۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
ضرورت جرم‌انگاری فروش آفت‌کش‌ها در فضای مجازی

ضرورت جرم‌انگاری فروش آفت‌کش‌ها در فضای مجازی

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور، خواستار جرم‌انگاری فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد نوروزیان فروش اینترنتی سموم کشاورزی را برای حوزه تولید مخاطره‌آمیز دانست و افزود: تردید در اصالت آفت‌کش‌ها، امکان فروش سموم تقلبی، بی‌کیفیت و تاریخ گذشته از طریق فضای مجازی وجود دارد که می‌تواند علاوه بر هدررفت سرمایه، موجب طغیان آفت در یک منطقه و یا کشور شود و به تولید، امنیت غذایی و سلامت جامعه آسیب وارد کند.

وی با بیان اینکه فروش اینترنتی سموم کشاورزی از نظر قانونی ممنوع است، گفت: به رغم این ممنوعیت، فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی، جرم تلقی نمی‌شود و از این رو برای متخلفان مجازاتی تعیین نشده است.

نوروزیان تصریح کرد: قانونگذار در قانون حفظ نباتات و آئین اجرایی آن، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین دستورالعمل نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاه‌پزشکی، سازوکارهای خرید و فروش آفت‌کش‌ها را بیان کرده و به صراحت اعلام داشته است فروش آفت‌کش‌ها باید در بسته‌بندی‌های بدون تغییر با برچسب تأیید شده و صرفاً از طریق فروشگاه‌های مجاز آفت‌کش نباتی عرضه شود.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ مجوزی از سوی مراجع تخصصی ذی‌ربط برای فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی صادر نشده است.

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از سال گذشته تاکنون جلساتی را با پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران (پلیس فتا) برگزار و طی مکاتباتی با معاون دادستان کل کشور، تبعات و مخاطرات عرضه و فروش اینترنتی سموم کشاورزی در حوزه سلامت و امنیت غذایی کشور تبیین شد.

نوروزیان افزود: سازمان حفظ نباتات کشور از سال ۹۷ تاکنون به شرکت‌های بزرگ و فعال در فضای مجازی که دارای فروش اینترنتی بالایی هستند از طریق نامه‌نگاری اعلام کرده است که مطابق قانون و مقررات، مجاز به فروش آفت‌کش‌ها نیستند.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha