۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
رشد ۴۵ درصدی عملکرد کشتیرانی در یک سال اخیر
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اعلام کرد

رشد ۴۵ درصدی عملکرد کشتیرانی در یک سال اخیر

تفتی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: عملکرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، داود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تمام برهه‌ها از زمان پیروزی انقلاب، به وظیفه انقلابی خود عمل کرده، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ تحمیلی به عنوان خط دوم دفاعی کشور عمل کرد و نام آن در کنار بنادر خرمشهر و امام خمینی قرار گرفت به نحوی که در تلاشی شبانه روزی تحت سخت‌ترین شرائط به فعالیت خود ادامه داد تا اقتصاد کشور آسیب نبیند.

وی با تاکید بر اینکه طی دوران فعلی و ذیل تحریم‌های ظالمانه، گروه کشتیرانی همچنان از جمله پیشگامان جهاد اقتصادی است، افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماهه امسال و برغم فشار تحریمی موفق شد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۵ درصدی را در فعالیت خود تجربه کند همچنین در بخش کانتینری رشد ۸۵ درصدی داشته است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه اظهارات خود به موضوع اهمیت دریای خزر در حوزه ترانزیت پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه یکی از نقطه‌های مهم در امر ترانزیت به شمار می‌آید؛ به این معنا که خلیج فارس و دریای خزر دو نقطه راهبردی در ترانزیت هستند، به نحوی که هم اکنون قیمت ترانزیت از دریای خزر به سمت اروپا و به سمت آسیا یک سوم سایر مسیرهای ترانزیتی از نظر زمان و قیمت کمتر است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب تنها دو بندر نوشهر و انزلی در دریای خزر احداث شده بودند، تصریح کرد: در حال حاضر ۶ بندر فعال در دریای خزر داریم که دو بندر هم قابلیت ریلی دارند؛ همچنین طی دو سال اخیر نیز به همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط منظم کانتینری و کانتینر یخچالی راه اندازی شده که از طریق بنادر امیرآباد و آستارا به قزاقستان و روسیه در حال تردد و حمل کالا هستند.

به گفته کاپیتان تفتی، ۶۰ پست اسکله تجاری در بنادر شمالی کشور فعال است که بخش اعظم آن‌ها پس از انقلاب احداث شده اند؛ این در حالی است که قبل از انقلاب تنها ۶ پست اسکله در بنادر فعال وجود داشتند.

وی در توضیح این مطلب افزود: هم اکنون بندر امیر آباد و انزلی مجتمع بندری هستند؛ به نحوی که این دو بندر دارای اسکله رو رو بوده و بندر امیرآباد دارای اسکله رورو ریلی است و بنادر کاسپین و آستارا نیز در حال تکمیل زنجیرۀ حمل برای پذیرش کشتی‌های رور رو هستند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، توسعه بنادر شمال و جنوب را به موازات یکدیگر ارزیابی کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب تنها سه بندر امام خمینی، خرمشهر و بندر عباس فعال بودند، اما امروز و به برکت انقلاب از مکران تا اروند دارای چندین بندر فعال هستیم که بعضاً در میان بنادر مهم خاور میانه قرار دارند؛ حتی جزایر ما هم دارای اسکله هستند.

وی در خصوص ظرفیت حمل و نقل دریایی کشور نیز گفت: ظرفیت حمل و نقل دریایی ما در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ۵۳۰ هزار تُن ظرفیت حمل و دارا بودن ۴۴ فروند کشتی در سال ۵۷؛ به بیش از ۵/۳ میلیون تُن ظرفیت حمل با ۱۵۱ فروند کشتی رسیده است که تقریباً رشد ده برابری را نسبت به سال ۵۷ نشان می‌دهد.

کاپیتان تفتی در بخش پایانی اظهارات خود با بیان اینکه بدترین تحریم‌ها از سال ۲۰۰۸ شامل گروه کشیرانی جمهوری اسلامی ایران شده است، تصریح کرد: حتی در این شرایط هم ناوگان کشتیرانی مقتدرانه فعالیت کرده و رشد نیز داشته و اقتدار کشتیرانی جمهوری اسلامی تداوم فعالیت در زمان تحریم‌ها است.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha