۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
درآمد ۲.۵۶ میلیارد دلاری فروش طلای سیاه در ژانویه| سهم هر ایرانی ۸۳۵  هزار تومان
اوپک کارنامه نفت فروشی «اوجی» را منتشر کرد

درآمد ۲.۵۶ میلیارد دلاری فروش طلای سیاه در ژانویه| سهم هر ایرانی ۸۳۵ هزار تومان

صادرات نفت ایران در ژانویه از یک میلیون بشکه فراتر رفت. با احتساب بهای ۸۵.۵ دلاری برای بشکه می توان درآمد نفتی کشور در ماه گذشته را ۲.۵۶ میلیارد دلار و سهم هر ایرانی از آن را ۸۳۵ هزار تومان دانست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درآمد حاصل از فروش نفت ایران در ژانویه به ۲میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار رسید. البته آمار فروش نفت محرمانه بوده و هیچ خبری به صورت رسمی در این خصوص ارائه نمی شود. این اعدادی است که از گزارش های منتشر شده از سوی منابع ثانویه می توان بدست آورد. جدای از این ادعاهای مسئولین هم از بهبود اوضاع فروش نفت حکایت می کند. جواد اوجی وزیر نفت که پیشتر از رشد ۴۰ درصدی فروش نفت خبر داده بود، حالا از حضور کمپانی های بزرگ برای ورود به صنعت نفت و گاز ایران سخن می گوید. او در نمایشگاه ایران پلاست اعلام کرده که برای انعقاد قرارداد در این صنعت منتظر رفع تحریم ها نیستیم. کارشناسان دلیل اصلی افزایش صادرات و موفقیت دولت سیزدهم در فروش بیشتر نفت را افزایش تقاضا در بازار جهانی و رشد قیمت ها می دانند. آنها معتقدند بازار نیازمند نفت ایران بوده و بایدن رییس جمهور آمریکا برای اینکه از مخمصه قیمت بالای نفت رهایی یابد، چاره ای جز لغو تحریم های نفتی ایران ندارد.

درآمد فروش نفت ایران در ژانویه حدود ۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار بود. با فرض در نظر گرفتن جمعیت ۸۳ میلیون نفری سهم هر ایرانی از فروش نفت حدود ۸۳۵ هزار تومان یعنی معادل ۱۸ برابر یارانه نقدی خواهد بود

سهم هر ایرانی از فروش نفت ۱۸ برابر یارانه نقدی
در واقع اگر متوسط قیمت نفت ایران را ۸۵.۵ دلار و میزان فروش را حدود یک میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که درآمد روزانه وزارت نفت در ماه گذشته روزانه۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و ماهانه حدود ۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار بوده است. با فرض در نظر گرفتن جمعیت ۸۳ میلیون نفری سهم هر ایرانی از فروش نفت حدود ۳۱ دلار معادل ۸۳۵ هزار تومان خواهد بود. این رقم تقریبا ۱۸ برابر یارانه نقدی ( ۴۵۵۰۰تومان) است که دولت به مردم پرداخت می کند

رکود شکنی صادرات نفت ایران
صادرات نفت ایران به بالاترین رقم سه سال اخیر رسیده است. بعد از گفته های مسئولین مبنی بر رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت، حالا آمارهای غیر رسمی هم از رکود شکنی ها حضور نفت ایران در بازارهای جهانی خبر می دهد.

رویترز می گوید: «بر اساس برآوردهای شرکت‌هایی که جریان تجارت نفت را دنبال می‌کنند، صادرات نفت ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان‌دهنده افزایش صادرات به چین است.»

شرکت مشاوره پترو لجستیک که جریان تجارت خارجی نفت را دنبال می‌کند، نیز اعلام کرده است که صادرات نفت خام ایران در دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین سطح در سه سال اخیر است، اگرچه در ژانویه به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

رویترز می گوید که صادرات نفت ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان‌دهنده افزایش صادرات به چین است

درآمد ۲.۵۶ میلیارد دلاری فروش طلای سیاه در ژانویه | سهم هر ایرانی ۸۳۵  هزار تومان

این گزارش‌ها در حالی است که در ماه گذشته رئیس‌جمهور از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داده بود. صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن به دولت ایران بازگرداند، کاهش یافته است. بر اساس آمارهای موجود میزان صادرات نفت ایران از ۲.۸ میلیون بشکه به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۸ رسید.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد و طبق گزارش اوپک، تولید نفت این کشور از متوسط ۲ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۰ به ۲.۵ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۱ رسیده‌است. بر اساس این گزارش تولید دسامبر روزانه ۲۱ هزار بشکه افزایش یافته است. ایران قصد دارد در صورت برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت خود را تا ۳.۸ میلیون بشکه در روز بالا ببرد.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه ۸۵ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود

هر بشکه نفت ایران چند؟
تازه‌ترین گزارش اوپک نشان می دهد که قیمت نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر ۱۰ دلار و ۹۱ سنت برابر با ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه ۸۵ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۰ دلار و ۷۷ سنت بوده است.

در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۰ دلار و ۷۷ سنت بوده است. دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۰ دلار و ۷۷ سنت بوده است.

درآمد ۲.۵۶ میلیارد دلاری فروش طلای سیاه در ژانویه | سهم هر ایرانی ۸۳۵  هزار تومان
جدیدتری گزارش اوپک از تولیدات نفتی کشورها

ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان اوپک و بر اساس منابع ثانویه، تولید نفت خام ۱۳ عضو اوپک در ماه ژانویه روزانه ۶۴ هزار بشکه افزایش یافته است و این کشورها روزانه ۲۷ میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند.

عربستان با تولید روزانه ۹.۹۹۹ میلیون بشکه، عراق با تولید روزانه ۴.۲۴۵ میلیون بشکه، امارات با تولید روزانه ۲.۹۲۴ میلیون بشکه و کویت با تولید روزانه ۲.۵۷۹ میلیون بشکه چهار کشور نخست تولیدکننده سازمان اوپک هستند. ایران با تولید ۲.۵۰۳ میلیون بشکه در روز در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ج IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      سهم هر ایرانی ۴۵هزارو پانصد تومان سهم آقا و آقا زاده و مسول و مدیرو پزشک ۲۰تا۲۰۰میلیون ! می گوینداسلامی!!!!!!به لطف شما(سیاست گذاران و منتفعان ؛آقایان و آقازادگان؛مدیران و مسولان )اینجا عدالت خنده دار ترین واژه دنیای ماست...