لزوم توسعه ارتباطات ثابت
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد

لزوم توسعه ارتباطات ثابت

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: با وجود همه خدماتی که در سال‌های گذشته در بخش ارتباطات همراه صورت گرفته است، اما هم اکنون باید ارتباطات ثابت و فیبر نوری را بیشتر توسعه دهیم.

به گزارش بازار، صادق عباسی شاهکوه درباره برنامه دولت سیزدهم برای توسعه فیبر نوری افزود: البته فیبر نوری در شبکه‌های مخابراتی ما در بین شهری و بین استانی هم اکنون استفاده زیادی می‌شود به این معنا که شبکه‌های زیرساختی و بین شهری ما کاملاً متکی به فیبر نوری است و توسعه خوبی هم در این بخش داشته ایم، اما در داخل شهرها در این بخش عقب ماندگی داریم.

وی گفت: ما در بخش پوشش تلفن همراه در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در سراسر کشور داشته ایم، اما در توسعه ثابت عقب افتادگی داریم و باید این امر را جبران کنیم و برنامه دولت سیزدهم این است که ۲۰ میلیون خانوار تا پایان دولت به شبکه فیبر نوری متصل شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: فیبر نوری مزایای بسیار زیادی دارد و وقتی به داخل خانه‌ای برسد دیگر محدودیت سرعت نخواهیم داشت و حتی سرعت‌های گیگابیت بر ثانیه امکان پذیر خواهد بود که البته همه این‌ها به این شرط است که تجهیزات مورد نیاز آن هم نصب شده باشد.

عباسی شاهکوه گفت: آن چیزی که زمان می‌برد کشیدن فیبر نوری است و ما بعد از این گام برای اضافه کردن تجهیزات پشت آن دیگر مشکل خاصی نخواهیم داشت.

وی افزود: برنامه دولت سیزدهم این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ هشتاد درصد خانوارها یعنی ۲۰ میلیون خانوار صاحب فیبر نوری شوند و ما متناسب با نیازهای مردم باید خدمات دهی داشته باشیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای اجرای این طرح آیا تجهیزات مورد نیاز خریداری شده است و آیا شرکت‌های داخلی توان تولید تجهیزات را دارند؟ گفت: ما این کار را از گذشته آغاز کرده ایم و هم اکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار پورت فیبر نوری در کشور داریم که برنامه دولت سیزدهم سرعت دادن به این کار است و قطعاً برای سرعت دهی نیازمند تجهیزات و فیبر نوری بسیار زیادی هستیم و برنامه ریزی ما این است که اپراتورهای بخش خصوصی ورود کنند.

عباسی شاهکوه افزود: ما در اجرای این طرح باید میان اپراتورهای موجودمان تقسیم کاری انجام دهیم و هر چند استان به یک اپراتور واگذار شود که از این طریق بتوانیم کار را به صورت موازی پیش ببریم و در غیر این صورت ۲۰ میلیون پورت به تنهایی انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به این که هم اکنون کابل فیبر نوری در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: ما باید خود فیبر را وارد کنیم و در حال جمع آوری نیازمندی هایمان به فیبر هستیم تا بتوانیم هر چه زودتر سفارش دهیم و شاید در سال آینده سرعت توسعه ما خیلی زیاد نباشد چرا که ما باید سال اول طرح را بیشتر صرف واردات و تولید تجهیزات در داخل کنیم، اما در سال‌های بعد سرعت توسعه بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: باید شرکت‌های داخلی بیشتری را ترغیب کنیم که به سمت ساخت تجهیزات بروند.

آقای عباسی شاهکوه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برای توسعه فیبر نوری پروانه‌های جدیدی هم صادر خواهید کرد؟ گفت: ما برنامه‌ای در این خصوص نداریم و ما با اپراتورهایی که هم اکنون مجوز این کار را دارند ادامه کار خواهیم داد و حدود ۲۰ مورد هستند که هر کدام تمایل داشتند می‌توانند با ما در اجرای این طرح مشارکت کنند و برای آن‌ها تقسیم کار خواهیم داشت.

وی درباره این که برای شرکت مخابرات ایران به عنوان بازیگر اصلی اجرای این طرح چه برنامه‌ای پیش بینی کرده اید؟ افزود: چند سالی است که با توجه به تغییر نکردن تعرفه ها، درآمد این شرکت هم افزایش نداشته و از طرفی هزینه هایش افزایش داشته است و ما باید اصلاحاتی در این بخش انجام دهیم تا توان سرمایه گذاری اپراتورها و همچنین مخابرات بیشتر شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: علاوه بر این راهکارهای دیگری را هم در پیش گرفته ایم که نیاز به حمایت دولت دارد و البته این حمایت لزوماً بودجه نیست و بخشی از درآمدهایی که اپراتورها باید به دولت پرداخت کنند باید صرف توسعه فیبر نوری شود.

آقای عباسی شاهکوه افزود: یک سری حمایت‌ها هم باید غیر مستقیم انجام شود که مثلاً ما می‌توانیم در تعامل با شهرداری‌ها و وزارت نیرو هزینه هایمان را کاهش دهیم که مثلاً به جای حفر زمین و فیبرکشی زمینی که بسیار پرهزینه و زمان بر است در تعامل با توانیر بتوانیم از تیرهای برق برای کابل کشی استفاده کنیم تا هم سرعت بالاتر رود و هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

وی گفت: این طرح، ملی است و آن نهضت و تعاملی که میان مردم و مسئولان در زمان گازکشی ایجاد شد باید در این طرح نیز به تحقق برسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در این چند دهه چقدر در توسعه فیبر نوری عقب مانده ایم؟ افزود: ما در شبکه‌های بین شهری خوب عمل کرده ایم، اما در داخل شهرها و برای این که فیبر نوری را به منازل برسانیم سرعتی نداشته ایم چرا که تمرکز دولت‌های گذشته بیشتر روی تلفن همراه بود چرا که تلفن همراه، سرعت عمل دسترسی را بیشتر می‌کند و با نصب یک بی تی اس، تعداد زیادی از افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

آقای عباسی شاهکوه گفت: اولویت دولت‌های گذشته روی تلفن همراه بود و دسترسی‌های خوبی هم در این ارتباط به مردم داده شد، اما در این بخش دچار نبود توازن شدیم، زیرا در بسیاری از کشورها اغلب استفاده مردم روی ثابت است، اما در کشور ما دو سوم دسترسی‌ها روی تلفن همراه و این باعث شده است که شبکه‌های تلفن همراه تحت فشار قرار بگیرند و هم اکنون با افت کیفیت آن‌ها مواجه شده ایم.

وی با اشاره به این که هم اکنون هیچ راهی جز توسعه ارتباطات ثابت نداریم، افزود: علاوه بر این فیبر نوری، نیاز آینده ما هم هست چرا که وقتی که تلفن همراه به سمت نسل پنجم برود حتماً باید بر بستر فیبر نوری باشد و برنامه دولت این است که تا پایان دولت ۱۰ درصد پوشش مردم روی نسل پنجم تلفن همراه باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: وقتی فیبر نوری به خانه‌ها برسد ما در کنار آن می‌توانیم بی تی اس‌های تلفن همراه را نیز به فیبر نوری وصل کنیم که از این طریق کیفیت تلفن همراه هم بالا می‌رود و از این طریق علاوه بر خانوارها، فروشگاه‌ها و ادارات هم به فیبر نوری متصل می‌شوند که اتصال آن‌ها زودتر از خانوارهاست.

آقای عباسی شاهکوه افزود: بنابر این ما در بخش توسعه ارتباطات ثابت عقب ماندگی زیادی داریم، اما در بخش همراه شرایط مان خوب است و به خصوص در نسل چهارم اینترنت به نسبت بسیاری از کشورها شرایط خوبی داریم و در یک دوره بسیار خوب عمل کردیم و اگر آن زمان در بخش ثابت هم توسعه می‌دادیم اکنون مردم لذت استفاده از تلفن همراه را خیلی بیشتر می‌چشیدند.

وی درباره این که چه تعاملی با شهرداری‌ها در خصوص اجرای هر چه بهتر طرح توسعه فیبر نوری برقرار کرده اید؟ گفت: هم اکنون بسیاری از شهرداری‌ها در تعامل با اپراتورها هستند و با هم قرارداد دارند و ما با شهرداری تهران صحبت کرده و راهکارهای زیادی را پیدا کرده ایم که منافع طرفین تأمین شود چرا که در کنار توسعه فیبر نوری می‌تواند منافعی به دستگاه‌های دیگر هم برسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در توسعه فیبر نوری، وزارت نیرو می‌تواند به هوشمند سازی شبکه برق برسد، چون آن‌ها نیازمند اتصال فیبر نوری هستند و از این طریق شهرداری‌ها هم می‌توانند صاحب طرح شهر هوشمند شوند و قطعاً در اجرای طرح فیبر نوری منافع همه دستگاه‌ها و مردم تأمین می‌شود.

آقای عباسی شاهکوه گفت: پیش از این هم این گونه بوده است به این ترتیب که در سال‌های گذشته که ما در کنار جاده ها، فیبر نوری را کشیدیم وزارت راه از مزایای آن در خصوص دوربین‌های جاده‌ای منتفع شد پس بنابر این، این طرحی ملی است که برای همه دستگاه‌ها دستاورد دارد.

وی درباره این که برای کاهش هزینه‌های کشیدن فیبر نوری داخل منازل چه تمهیداتی اندیشیده اید؟ افزود: اپراتورها در این خصوص وظایفی دارند و باید قیمت گذاری‌ها با هزینه هایشان در این بخش متناسب باشد و ما نهایت تلاش مان را می‌کنیم که مردم هزینه زیادی نپردازند و فکر می‌کنیم قیمت‌ها در مجموع مقرون به صرفه باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخی کارشناسان اجرای طرح دولت سیزدهم در زمینه توسعه فیبر نوری را نشدنی می‌دانند؟ گفت: ما قبول داریم که اجرای این طرح بسیار سخت است، اما اگر دست به دست هم دهیم و تقسیم کار مناسبی میان اپراتورها انجام شود شدنی است.

آقای عباسی شاهکوه افزود: قطعاً باید برای تحقق ۲۰ میلیون پورت هزاران کیلومتر فیبرکشی شود، اما با عزمی که وزارت ارتباطات و دولت دارد این کار شکل می‌گیرد و دولت در لایحه بودجه، بندهای مناسبی را به این امر اختصاص داده است که اگر تصویب شود کمک زیادی به ما می‌کند.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha