۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
تئاتر کمدی اصفهان به کمک اقتصاد هنر می‌آید/«خندستان» در مسیر جشنواره تئاتر فجر
رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان مطرح کرد؛

تئاتر کمدی اصفهان به کمک اقتصاد هنر می‌آید/«خندستان» در مسیر جشنواره تئاتر فجر

اصفهان–رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هنر تئاتر نصف‌جهان باید در زمینه اقتصاد هنر کمک کننده باشد،گفت:جایزه‌ای از سوی «خندستان» برای برترین نمایش تئاتر فجر اختصاص داده شد.

به گزارش بازار، در شرایطی که همه دنیا به اقتصاد غیرنفتی روی آورده اند؛ این امر برای ایران نیز امری ضروری محسوب می شود، اصفهان استانی است که در سالهای گذشته از صنایع انباشته شده است و با توجه به آلودگی بسیاری بالای این صنعت برای اصفهان که مردم را درگیر بیماریهای مختلف کرده است، با وجود اصرار برخی مسئولان، دیگر ظرفیتی برای انباشت صنایع ندارد.

اصفهان مهد هنر، صنایع دستی و گردشگری است و به گفته کارشناسان باید به جای صنایع از همین طریق رونق اقتصادی خود را رقم زند، موضوعی که در سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته بود تا اینکه بیماری منحوس کرونا بار دیگر تمامی برنامه ها و نقشه ها در این ارتباط را بر هم زد، گرچه در همین ایام فروش صنایع دستی از طریق فضای مجازی رونق گرفت اما با توجه به بازگشت تقریبی به شرایط عادی، لازم است گردشگری که می تواند برترین گزینه اصفهان برای بالابردن سطح پیشرفت اقتصادی باشد بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

در این میان موضوعی که کمتر به آن توجه شده است، هنری است که اصفهان مهد آن درسالهای گذشته تاکنون بوده است، تئاتر کمدی که می تواند کمک کند تا اقتصاد هنر، همان کلیدواژه مورد تکرار اقتصاددانان دراین روزها، در استان بار دیگر رونق بگیرد.

گرچه در سالهای گذشته رنگ و بوی این هنر هم از نظر سطج اجرا و هم نمایشنامه، در اصفهان، کمرنگ شده است اما تلاش‌هایی در جریان است تا بار دیگر این هنر بتواند رونق دوباره خود را باز پیدا کند.

بر این اساس مدتی است با هدف بهره گیری از آثار مکتوب نمایشی و پژوهشی در حوزه کمدی و انواع آن و ضرورت تولید هر چه بیشتر در این گونه تئاتری جشنواره «خندستان» در اصفهان برپا شده است.

پنجمین دوره اجرای صحنه‌ای و نمایش‌های بیرونی جشنواره خندستان
در این ارتباط رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، با اشاره به اینکه «خندستان» جشنواره‌ای مختص نمایش‌های کمدی است که به همت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، ارتباط اظهار کرد: سومین دوره نمایشنامه‌نویسی جشنواره خندستان در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و پنجمین دوره اجرای صحنه‌ای و نمایش‌های بیرونی آن در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

علی دادفر افزود: به همین منظور در سفری به تهران قرار است مذاکراتی برای برگزاری این جشنواره در سال ۱۴۰۱ با مسئولان وزارت ارشاد داشته باشیم.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه «خندستان» تمامی جشنواره‌های رسمی کشور را به منظور دعوت از مهمانان و یا رصد و سطح فنی کمیک را بررسی می‌کند، تاکید کرد: توافق کردیم «خندستان»، یک لوح سپاس و جایزه در تئاتر فجر اهدا کند؛ بدین معنی که یک نمایشنامه کمدی به انتخاب داوران جشنواره برگزیده می‌شود و از آن تقدیرمی شود.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان خاستگاه تئاتر کمدی است و ما درصدد هستیم این هنر فاخر را در اصفهان و کشور توسعه دهیم، تاکید کرد: به همین منظور حمایت ویژه از نمایش‌های کمدی را در جشنواره تئاتر فجر مدنظر قرار دادیم.

دادفر با بیان اینکه چندین نمایشنامه از سومین جشنواره خندستان برای حضور در جشنواره تئاتر فجر برگزیده شد، گفت: تمایل داریم ارتباط تنگاتنگی با «فجر» داشته باشیم و برگزیده هر ساله خندستان نیز این مجوز را داشته باشد که در این جشنواره حاضر شود.

وی با اشاره به حمایت از گروه‌های نمایشی اصفهان گفت: دفتر تخصصی هنرهای نمایشی به نوعی به پایگاه حمایتی از خانواده تئاتر اصفهان تبدیل شده است و گروه‌های تئاتر خیابانی و صحنه‌ای پس از کسب مجوزهای لازم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای تئاتر به ما مراجعه می‌کنند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: شهرداری اصفهان تالار هنر را با تمامی امکانات پلاتو، سالن نمایش و دکور در اختیار دارد که آن را به آسانی در اختیار هنرمندان و گروه‌های تئاتری قرار می‌دهیم.

حمایت مالی از گروه‌های تئاتری
وی با تاکید ویژه به حمایت مالی از گروه‌های تئاتری در ارتباط با نحوه این حمایت گفت: ما شورای مشورتی در شهرداری اصفهان داریم که از متخصصان تئاتر و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تشکیل شده است که با اثرهای نمایشی به شکل هم خوانی بررسی می‌شود و سپس بسته به انطباق با سیاست‌های سازمان و بر اساس کیفیت قیمت گذاری و رقم حمایت مالی مشخص می‌شود.

دادفر در ارتباط و تعامل با نهادهای متولی به منظور حمایت از تئاتر اصفهان گفت: ما با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری ارتباط خوبی داریم به نوعی که در برگزاری جشنواره تئاتر اصفهان با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشتیم چرا که متولی تئاتر این دو نهاد هستند و ما یک بازوی یاری‌رسان در کنار دوستان برای حمایت از این هنر ارزشمند هستیم.

وی در ارتباط با راه اندازی سالن تئاتر شهر در اصفهان گفت: خبرهای خوبی در این ارتباط و تئاتر اصفهان داریم که به زودی اعلام خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha