۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
رکورد شکنی تورم در امریکا باعث سقوط دلار شد
تحلیل بازار فارکس؛

رکورد شکنی تورم در امریکا باعث سقوط دلار شد

به دنبال افزایش نرخ تورم در امریکا تا مرز ۷.۵ درصد، ارزش دلار در برابر دیگر ارزها کاهش پیدا کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی قیمت دلار در بازار جهانی تحت تاثیر گزارش اخیر تورم در امریکا، کاهش پیدا کرد. بر مبنای این گزارش در اولین ماه سال ۲۰۲۲ نرخ تورم در امریکا ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل از ان رشد کرد که بالاتر از پیش بینی های قبلی بود.

در نتیجه این تحول بود متوسط نرخ تورم طی ۱۲ ماه اخیر به مرز ۷.۵ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم گزارش شده در این کشور طی ۴۰ سال اخیر است. رشد تورک باعث شد تا قدرت خرید مردم در این کشور کاهش پیدا کند و نگرانی در مورد روند بازسازی اقتصادی و رشد هزینه های مصرفی به عنوان فاکتوری مهم در تولید ناخالص داخلی این کشور با اختلال روبرو شود.

بر مبنای این گزارش بیشترین رشد قیمت در بخش هزینه های اجاره مسکن مشاهده شده است در حالیکه هزینه تامین انرژی و قیمت مواد غذایی هم در این کشور با رشد همراه بود.

فارکس دیلی در مورد نرخ تورم یک سال اخیر امریکا نوشت: «نرخ رشد تورم بیش از انتظار بود. این بالاترین نرخ تورم ثبت شده در امریکا از سال ۱۹۸۲ تا کنون است. در آخرین ماه سال قبل متوسط نرخ تورم سالانه در امریکا برای با ۷ درصد برآورد شده بود ولی به نظر می رسد این روند آسیب رسان اقتصادی ادامه دارد و باید سیاستهای پولی سخت گیرانه ای برای مقابله با آن به کار گرفته شود.»

در نتیجه این شرایط ارزش دلار به پایین ترین سطح طی ۵۰ روز اخیر رسید و پیش بینی می شود این روند در ماه های پیش رو هم ادامه داشته باشد. در این شرایط بسیاری از شرکای تجاری امریکا فعالیتهای تجاری خود را به حالت تعلیق درآورده اند و منتظر هستند تا بازار به ثبات برسد.

به عنوان مثال شرکای تجاری امریکا در کشور کانادا اعلام کرده اند تحویل محصولات را برای یک هفته متوقف می کنند زیرا بر این باورند روند کاهش ارزش دلار ادامه داشته باشد. در روز گذشته ارزش دلار امریکا در مقایسه با دلار کانادا برابر با ۱.۲۷ بود درحالیکه متوسط نرخ برابری این دو ارز طی یک سال اخیر برابر با ۱.۳۰ بود. از طرف دیگر ارزش دلار در برابر یورو هم کاهش یافته است و این مساله باعث بر هم خوردن توازن تجاری اروپا و امریکا در ماه های اخیر شده است.

سوال مهمی که این روزها کارشناسان به دنبال یافتن پاسخ آن هستند، این است که این روند کاهش قیمت تا کجا ادامه پیدا می کند؟ هال ماین یکی از تحلیل گران بازار ارز بر این باور است تا انتهای سال ۲۰۲۲ نمی توان انتظار قدرت گرفتن دلار را داشته باشیم.

او که ریشه افت ارزش دلار را تورم ایجاد شده در امریکا عنوان کرده است بر این باور است: «تورم را نمی شود یک شبه کنترل کرد. این پروسه زمان بر است و تا زمانی که تورم کنترل نشود، ارزش دلار هم نمی تواند افزایش یابد. البته در این دوره نوسان هایی در جهت افزایش ارزش در بازار مشاهده می شود ولی افزایش معنادار ارزش دلار بسیار دور از انتظار است.»

در این شرایط پیش بینی ها در مورد افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا هم افزایش یافته است. تحلیل گران بر این باورند بانک مرکزی امریکا چاره ای جز افزایش سریع نرخ بهره و پذیرش هزینه های اقتصادی این سیاست ندارد زیرا تنها افزایش ناگهانی نرخ بهره است که می تواند به بازار شوک وارد کند و مانع از سقوط ارزش دلار شود.

پیش از این فدرال رزرو امریکا اعلام کرده بود نرخ بهره بانکی را به صورت تدریجی افزایش می دهد تا به روند بازسازی اقتصادی در امریکا آسیبی وارد نکند ولی با توجه به آمارهای ارایه شده در مورد تورم به نظر می رسد این روند باید سرعت بیشتری بگیرد و نرخ بهره بانکی با سرعت بیشتری رشد کند.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha