۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
گره خوردن آینده بازار طلا به تنش های ژئوپولیتیکی| آیا بازار ریزش خواهد کرد؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

گره خوردن آینده بازار طلا به تنش های ژئوپولیتیکی| آیا بازار ریزش خواهد کرد؟

شکل گیری و افزایش تنش های ژئوپولیتیکی در اروپا و شرق آسیا منجر به ایجاد ترس گسترده سرمایه گذاران برای ورود به بازار طلا و ابهام در آینده این فلز گرانبها شده است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: کالاهای سرمایه ای و قیمت آنها همواره طی سال های گذشته، تحت تاثیر شرایط حاکم بر نظام بین الملل قرار داشته و البته مهمترین آنها فلز ارزشمند طلا بوده که همواره به عنوان پناهگاه امن همیشگی برای سرمایه گذاران محسوب می شود.

اما در سال جاری نیز عوامل متعددی در ادامه دار شدن روند رکود اقتصادی گسترده در سراسر جهان دخیل بوده که مهمترین آنها پس از مساله شیوع سویه های جدید کرونا، تنش های ژئوپولیتیکی گسترده در سراسر جهان است. اما سوال اینجاست که اساسا آیا تنش های ژئوپولیتیکی به عنوان شاخص ترین بخش مورد تمرکز در روابط بین الملل، ارتباطی با کالاهای سرمایه ای مانند طلا دارد یا خیر.

ژانویه سال ۲۰۲۰ مصادف بود با اوج گیری تنش ها میان ایالات متحده با ایران و کره شمالی. به طوریکه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی گفت که این تنش ها به شکل بی سابقه ای از سال ۲۰۱۷ تا آن زمان، رو به افزایش گذاشته است. اکنون نیز در سال ۲۰۲۲ به نظر میرسد شرایط همان سال مجددا در حال تکرار است.

بدون شک همه ما از تنش های فزاینده میان ناتو و روسیه در اوکراین باخبر هستیم، تنش هایی که که بنا به ادعای مقامات آمریکایی ناشی از آماده شدن روسیه برای حمله احتمالی به اوکراین طی ماه های پیش رو بوده و البته حضور بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه در مرز این کشور و اوکراین از دسامبر سال گذشته نیز بر شدت این گمانه زنی ها افزوده است.

همچنین اعزام ناوهای نظامی ناتو و آمریکا به دریای سیاه و شکل دهی آرایش جنگی در شرق اروپا، سرمایه گذاران بازار طلا را در مورد آینده قیمت این فلز گرانبها نگران ساخته و منجر به ایجاد ترسی شدید در بازار طلا و سایر کالاهای سرمایه ای شده است.

برای اثبات مدعای تاثیر تنش های ژئوپولیتیکی بر قیمت طلا در بازار، بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازیم که مربوط به قیمت این فلز گرانبها در فوری تا مارس ۲۰۱۴ یعنی نقطه به حداکثر رسیدن تنش های میان روسیه و غرب بر سر تصرف شبه جزیره کریمه اوکراین است. اوج این تنش ها مصادف بود با نیمه ماه مارس که بر اساس اطلاعات نمودار، قیمت طلا را به پایین ترین حد خود رسانده و بازار این فلز گرانبها را برای مدتی نسبتا طولانی به حالت خرسی فرو برد.

گره خوردن آینده بازار طلا به تنش های ژئوپولیتیکی| آیا بازار ریزش خواهد کرد؟

اگرچه شکل گیری جنگی واقعی و تمام عیار میان روسیه و غرب بنا به دلایل مختلف مانند ارتباطات روسیه و آلمان در بخش های مختلف، وابستگی اروپا به منابع گازی روسیه و بسیاری از موارد دیگر، دور از ذهن به نظر می رسد، اما ایجاد وحشت روانی ناشی از جنگ، سرمایه گذاران بازار را به سمت حداکثر نقدینگی و دوری از کالاهای سرمایه ای سوق خواهد داد؛ موضوعی که نهایتا منجر به ایجاد ریزش در بازار طلا تا زمان کاهش تنش های ژئوپولیتیکی مذکور میان روسیه و غرب خواهد شد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد تنش های میان چین و مقامات تایوان نیز با مداخلات آمریکا و اروپا به حداکثر میزان ممکن طی ماه های اخیر رسیده است؛ جایی که پکن معتقد است آمریکا و متحدین اروپایی واشنگتن، سیاست «چین واحد» را نادیده گرفته و سعی در مستقل نمایی جزیره تایوان هستند.

مساله تقویت اقتصاد دیجیتال و وجود زیرساخت های سخت افزاری لازم برای توسعه این نوع اقتصاد در تایوان که مقامات اروپایی و آمریکایی را به سمت توسعه روابط ببیشتر با این شبه جزیره چینی کشانده، منجر به افزایش تنش ها میان پکن و دولت های غربی شده است.

در صورت ادامه یافتن این وضعیت، این موضوع نیز به یکی از چالش های پیش رو و بسیار جدی در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا تبدیل شده و ایجاد فضای جنگ سرد میان چین و غرب می تواند نه تنها تایوان، بلکه سهام تمامی شرکت های صنعتی حاضر در منطقه را به تهدید مواجه ساخته و دقیقا همان وضعیت مشروح برای اوکراین و شرق اروپا را اینبار در شرق و جنوب شرق آسیا به وجود آورد.

لزوم توجه سرمایه گذاران به تحولات بین المللی

با توجه به مسائل مذکور، لازم است سرمایه گذاران برای ورود به بازار طلا و سایر کالاهای سرمایه ای در سال جاری، نهایت احتیاط را به کار بسته و به صورت روزمره، تمامی تحولات بین المللی به ویژه اخبار مربوط به تنش های مذکور ژئوپولیتیکی در جهان را رصد نمایند.

بدیهی است، نوسانات موجود در بازار طلا تا حد زیادی به برآیند تحولات بین المللی، از تنش های مذکور گرفته تا پیشروی بیماری کرونا، قرنطینه های احتمالی پیش رو، تحولات مربوط به تصمیم گیری های فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در زمینه نرخ بهره بانکی و ... بستگی داشته و بدون در نظر گرفتن این موارد نمی توان سرمایه گذاری و ورود مناسبی به بازار طلا در سال جاری داشت.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha