۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
فعالان مبل چوب گرانی را می‌خورند؛ لق زدن پایه‌های تولید در کارگاه‌های کوچک
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

فعالان مبل چوب گرانی را می‌خورند؛ لق زدن پایه‌های تولید در کارگاه‌های کوچک

مشهد- کمبود چوب، گرانی چوب‌های وارداتی، افزایش دلار و هم‌چنین بیماری کرونا موجب شده تا اتحادیه درودگران و مبل‌سازان بیش از همه چوب گرانی را بخورند.

بازار؛ گروه استان‌ها: از زمان شیوع کرونا و هم‌چنین افزایش دلار و قیمت‌ها صنف مبل‌سازان با افت فروش مواجه شده است و این موضوع موجب شده تا بسیاری از کارگاه‌های کوچک و خرد در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

اجرای طرح تنفس جنگل‌ها از یک‌سو صنعت مبل را با کمبود چوب روبرو کرده و از سوی دیگر تحریم‌ها و واردات گران چوب موجب شده تا قیمت بسیاری از مواد اولیه خارجی سر به فلک بگذارد.

دراین‌بین بیماری کرونا نیز در طی دو سال گذشته مزید بر علت شده و بیش از گذشته این بازار را به رکود کشانده است و به گفته مبل‌سازان افزون بر دو سال است که این مشکلات رونق شب عید را از آن‌ها گرفته است.

رشد ۳۰۰ درصدی مواد اولیه
احسان خواجه احمدی متصدی یکی از کارگاه‌های تولید مبل در حاشیه جاده شاندیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: دو سال است که صنف مبل‌سازان با افت فروش مواجه‌اند و به دلیل تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی، مردم به تعمیرات مبل روی آوردند.

وی بیان م یکند: سال ۱۳۹۸ که به دلیل اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا به‌طورکلی بازار در آستانه شب عید تعطیل شد و سال قبل هم که بازار باز بود، شرایط اقتصادی باعث شد بازار شب عید مبل‌سازان پررونق نباشد.

احمدی می افزاید: افزایش قیمت‌ها در بازار به‌گونه‌ای پیش رفت که افزایش هزینه‌های تولید از قبیل قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزدها و افزایش غیرمنطقی اجاره‌بها در کنار کاهش بیش از سه برابری قدرت خرید مردم باعث شده که قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. و لذا به دنبال گرانی تولید عملاً بسیاری از تولیدکنندگان از ادامه فعالیت بازماندند.

تولیدکنندگان مبل چوب گرانی را می‌خورند| لق زدن پایه تولید در کارگاه‌های کوچک

وی گرانی و کمبود مواد اولیه را عمده‌ترین مشکل مبل‌سازان دانسته و افزود: از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه تا ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

قیمت‌های بی‌منطق
حسین زارعی یکی دیگر از سازندگان و فروش میز و صندلی در جاده ویرانی شهرستان بینالود به ما می‌گوید: برخی مواد اولیه مانند پارچه‌های خارجی،«ام .دی.اف» های روکش‌دار و یا یراق‌آلاتی که در این صنعت کاربرد دارد به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شود و لذا آن‌هایی نیز که تا پیش‌ازاین نسبت به واردات این کالاها اقدام کرده‌اند دست به احتکار زده و به‌صورت قطره‌چکانی کالا وارد بازار می‌کنند.

وی به ما می‌گوید: این موضوع موجب شده تا قیمت یراق‌آلات خارجی و یا پارچه‌های وارداتی سر به فلک بکشد و متأسفانه هیچ منطق و یا نظارتی هم‌پشت این موضوع قرار ندارد.

این تولید کننده هم‌چنین اشاره ای به رقابت‌های ناسالم در بازار مبل داشته و به ما می‌گوید: متأسفانه بسیاری از مشتریان و همشهریان به ما مراجعه می‌کنند و از تفاوت قیمت‌ها گلایه بسیاری دارند لذا این موضوع نیز در این برهه از بازار برای تولیدکننده و فروشنده مشکل‌ساز شده است.

وی ابراز می‌کند: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در بیشتر رشته گروه‌های صنعتی و به‌خصوص در همین بحث چوب و مبلمان با آن مواجهیم بحث استانداردسازی و طراحی است که در این حوزه بسیار ضعف داریم.

وی بحث شناسنامه‌دار کردن مبلمان تولیدی را بسیار مهم دانسته و اظهارمی کند: باید در صنعت مبلمان این اتفاق‌نظر وجود داشته باشد و مبلمان ما دارای کد و شناسنامه باشد، اما متأسفانه فرهنگ این موضوع در کشور نهادینه نشده است.

زارعی بیان می‌کند: این موضوع موجب می‌شود تا برخی افراد برای ارزان‌تر تمام شدن از هر مواد و مصالحی برای مشتری‌پسندی استفاده کنند اما ازآنجاکه مشتریان زیر کار را نمی‌بینند لذا در مقام مقایسه بسیاری از تولیدکنندگان با سطح کیفی بالا را به گران‌فروشی متهم می‌کنند و از طرفی اطمینان ندارند که کار خریداری‌شده آیا کیفیت لازم را دارد یا خیر؟

وی در این رابطه تأکید می‌کند: متأسفانه بسیاری از کارگاه‌های تولیدی مبلمان به کیفیت محصول خود چندان توجهی نمی‌کنند و یا به دلیل سنتی کار کردن از این موضوع غافل‌اند، این در حالی است که اگر روی شناسنامه‌دار شدن محصول خودکار کنند مطمئناً بازار فروش بهتری خواهند داشت.

حذف کارگاه‌های کوچک
علی خدری یکی از سازندگان مبل در شهرستان سرخس نیز در گفت‌وگو با بازار با اشاره به آن‌که در حال حاضر مواد اولیه در تولید صنایع چوبی مبلمان با افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی مواجه است اظهار کرد: پیش‌ازاین شرایط نرخ تمام‌شده هر سرویس مبل راحتی برای ما در کارگاه حدود ۷ الی ۸ میلیون بود که همان کار در بازار بین ۱۵ الی ۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شد اما در حال حاضر حدود ۱۶ تا 1۸ میلیون تومان در کارگاه برای ساخت همان سرویس باید هزینه کنیم که در بازار حدود ۲۵ میلیون تومان به مشتری فروخته می‌شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه نبود یک نمایشگاه عرضه مستقیم تولیدات موجب شده است در این میان واسطه‌ها به‌راحتی با نرخ‌های بالا مبلمان را به دست مشتری برسانند و درآمد بالایی کسب کنند ادامه داد: طی دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، تورم و نبود ثبات بازار قدرت مردم به‌شدت کاهش‌یافته و همین موضوع سبب افت و رکود جدی در بازار شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که امیدوارم در بحث تولید مسئولان جدی‌تر به این بخش توجه داشته باشند افزود: افزایش هزینه تولید و نبود سرمایه در گردش بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک را از گردونه تولید حذف می‌کند و لذا این موضوع خود زمینه‌ساز بیکاری در جامعه خواهد بود.

افزایش هزینه‌ها از عهده تولیدکننده خارج است
یکی از فعالان حوزه صنعت مبل استان و عضو خوشه صنعتی مبلمان بابیان اینکه کیفیت مصنوعات تولیدی خراسان رضوی در حد استانداردهای کشورهای اروپایی است، به‌طوری‌که می‌توانیم علاوه بر تأمین نیازهای کشور، بخشی از نیازهای کشورهای منطقه را هم تأمین کنیم، گفت: نبود یک مرکز فروش برای عرضه تولیدات از مهم‌ترین مشکلات خوشه صنعتی مبلمان این شهر است.

مجتبی محبی افزود: برای راه‌اندازی یک نمایشگاه فروش مبلمان در جاده شاندیز یا طرقبه به‌جز هزینه دارایی، ماهیانه باید مبلغ هنگفتی بابت اجاره و هزینه‌های جانبی پرداخت شود که از توان صنعتگران این بخش در شرایط فعلی خارج است.

تولیدکنندگان مبل چوب گرانی را می‌خورند| لق زدن پایه تولید در کارگاه‌های کوچک

وی اظهار کرد: چنانچه صنعتگر و تولیدکننده، نمایشگاه فروش و عرضه محصولات نداشته باشد باید محصولش را به نمایشگاه بفروشد، مثلاً یکدست مبلمان را ۱۰میلیون تومان به نمایشگاه می‌فروشد و او جلوی چشم تولیدکننده همان محصول را بیش از ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند یعنی تمام سود تولید مبل به جیب نمایشگاه می‌رود که در پروسه تولید هیچ نقشی ندارد و تنها کرایه حمل یک وانت را پرداخت کرده است.

وی افزود: بخش زیادی از تولیدکنندگان با این مشکل مواجه هستند یعنی یک نظامی شکل گرفته که هر کس توانست برای خودش یک نمایشگاه ایجاد کند باقی می‌ماند در غیراین‌صورت باید محصولش را با قیمت نازل به نمایشگاه‌دارعرضه کند.

محبی با بیان اینکه خواسته اعضای خوشه صنعتی مبلمان مشهد راه‌اندازی یک مرکز فروش دائمی است، اظهار کرد: راه‌اندازی این نمایشگاه فروش نیازمند مساعدت مسئولان برای پرداخت وام‌هایی با حداقل دو سال استراحت است تا تولیدکننده امکان ارائه محصولات خود را داشته باشد.

وی تأکید کرد: میزان تعطیلی کارگاه‌های تولید مبلمان در مشهد ۱۰برابر افزایش یافته است چراکه تولیدی‌های مبل در عمل به یک مجموعه نمایشگاهی تبدیل شده‌اند و تولید مبل فاقد توجیه اقتصادی است.

حذف کارگاه های کوچک
رئیس اتحادیه درودگران مشهد مقدس در گفت و گو با بازار با بیان اینکه گرانی مواد اولیه در افزایش قیمت محصولات تولیدی بسیار تاثیر گذار بوده است افزود: در بخشی از تولیدات مانند مبل های راحتی که چوب های صنعتی دارای پوشش هستند می توان از چوب های درجه دو هم استفاده کرد اما در بخشی که چوب نمایان است مانند مبل های منبتی و استیل باید چوب محکم جنگلی درجه یک استفاده کرد که در این حوزه با کمبود و گرانی جدی روبرو هستیم.

حسن ماجدی اظهار کرد : به لحاظ مسائل زیست محیطی که دولت در تلاش برای حفاظت آن است این چوب ها از خارج باید تامین شود و لذا بسیار گران هستند.

استفاده از چوب های وارداتی و گرانی آن مهمترین مشکل تولید کنندگان است که به واسطه استفاده از این چوب ها قادر به کاهش هزینه های تولید نیستند

وی ادامه داد: استفاده از چوب های وارداتی و گرانی آن مهمترین مشکل تولید کنندگان است که به واسطه استفاده از این چوب ها قادر به کاهش هزینه های تولید نیستند و از آن جا که در تولید مبل لوازم و یراق آلات بسیاری مصرف می شود لذا افزایش قیمت این یراق آلات قیمت تولید را نیز به شدت افزیش داده است.

رئیس اتحادیه درودگران مشهد مقدس ادامه داد: برای تولید مواد مصرفی بسیاری مانند میخ، دستگاه ابزار آلات، رنگ و رزین و پارچه و تسمه و فنر نیاز است غیره که با تورم شدید و افزایش چند برابری قیمت ها لذا قیمت مبل نیز بسیار گران شده است.

وی کمبود سرمایه در گردش را یکی از مهم‌ترین مشکلات دیگر فعالان این صنعت دانسته و گفت: چون سرمایه در گردش متناسب با این تورم افسارگسیخته‌ی داخلی و خارجی نداریم لذا واحدهای خرد و کوچک با مشکلات بیشتری روبرو بوده و در آستانه حذف شدن از بازار تولید هستند.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha