصرفی دنیا در صنعت برق خورشیدی استفاده می شود.

تامین این نیاز مازاد در بازارهای فلزی یکی از بزرگترین چالشهایی است که دنیا در سالهای بعد با آن روبرو خواهد بود. چالشی که خود بستر را برای تورم های بالاتر و قیمتهای بیشتر فلزات فراهم می کند.

بدون شک همسو شدن میزان عرضه با میزان تقاضا نیاز به سرمایه گذاری و برنامه ریزی های زیادی دارد و پروسه ای زمان بر است و در این بازه زمانی افزایش ۲۰ تا ۳۳ درصدی قیمت فلزات قابل پیش بینی است.

مطالعات انجام شده توسط بانک جهانی هم تایید کننده این وضعیت در بازار فلزات است. این مطالعات نشان می دهد علاوه بر مس و آلومینیوم که در سالهای آتی با رشد قیمت روبرو خواهد شد، قیمت نیکل، لیتیوم، منگنز و کبالت هم در بازار رشد می کند. بانک جهانی پیش بینی کرد میزان تقاضای فلزات در سالهای آتی با سرعت رشد می کند و این مساله باعث افزایش قیمت فلزات خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۵٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha