۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
مالیات بر عایدی به زنجیره اقتصاد صنعتی ضربه می زند|توجه بازارهای جهانی به ارزش افزوده
مدیر برند مجموعه طلا و جواهر در گفت و گو با «بازار»:

مالیات بر عایدی به زنجیره اقتصاد صنعتی ضربه می زند|توجه بازارهای جهانی به ارزش افزوده

سروریان مدیر برند مجموعه طلا و جواهر، گفت: مالیات بر عایدی باعث می شود یکسری ترس ها برای مصرف کننده، تولید کننده و واسطه ایجاد شود و گردش کار را مختل کند، این موضوع می تواند به اقتصاد نیز ضربه بزند.

بازار؛ گروه صنعت: طلا و جواهرات یکی از محصولاتی است که مشتریان علاوه بر حفظ ارزش مالی آن را برای استفاده نیز خریداری می کنند. طلا و جواهر ارتباط مستقیم با قیمت ارز و البته تورم دارند، هرچقدر مقدار ارز افزایش یابد، قیمت این محصول سرمایه ای نیز افزایش خواهد یافت. در کشور پتانسیل مناسبی برای تامین مواد اولیه و البته طراحی وجود دارد، طراحی که یک فلز یا سنگ گرانبها را به محصولی زینتی و گران تبدیل می کند. متاسفانه در سال های اخیر دولت نه تنها از پتانسیل مذکور استفاده ای نکردند، بلکه با دریافت مالیات و عدم فراهم سازی بستر مناسب برای صادرات، چالش در بازار ایجاد کردند، از این رو مهدی سروریان مدیر برند گوهران به «بازار» توضیح می دهد:

* باتوجه به اینکه در یکسال گذشته بیشترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و تغییر دولت به صنایع مختلف وارد شد، صنف طلا و جواهر چه مشکلاتی را تجربه کردند؟
در یک سال اخیر همانطور که اشاره کردید چالش های زیادی از جمله کرونا، تغییرات سیاست گذاری های دولت، تورم و پایین آمدن قدرت خرید مشتریان را تجربه کردیم و این صنف چند هزار ساله زیر فشار بیشتری قرار گرفت.

* آیا مذاکرات وین می تواند در بهبود کسب و کار صنف طلا و جواهر تاثیر مثبت داشته باشد؟
باید دید مذاکرات چه تاثیری در سیاست گذاری های داخلی ایفا می کند، چرا که در سیاست های داخلی تاثیر گذار است.

* برخی از هم صنفان شما اشاره به چالش در صادرات و عدم حضور در بازارهای منطقه داشتند، نظر شما در این خصوص چیست؟
اگر چالش های بخش صادرات حل شود می تواند کمک کننده باشد، زیرا تولیدات بسیار خوبی داریم اما در صادرات شرایط مناسبی نداریم.

در بحث خرید خرد این موضوع کمتر اتفاق می افتد که مشتری خارج از کشور خرید کند، همچنین در بخش کلان هم با قوی شدن تولید کنندگان داخلی کمتر شاهد خرید خارج از کشور هستیم

* بارها شنیده می شود که مشتریان بازار داخلی برای خرید طلا و جواهر به کشورهای منطقه سفر کرده و از آن بازارها نیاز خود را تامین می کنند، این موضوع آیا صحت دارد؟
در بحث خرید خرد این موضوع کمتر اتفاق می افتد که مشتری خارج از کشور خرید کند، همچنین در بخش کلان هم با قوی شدن تولید کنندگان داخلی کمتر شاهد خرید خارج از کشور هستیم. فقط تنها موردی که ممکن است رخ دهد، این هست که صنعتگران و یا تولید کنندگان به دلیل بسترهایی بهتری که وجود دارد مهاجرت می کنند.

* تولید طلا و جواهر باتوجه به شرایط اقتصادی و صنعتی موجود در کشور توجیه دارد؟ توان تولید کنندگان داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟
افرادی که در صنایع فعالیت می کنند عاشق کار خود هستند و رسالتی را برای خود تعریف کرده اند. اما اگر بخواهیم فقط جنبه مالی و اقتصادی را در نظر بگیریم، شاید در خیلی از موارد هیچ توجیهی ندارد. بیشترین اجناسی که اکنون در بازارهای کشور وجود دارد توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه می شود. در ایران اکنون تولید کنندگان خوبی داریم که می توانند قوی تر هم شوند، اما این موضوع مشروط بر آن است که ارگان ها و سازمان ها همکاری بیشتری کنند و صنعت طلا و جواهر را به عنوان یک صنعت تاثیرگذار در جامعه ببینند.

مالیات بر عایدی باعث می شود یکسری ترس ها برای مصرف کننده، تولید کننده و واسطه ایجاد شود و گردش کار را مختل کند، این موضوع می تواند به اقتصاد نیز ضربه بزند

* نظر شما در خصوص مالیات بر عایدی چیست و آیا این موضوع می تواند سبب کاهش مشتریان در بازار طلا و جواهر شود؟
هر زمانی که بحث مالیات ها مطرح می شود، چالش هایی را در بر می گیرد. مالیات بر عایدی باعث می شود یکسری ترس ها برای مصرف کننده وتولید کننده و واسطه ایجاد شود و گردش کار را مختل کند، این موضوع می تواند به اقتصاد نیز ضربه بزند.

* کرونا سبب شد که سلیقه مشتریان در بازار بارها تغییر کند، آیا این مساله در بازار طلا و جواهر نیز وجود دارد؟
در گذشته فقط سنگ های قیمتی و طلای زرد بود، اما اکنون جواهرات در دنیا صنعتی بسیار باز با عرصه های مختلفی است. در کشور ما با توجه به معادن زیاد و نیروی کار ارزان قیمت و دسترسی به خلاقیت ایرانی، می توانیم پتانسیل های خوبی را همراه با ارز آوری داشته باشیم. بسیاری از اوقات به جای اینکه محصولات معادن به صورت خام و ساده فروخته شود با تبدیل به جواهرات و ارزش افزوده می توان به بازارهای جهانی عرضه کرد.

لازم به ذکر است در خارج از کشور بیشترین توجه به بحث ارزش افزوده است. گاهی ممکن است سنگ نیمه قیمتی که ارزش چندانی ندارد با برندینگ مناسب به بازارهای جهانی عرضه شود

* در صنعت طلا و جواهر، سنگ های قیمتی ارزش افزوده بیشتری را ایجاد می کنند یا طلا؟ کدام یک بیشتر مورد توجه است؟
ارزش افزوده طلای خام متفاوت است و بستگی به دیدگاه ها و سیاست های جامعه دارد، لازم به ذکر است در خارج از کشور بیشترین توجه به بحث ارزش افزوده است. گاهی ممکن است سنگ نیمه قیمتی که ارزش چندانی ندارد با برندینگ مناسب به بازارهای جهانی عرضه شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha