۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
آزادسازی واردات خودرو به نفع اقشار مرفه است| آیا مردم می توانند خودروی ۲۴ هزار دلاری بخرند؟
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با بازار:

آزادسازی واردات خودرو به نفع اقشار مرفه است| آیا مردم می توانند خودروی ۲۴ هزار دلاری بخرند؟

کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تجربه سال‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود، نشان می‌دهد که واردات خودرو بیشتر شامل واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت می‌شود و فقط مناسب اقشار مرفه جامعه است.

علی‌اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به واردات خودرو اظهار داشت: ممنوعیت واردات خودرو از گذشته به صورت قانونی وجود نداشت، بلکه در سال ۹۷ و با توجه به تنگناهای ارزی و مشکلاتی که از این حیث در کشور به وجود آمد، ممنوعیت واردات تعداد زیادی از کالاها یعنی حدود دو هزار قلم کالا مطرح شد که خودرو هم جزو کالاهایی بود که ممنوعیت واردات آن اعلام شد.

وی بیان کرد: تا زمانی که آن مصوبه شورای هماهنگی سران قوا درباره منع واردات دو هزار کالا نقض نشود و دلایل توجیهی که منجر به آن مصوبه شد همچنان وجود داشته باشد، مجلس و هر مرجع دیگری باید آن توجیه و مصوبه را بپذیرند و به همین دلیل بنده مخالف مصوبه مجلس درباره واردات خودرو هستم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره دلایل مخالفت خود با طرح ساماندهی صنعت خودرو و به طور مشخص واردات خودرو، گفت: مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات دو هزار قلم کالا به تائید مقام معظم رهبری هم رسید و یک سیاست کلی برای محدود کردن واردات و عدم فشار به منابع ارزی و اولویت‌بندی اختصاص منابع ارزی کشور بود و باید گفت که خودرو جزو اولویت‌های ما نیست.

نماینده مردم اراک در مجلس درباره اینکه آیا لازم نیست واردات خودرو حداقل به صورت محدود انجام شود، اظهار داشت: چنین چیزی امکان‌پذیر نیست چرا که در مصوبه مجلس تعداد واردات خودرو و همچنین نوع خودرو مشخص نشده و همچنین کیفیت و قیمت خودرو هم در آن مصوبه مشخص نشده است.

کریمی متذکر شد: تجربه سال‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود، نشان می‌دهد که واردات خودرو بیشتر شامل واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت می‌شود و فقط مناسب اقشار مرفه جامعه است. همچنین واردات خودرو در سال‌های گذشته به تعداد کمی انجام می‌شد و کل میانگین واردات خودرو طی ۱۰ سال گذشته به کمتر از ۱۰ درصد تولید کشور می‌رسد.

مشکل مردمی که در صف خرید خودرو هستند واردات پورشه نیست
وی تصریح کرد: بنابراین آزادسازی واردات خودرو تأثیری در افزایش عرضه یا کاهش تقاضای خودرو آنطور که باید و شاید ندارد. علاوه بر این، نوع خودروهایی که وارد می‌شود، به گونه‌ای نیست که با خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا رقابت کند. برای مثال اگر پورشه وارد کشور شود، چه تأثیری در عرضه و تقاضای ایران‌خودرو دارد؟

کریمی ادامه داد: مشکل مردم که در صف خرید محصولات ایران‌خودرو و سایپا هستند، واردات خودرویی، چون پورشه نیست و خودروهای لوکس فقط مناسب اقشار پردرآمد جامعه است. مردم گلایه‌هایی هم نسبت به کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا دارند و کاملاً گلایه‌های آنان به حق است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: تلقی بنده این است که مصوبه آزادسازی واردات خودرو صرفاً به نفع اقشار مرفه جامعه است که می‌خواهند خودروهای لوکس و تجملی وارد کشور شود.

وی گفت: آمار موجود حاکی از آن است که میانگین قیمت کل خودروهای وارداتی در سال‌های گذشته حدود ۲۴ هزار دلار بوده و خودرویی که قیمتش این‌گونه است، چه خودرویی است و آیا اقشار ضعیف و متوسط جامعه می‌توانند چنین خودروهایی را خریداری کنند؟

کریمی ادامه داد: اختصاص منابع ارزی کشور به خودرو در این شرایط و با وجود تنگناهایی که برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی داریم، کار درستی نیست و ما به جای آنکه ارز کشور را برای واردات خودروهای لوکس اختصاص دهیم، باید صرف کالاهای اساسی کنیم.

وی در واکنش به کسانی که می‌گویند واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو یا قطعات آن انجام شود، گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون خودرو در سال تولید می‌کنیم و اگر بخواهیم یک میلیون خودرو تولید کنیم، باید حداقل سه میلیارد دلار با درصد ساخت حدود ۷۰ درصد اختصاص دهیم. درواقع ارزش اقتصادی یک میلیون خودرو به دلار، ۱۰ میلیارد دلار است. اگر میانگین قیمت هر خودرو را ۱۰ هزار دلار در نظر بگیریم، یک میلیون خودرو، ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با تلاشی که در سال‌های گذشته شده است، درصد ساخت داخل را به ۷۰ درصد رساندیم و هفت میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود، اما هنوز ۳ میلیارد دلار برای تولید خودرو نیاز ارزی داریم. درواقع صنایع خودروی ما اگر صادراتی هم داشته باشند، به زحمت می‌توانند نیازهای ارزی خودشان را تأمین کنند.

کریمی تأکید کرد: اختصاص منابع ارزی جداگانه به واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت ضرورتی ندارد چرا که این کار اولویت ندارد.

کد خبر: ۱۳۵٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهران IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      کجای کاری عمووو . همین الانشم داریم واسه لگنهای داخلی ، حدود همین 24 هزار دلار پول بی زبون میدیم . تازه سر دو سال نشده خرج تراشی های این لگن شروع میشه . ایمنی ماشین هم که نگم برات !