۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
نگاه یک سویه‌ای به حقوق و دستمزد کارگران داریم| نظام حقوق و دستمزد سیال را باور نکردیم
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بازار مطرح کرد؛

نگاه یک سویه‌ای به حقوق و دستمزد کارگران داریم| نظام حقوق و دستمزد سیال را باور نکردیم

علی اصغر عنابستانی رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: متاسفانه حقوق و دستمزد کارگران در کشور ما همیشه با یک نگاه یک سویه تعیین می‌شود.

علی اصغر عنابستانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تعیین حقوق دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ و الزامات مهم در این بخش اظهار داشت: متاسفانه حقوق و دستمزد کارگران در کشور ما همیشه با یک نگاه یک سویه تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: اقتصاد بیمار و تورم سالیانه شورای حقوق و دستمزد را مجبور کرده که در همه کشور، یک درصدی افزایش حقوق و دستمزد به صورت ثابت تعیین کند که این حقوق و دستمزد یا به اندازه نرخ تورم و یا پایین‌تر از نرخ تورم است و نتیجه معمول آن این است که نه نمایندگان کارگری و نه نمایندگان کارفرمایی هیچ وقت از این موضوع راضی نیستند و ساختار اقتصادی کشور هم هیچ وقت از این مدل منفعتی نمی‌برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ما این اقدامات را از روی ملاحظه کاری و محافظه کاری انجام می‌دهیم، بیان داشت: از این رو ما تصمیم شجاعانه برای حل این مسئله نمی‌گیریم چرا که این کار، کار غلطی است و به همه لطمه وارد کرده است یعنی هم جامعه کارگری و هم جامعه کارفرمایی و هم ساختار کلی اقتصاد از این رویکرد منتفع نشده است.

عنابستانی تاکید کرد: نکته بسیار مهم در این بخش این است که ما متاسفانه جامعه کارگری را فقط کارگران مشغول به کار می‌بینیم، همچنین ما از بین کارگران مشغول به کار هم فقط کارگرانی که در واحدهای بیمه شده کار می‌کنند را در نظر می‌گیریم در حالی که این‌ها بیش از ده درصد جامعه کارگری کشور نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: ما طیف وسیعی از کارگران را داریم که کار می‌کنند و اما بیمه نیستند. همچنین از سوی دیگر ما طیف وسیعی از افراد را داریم که شغل کارگری دارند و در واقع کاری به غیر از کارگری نمی‌توانند انجام دهند و با این حال بیکار هستند. یعنی این افراد تخصص، فن و حرفه مشخصی ندارند و تنها می‌توانند به کارگری بپردازند و بیکار هم هستند لذا ما این‌ها را هم مد نظر قرار نمی‌دهیم لذا در شرایط کرونایی مشخص شد که ما دو و نیم میلیون نفر کارگر از این جنس در کشور داریم.

این نماینده مجلس بیان داشت: بنابراین ما وقتی می‌خواهیم برای این طیف از افراد حقوق و دستمزد تعیین کنیم هیچکدام از این زوایا را در نظر نمی‌گیریم. ماده ۴۱ قانون کار، شورای حقوق و دستمزد را موظف کرده که حقوق و دستمزد کارگران را بر اساس شرایط کشور و شرایط منطقه ای، متفاوت در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: ما باید نظام تعیین حقوق و دستمزد سیال را باور کنیم و این بدین معناست که هزینه زندگی در یک گوشه‌ای از یک استان خراسان با یک گوشی دیگر از کشور متفاوت است و یا هزینه زندگی در تهران با هزینه زندگی در جای دیگر فرق دارد و باید این الزامات را مبنا قرار دهیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: همچنین ما باید بدانیم هزینه‌های تولید در یک گوشه از کشور با یک گوشه‌ای دیگر از کشور متفاوت است بنابراین آنچه که بر حقوق و دستمزد تاثیر گذار است صرفا تورم نبوده و هزینه زندگی و تولید هم در این بخش اثر گذار است.

وی تاکید کرد: اگر یک جایی نسبت حقوق و دستمزد بر هزینه تمام شده کالا پایین است آنجا می‌توان حقوق را بیشتر کرد، اما اگر یک جایی ۶۰ درصد هزینه تولید حقوق و دستمزد است، آنجا باید با احتیاط حقوق را افزایش داد چراکه هزینه تولید در این بخش تاثیر گذار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق برخی از آمارها در کشور بین ۷ الی ۸ درصد هزینه‌های تولید مربوط به حقوق و دستمزد است البته ممکن است که متوسط همین طور باشد و ما فعلا آمار ثابتی در کشور نداریم، اما در بسیاری از مشاغل تا ۵۸ الی ۶۰ درصد هزینه‌های تولید، حقوق و دستمزد است و این یعنی تولید مبتنی بر کار انسانی است و در این بخش‌ها باید با احتیاط عمل کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: به اعتقاد بنده ما باید در زمینه تعیین حقوق و دستمزد کارگران قانون کار و نظام استاد و شاگردی را اصلاح کنیم.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: به دلیل معزوریت‌هایی که قانون کار دارد در حال حاضر نظام استاد و شاگردی تعطیل شده است این در حالی است که تمام مشکلات اشتغال ما را در گذشته نظام استاد و شاگردی حل می‌کرده است بنابراین این نظام باید احیا شود و تعیین حقوق و دستمزد باید سیال شود و براساس شرایط و ظریب‌های مختلف مدنظر قرار گیرد.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • گمنام IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      اخه این ادم که انسانیت رو بر زیر سوال با اون سیلی زدن چطور میتونه رییس کمیسیون باشه وبخواد از حق کا گر دفاع کنه