۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
حضور فعال صنایع استان مرکزی در تولید ملزومات پزشکی/ قیمت ماسک به زیر ۵۰۰ تومان رسید
گزارش بازار از تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی؛

حضور فعال صنایع استان مرکزی در تولید ملزومات پزشکی/ قیمت ماسک به زیر ۵۰۰ تومان رسید

اراک - با شیوع کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی استان مرکزی خطوط تولیدشان را برای تامین ملزومات بهداشتی تغییر دادند، تا قیمت ماسک در این استان به زیر ۵۰۰ تومان برسد.

خبرگزاری بازار؛ اواخر بهمن‌ماه ۹۸ بود که زمزمه‌های ورود ویروس کرونا به کشور شنیده شد و اوایل اسفند نیز به‌طور رسمی اعلام شد که کشور در مواجهه با این ویروس قرارگرفته است و همه‌چیز برای مردم در هاله‌ای از ابهام و وحشت بود و هیچ‌کس نمی‌دانست که این ویروس تا چه زمانی خواهد ماند.

امروز که حدوداً دو ماه از ورود این میهمان ناخوانده و بد یُمن به کشور می‌گذرد، تعداد مبتلایان به کرونا به بیش از ۶۹ هزار نفر مورد رسیده است.

حال و هوای کرونایی استان مرکزی و تبدیل چالش به فرصت در برخی واحدهای تولیدی

درحالی‌که بسیاری از واحدهای صنفی و نیز کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی خود را برای بازار پررونق پایان سال آماده می‌کردند، شیوع کرونا اقتصاد و واحدهای صنفی را دچار رکود کرد، به‌طوری‌که جنس‌ها و اقلامی که واحدهای صنفی برای شب عید آماده کرده بودند،در قفسه‌ها مغازه‌ها ماند و چک‌هایی که دیگر تضمینی برای پاس شدن آن‌ها وجود نداشت، کار را برای فعالان اقتصادی سخت و سخت‌تر کرد.

در میان کشمکش میان کم کردن خسارات و دستیابی به سرمایه اولیه و نجات جان انسان‌ها، دولت و اصناف به این نتیجه رسیدند که کرکره‌ها پایین کشیده شود و تا اطلاع ثانوی و کم کردن زحمت این ویروس بدقدم عطای سود و رونق به لقایش بخشیده شود.

اما در این میان برخی از خطوط تولید کالاهای پزشکی و با نیازهای ضروری مردم برای مقابله با ویروس کرونا، بیش‌ازپیش اهمیت یافت، تا جایی که باید کسری ماسک، محلول‌های ضدعفونی و دیگر مایحتاج بهداشتی جبران می‌شد، همین امر سبب حضور برخی از فعالان اقتصادی در خط تولید مقابله با کرونا شد، تا کادر درمان بیمارستان‌ها بدانند، در رویارویی با این ویروس خطرناک تنها نیستند.

در شرایط فعلی که ویروس کرونا علاوه بر جان انسان‌ها جان بسیاری از خطوط تولید و عرصه صنعت را گرفته و چرخ بسیاری از صنایع را فلج کرده است

اگر از این منظر بخواهیم به واحدهای تولیدی داخلی بنگریم می‌بینیم که در شرایط فعلی که ویروس کرونا علاوه بر جان انسان‌ها جان بسیاری از خطوط تولید و عرصه صنعت را گرفته و چرخ بسیاری از صنایع را فلج کرده است بازهم همان واحدهای تولیدی داخلی خودمان که از دل تحریم‌ها عبور کرده بودند و به بلوغ و خودباوری رسیدند پای‌کار ایستادند و در چنین برهه حساس تاریخی کشور وارد میدان شدند و خط تولیدهایشان را تغییر دادند و در خط مقدم مبارزه با این ویروس به نقش‌آفرینی پرداختند و استانداردهای نوع‌دوستی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را متحول کردند.

استان مرکزی از اولین استان‌هایی بود که ویروس کرونا در آن زود رخ‌نمایی کرد و این‌گونه بود که برخی کارگاه‌ها اقدام به تغییر خطوط تولید خود کردند، برای بررسی چگونگی فعالیت واحدهای صنعتی که درزمینهٔ تولید کالاهای پزشکی فعالیت داشتند، به سراغ تعدادی از مدیران این واحدهای تولیدی رفتیم.

تولید ماسک‌هایی باقیمت زیر ۵۰۰ تومان در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت الهام طب زرندیه که شرکتش در شهرک صنعتی « پرندک» ملزومات پزشکی تولید می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار  اظهار داشت: این شرکت به‌صورت سه نوبت مشغول فعالیت است و روزانه ۳۰۰ هزار عدد ماسک یک‌بارمصرف تولید می‌کند.

عیوضی در ادامه بابیان این‌که این شرکت به‌طور تخصصی درزمینهٔ تولید محصولات و ملزومات پزشکی فعالیت دارد، گفت: پس از شیوع کرونا این موضوع که نیاز کنونی کشور تولید ماسک بیشتر است مجموعه این شرکت را بران داشت که در این زمینه برنامه‌ریزی و حرکت کند.

وی بیان داشت: قیمت این ماسک‌ها به ۵۰۰ تومان هم نمی‌رسد و بازه قیمتی ماسک‌های تولیدی این شرکت طی یک ماه گذشته بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ تومان بوده است.

عیوضی ادامه داد: شرکت الهام طب زرندیه تاکنون شش میلیون عدد ماسک به بازار عرضه کرده است.

مدیرعامل این شرکت تولید ملزومات پزشکی در خصوص قیمت عرضه ماسک و دیگر کالاها گفت: ماسک‌های کش‌دار ۴۳۷ تومان و ماسک بنددار ۴۷۵ تومان قیمت‌گذاری شده است.

تولید ماهانه نزدیک به ۵ میلیون ماسک در استان مرکزی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سؤال که چه تعداد ماسک در استان تولید می‌شود؟ اظهار داشت: ماهانه نزدیک به پنج میلیون ماسک در واحدهای صنعتی، کارگاه‌ها و صنوف استان تولید می‌شوند.

بسیاری از شرکت‌های تولیدی مرتبط با تولید ماسک و لوازم بهداشتی و غیر مرتبط با تغییر خطوط تولید با همدلی، سعی بر یاری‌رساندن به مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و مردم عادی دارند

جواد حسنی با اشاره  این‌که برخی از واحدهای تولیدی در استان که در زمان کرونا برای تولید با مشکل مواجه بودند موردحمایت قرار گرفتند، افزود: در این راستا بسیاری از شرکت‌های تولیدی مرتبط با تولید ماسک و لوازم بهداشتی و غیر مرتبط با تغییر خطوط تولید با همدلی، سعی بر یاری‌رساندن به مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و مردم عادی دارند و ما نیز با حمایت از این شرکت‌ها و باز گذاشتن عرصه برای فعالیت و خدمت‌رسانی گامی در جهت ریشه‌کن کردن این ویروس برداشته‌ایم.

وی گفت: ۱۰ مجوز تولید مواد ضدعفونی‌کننده شامل الکل، محلول‌های گندزدایی سطوح، ژل و ماسک در این استان صادرشده است.

حسنی از تولید ماسک‌های فراوانی توسط گروه‌های جهادی نیز خبر داد و گفت: برای مقابله با کرونا همه پای‌کار آمده‌اند.

تولید روزانه ۳۵۰۰ لیتر الکل در استان مرکزی

استاندار مرکزی نیز از اندیشیدن تمهیدات لازم برای تولید ملزومات بهداشتی از روز اولی که نیاز به این مواد در کشور مشاهده شد خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی درزمینهٔ تولید ماسک در استان مرکزی نداریم.

سید علی آقازاده در پاسخ به این سؤال که به چه میزان محلول ضدعفونی در استان مرکزی تولید و توزیع می‌شود، نیز گفت: روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ لیتر الکل باقیمت مصوب در نقاط مختلف این استان توزیع می‌شود.

وی در خصوص گران‌فروشی ملزومات بهداشتی در برخی مناطق استان مرکزی گفت: ستاد تنظیم بازار استان مرکزی و نیز نهادهای به‌دقت شیوه توزیع و تولید و نیز قیمت ارائه الکل، مواد ضدعفونی، ماسک و دیگر ملزومات را به‌دقت زیر نظر دارند.

عملکرد استان مرکزی به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور در مقابله با کرونا، قابل‌قبول است و همدلی کارگران، اصناف و تجار این استان در بحبوحه ایام کرونایی به‌خوبی نشان می‌دهد، که همه برای شکست کرونا آماده و درصحنه هستند.

کد خبر: ۱۳٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha