۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کاهش سرمایه در گردش با حذف ارزدولتی|تولیدکنندگان ضرر می کنند
یک فعال اقتصادی خبر داد؛

کاهش سرمایه در گردش با حذف ارزدولتی|تولیدکنندگان ضرر می کنند

گرگان- عابدی، مدیرعامل شرکت خوراک دام و طیورعابدگلستان گفت: حذف ارز دولتی سرمایه در گردش دامداران و واحدهای تولیدی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

رضا عابدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که در صورت فراهم بودن بسترهای لازم، حذف ارز دولتی به نفع اقتصاد کشور است، اظهار کرد: یکی از بزرگترین معضلاتی که پس از حذف ارز پیش می‌آید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.

وی با بیان این نکته که حداقل ۵۰ درصد از مشتریان ما در حال حاضر نهاده‌های طیور را تعهدی خرید می‌کنند، افزود: این واحد تولیدی جوجه یک روزه، دان، دارو و واکسن را تهیه کرده و در اختیار دامداران قرار می‌دهد و به جای آن مرغ را به عنوان هزینه‌های انجام شده از مرغداران، دریافت می‌کند.

به گفته این فعال اقتصادی، اگر قرار به حذف ارز دولتی باشد، این ۵۰ درصد خرید تعهدی به ۱۰ درصد تبدیل می‌شود که باعث بروز مشکلاتی در فعالیت اقتصادی مرغ داران خواهد شد.

عابدی کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان عابد را یک کارخانه طراز اول استان در بخش تهیه خوراک دام و طیور اعلام کرد و گفت: این واحد تولیدی در بدو کار با ۱۲ نفر تاسیس شد درحالیکه اکنون ۶۰ نفر اشتغال مستقیم دارد که در فاز دوم توسعه کارخانه ۴۰ نفر دیگر هم به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی با بیان این نکته که تهیه خوراک دام و آبزیان در فاز دوم انجام خواهد شد، افزود: میزان تولید ماهانه این واحد تولیدی سه هزار و۵۰۰ تن است که برخی ماه‌ها به پنج هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت خوراک دام و طیور عابد گلستان از مدیریت سنتی برخی واحدهای تولیدی به عنوان یک چالش یاد کرد و افزود: متاسفانه خیلی از واحدهای تولیدی دچار این مشکل هستند و هنوز مدیریت آنها به صورت سنتی انجام می‌شود و به هیچ عنوان هم حاضر نیستند چالش‌ها را به روش منطقی و امروزی حل کنند.

وی خواستار مطالعه بیشتر احیای واحدهای راکد از سوی دولت شد و گفت: یکی از برنامه‌های دولت فعلی احیای واحدهای تولیدی راکد است که باید درستی یا نادرستی آن به صورت ریشه‌ای بررسی شود.

عابدی با تاکید بر این نکته که بسیاری از این واحدهای تولیدی راکد قابلیت احیا ندارند، افزود: بهتر است مواردی که منجر به توقف و ورشکستگی یک واحد تولیدی شده، در ابتدا بررسی شود.

وی در خاتمه ضمن اشاره به این مطلب که باید واحدهای تولیدی راکد به افراد کاربلد واگذار شود، گفت: بسیاری از این واحدهای نیمه‌کاره باید به اهلش واگذار شود تا بتوان از ظرفیت آن استفاده منطقی کرد؛ تلاش برای احیای واحدی که نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد ثمره‌ای جز سوق دادن بخش خصوصی به سمت باتلاق ندارد.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha