۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
اصلاح نظام بانکی در حوزه علمیه قم درحال تدوین است
میرسلیم در گفتگو با بازار:

اصلاح نظام بانکی در حوزه علمیه قم درحال تدوین است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: حتما باید اصلاح نظام بانکی محقق شود و در حال حاضر در چندین جایگاه نسبت به اصلاح نظام بانکی ایده‌هایی در نظر گرفته شده است.

سید مصطفی میرسلیم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور، اظهار داشت: بانک‌های ما مشکلات و مسائل متعددی دارند و یکی از دلایل رشد شدید نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی، نرخ بهره بسیار زیاد بانک‌هاست که باید این رویه تغییر کند.

وی بیان کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی بسیار زیاد است و همین موضوع ارزش پول ملی را به شدت کاهش داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ارزش پول ملی به میزان تولید ناخالص ملی بازمی‌گردد و باید نقدینگی متناسب با تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: اگر تولید ناخالص ملی افزایش پیدا نکرده باشد، اما نقدینگی افزایش پیدا کند، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد. این اتفاق در چند سال گذشته اتفاق افتاده است و تولید ناخالص ملی ما نه تنها زیاد نشده بلکه کاهش پیدا کرده است.

میرسلیم گفت: علاوه بر این، بانک‌ها معمولاً سپرده‌هایی را از مردم می‌گیرند و چند درصد سود تضمین شده به سپرده‌گذاران می‌دهند که این کار هم باعث افزایش نقدینگی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر اغلب تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، صرف تولید نمی‌شود. اگر سپرده گذاری برای رونق تولید انجام شود، کار بسیار خوبی است و مردم عملاً با سرمایه خودشان مشارکت می‌کنند تا تولید در کشور رونق بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: حتما باید اصلاح نظام بانکی محقق شود و در حال حاضر در چندین جایگاه نسبت به اصلاح نظام بانکی ایده‌هایی در نظر گرفته شده است.

میرسلیم ادامه داد: برای مثال، چون ربا گناه است و این موضوع زمینه شرعی دارد، در حوزه علمیه قم برای اصلاح نظام بانکی برنامه‌هایی در حال تدوین است و در حال بحث و تبادل نظر در این باره هستند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در دانشگاه‌ها هم روی موضوع اصلاح نظام بانکی کارهایی انجام شده است. مجلس شورای اسلامی و دولت هم پیشنهاداتی در این زمینه دارند.
وی بیان کرد: امیدوارم که بتوانیم در این دوره مجموعه این نظرات و پیشنهادات را جمع بندی کنیم و نظام بانکی را اصلاح کنیم تا این گونه و بی‌محابا نقدینگی در کشور افزایش پیدا نکند.
کد خبر: ۱۳۵٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha