۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
هفت خوان موانع پیش روی تولید| تولیدکنندگان کرمانی کفش آهنی به پا کنند
گزارش بازار؛

هفت خوان موانع پیش روی تولید| تولیدکنندگان کرمانی کفش آهنی به پا کنند

کرمان- هفت خوان موانع در حالی در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» پیش روی تولید است که فعالان اقتصادی برای ورود به این عرصه باید کفش آهنی به پا کنند.

بازار؛ گروه استان ها- اسما محمودی: «تولید» از اساسی ترین کلیدواژه های حوزه اقتصاد به شمار می رود و با توجه به اهمیت موضوع مسئولان در صحبت هایشان همواره حمایت از تولیدکنندگان مورد تاکید قرار می دهند اما در میدان عمل فعالان حوزه تولید با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کنند.

تامین نقدینگی، دریافت تسهیلات و سخت گیری های بانک ها، افزایش قیمت ها، کاهش توان خرید مردم، تحریم و مشکلات تامین مواد اولیه از جمله هفت خوان های بر سر راه تولیدکنندگان است.

عدم ثبات در تصمیم گیری ها هم به جای کمک به تولیدکنندگان باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شده و به گفته تولیدکنندگان حتی زمینه ورود دلالان را فراهم کرده است.

تولید در پیچ و خم مشکلات
یک تولید کننده پروفیل های «z» که خواست نامی از او برده نشود در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کار ما در ارتباط با صنایع فلزی و فولاد است. نقدینگی مهم ترین مشکلی است که با آن مواجه ایم. متاسفانه امکان تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی با توجه به سخت گیری بانک ها به ویژه در شرایط کنونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر چند راه حل هایی جلوی پای گذاشته می شود اما به علت اینکه امکان تامین وثیقه های سنگین برای بانک ها را نداریم در زمینه نقدینگی دچار مشکل شده ایم.

این تولید کننده گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود را عدم ثبات در سیاست گذاری وزارتخانه های اقتصاد و صمت و سایر نهادهای مرتبط است. با بخشنامه هایی که صادر می کنند به من تولید کننده یک ثباتی را نمی دهند که بر اساس آن برای آینده تصمیم گیری کنم.

گاهی این تصمیم گیری ها، غیرکارشناسی به نظر می رسد و این باعث می شود پای دلالان به میان بیاید و در نتیجه دیگر تولید برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد

وی بیان کرد: گاهی این تصمیم گیری ها، غیرکارشناسی به نظر می رسد و این باعث می شود پای دلالان به میان بیاید و در نتیجه دیگر تولید برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

این تولید کننده یکی از مشکلات موجود در استان کرمان را نبود نیروی کار عنوان و اظهار کرد: ما نمی توانیم نیروی بازاریابی پیدا کنیم. یکی دیگر از مشکلات بالا بودن قیمت است؛ قیمت ها به قدری زیاد است که مردم توان خرید ندارند.

وی گفت: مثلا من در گذشته محصولم را کیلویی ۲۰ هزار تومان می فروختم اما قیمت طی یک سال اخیر به حدود هر کیلو ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. مشخصی است با افزایش قیمت به خصوص در زمینه آهن آلات توان مالی مردم برای خرید کاهش می یابد و این مساله در فروش ما هم تاثیر می گذارد.

این تولید کننده با اشاره به اینکه به دنبال آغاز صادرات محصولمان هستیم، افزود: متاسفانه در حال حاضر حتی نمی توانیم مواد اولیه را تامین کنیم با اینکه کیفیت تولیدمان بالاست اما متاسفانه قادر به این کار نیستیم. مسئولان اتاق بازرگانی در این زمینه به تولیدکنندگان کمک کنند و راهکارهای جدیدی را پیشنهاد بدهند و با همفکری با یکدیگر راهی برای تامین نقدینگی در نظر گرفته شود. اگر این اتفاق رخ دهد ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

علی رضایی یکی دیگر از تولیدکنندگان استان کرمان است که در گفتگو با بازار قوانین دست و پاگیر، نبود نقدینگی و تسهیلات بانکی را از جمله مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست و اظهار کرد: هر دستگاهی قوانین خاص خود را دارد که در موازات با یکدیگر قرار دارند و هیچ راس هرمی وجود ندارد. جلسات رفع موانع رونق تولید هم خروجی چندانی ندارد و دردی از تولیدکننده دوا نمی کند.

پیش بینی راهکارهایی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان
رئیس اداره صنایع غیر فلزی سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی امسال برای رفع کمبود نقدینگی و تامین مالی بنگاه های مالی رویه های زیادی پیش بینی شده است.

حمیدرضا صدیقی ادامه داد: یکی از این روش ها که از سال ۹۵ در حال اجراست پرداخت تسهیلات از طریق طرح رونق تولید است. نرخ سود تسهیلاتی که از این محل به واحدهای تولیدی (کشاورزی، صنعت یا گردشگری) استان کرمان پرداخت می شود برابر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است ولی یک مزایایی برای تولیدکنندگان دارد که چنانچه تسهیلاتی از منابع داخلی بانک ها یا هر جای دیگر دریافت کرده و یکسری معوقات باشند، بانک های می توانند این موضوع را برای این افراد ندیده بگیرند و تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

وی روش دیگر را تسهیلات از محل تبصره ۱۸ دانست و اعلام کرد: منابع تسهیلات تبصره ۱۸ به صورت ترکیبی است که شامل منابع داخلی بانک ها و منابع صندوق توسعه ملی است که نرخ سود آن نسبت به تسهیلات رونق تولید و منابع داخلی بانک ها پایین تر است. دو بانک عامل پرداخت تسهیلات در حال حاضر «توسعه تعاون» و «صنعت و معدن» است.

صدیقی ادامه داد: همچنین تسهیلاتی از سایر محل ها مانند تسهیلات تام، طرح جهش تولید و... وجود دارند که هر کدام فرآیندهای خاص خودشان را دارند و بوروکراسی اداری آنها بسیار کوتاه تر شده است.

رئیس اداره صنایع غیر فلزی سازمان صمت استان کرمان گفت: سامانه بهین یاب مرجع اولیه برای ثبت نام در این زمینه است؛ یک پالایش اولیه برای متقاضیان انجام داده و سپس درخواست فرد متقاضی را به بانک عامل ارجاع می دهد.

بانک های حق درخواست وثایق غیرعرف ندارند
صدیقی در خصوص وثایق بانکی اظهار کرد: وثایق بانکی براساس قوانین بانک مرکزی است و هیچ بانکی نمی تواند خارج از چهارچوب قوانین از ارباب رجوع وثایق غیر عرف درخواست کند.

اراضی که واگذاری شرکت شهرک های صنعتی و دولت باشند در صورت موافقت مرجع واگذارنده می توانند به عنوان وثیقه قبول شوند

وی با اشاره به دستورالعمل های ابلاغی جدید افزود: اراضی که واگذاری شرکت شهرک های صنعتی و دولت باشند در صورت موافقت مرجع واگذارنده می توانند به عنوان وثیقه قبول شوند. تولیدکنندگان چنانچه در این زمینه ها دچار مشکل هستند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهند. ما این ظرفیت را داریم که در کارگروه رفع موانع تولید مسائل را مطرح کرده و با بانک عامل وارد مذاکره شویم.

صدیقی اظهار کرد: در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چنانچه بخشنامه ای مغایر با قوانین یا مانعی برای تولید و جزو قوانین مزاحم باشد، قابل پی گیری و اصلاح بخشنامه است.

وی گفت: اتاق بازرگانی به عنوان متولی بخش خصوصی تمامی قوانین مزاحم را شناسایی می کند و به مراجع بالاستی مرتبط برای اصلاح ارجاع داده می شود.

وی با تایید اینکه با افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم کاهش می یابد، افزود: در این زمینه باید دید افزایش قیمت به دلیل گران شدن مواد اولیه است یا اینکه تولیدکننده در حال طی مسیر نادرستی برای تامین مواد اولیه هستند.

درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا باعث کاهش نرخ ها می شود
رئیس اداره صنایع غیر فلزی سازمان صمت استان کرمان یکی از راهکارها برای کاهش قیمت ها را اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها گفت: با درج قیمت تولیدکننده قیمت های واقعی به اطلاع مصرف کننده می رسد و افت قیمت شدیدی را در این زمینه شاهد بودیم. به عنوان مثال، تاکنون قیمت مصرف کننده آب معدنی ۵۰۰ سی. سی ۴ هزار تومان بود اما در آخرین بررسی که انجام دادم قیمت تولیدکننده در استان کرمان هزار و ۲۰۰ است که نهایتا ۳۰ درصد برای مصرف کننده به آن اضافه می شود.

صدیقی بیان کرد: همچنین بحث سهمیه بندی مواد اولیه پتروشیمی و محصولات فولادی که طی سال های گذشته اعمال شده براساس نظر کارشناسی (درسطح ملی) مرحله به مرحله حذف می شود تا جذابیت برای دلالان از بین برود و قیمت تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان پایین بیاید. فرآیندهایی در دولت آغاز شده و امیدواریم بتوانیم در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان گام برداریم.

وی در خصوص خروجی کارگروه رفع موانع تولید گفت: ۷۰ درصد مصوبات این کارگروه طی امسال اجرایی شده است و سایر مصوبات هم در دست اجرا هستند. طبق تاکید استانداری کرمان در صورتی که مصوبه ای اجرا نشود باید مکرر در جلسات تکرار و بررسی شود تا مشخص شود مشکل از کجاست و آن را رفع کرد.

رئیس اداره صنایع غیر فلزی سازمان صمت استان کرمان گفت: تمامی درخواست ها در این کارگروه مورد بررسی قرار می گیرد و سعی می کنیم مشکلات تولیدکنندگان را رفع کنیم مگر اینکه موردی خلاف قانون باشد و نتوان در خصوص آن کاری کرد.

توانستیم با ارتباط یکسری واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ، تعداد زیادی از آنها را از وضعیت نیمه فعال به حالت فعال در بیاوریم

وی در خصوص واحدهای تولیدی غیرفعال گفت: پیشنهاد شده ارتباطی بین واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک به ویژه آنها که دچار رکود هستند، برقرار شود و با حمایت آنها این واحدها از رکود خارج شوند. این کار از زمستان سال گذشته آغاز شده و خوشبختانه نتیجه خوبی داشته است. توانستیم با ارتباط یکسری واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ، تعداد زیادی از آنها را از وضعیت نیمه فعال به حالت فعال در بیاوریم.

صدیقی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه ها، بازاریابی و معرفی و تعریف بازارهای هدف از دیگر اقدامات در حال انجام است.

واحدهای اقتصادی در استان کرمان با مشکلات متعددی از دریافت تسهیلات تا فروش محصولات مواجه هستند مشکلاتی که حتی باعث ورشکستی برخی تولیدکنندگان هم شده است و نیاز است دولت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان در این شرایط اقتصادی دشوار انجام دهد.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha