۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
 کرونا بهانه جدید مسئولان برای تکمیل نشدن بزرگراه ۱۰ساله تبریز- سهند
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا بهانه جدید مسئولان برای تکمیل نشدن بزرگراه ۱۰ساله تبریز- سهند

تبریز- تکمیل پروژه نیمه تمام بزرگراه تبریز- سهند یکی از وعده های استاندار فعلی آذربایجان شرقی در سال ۹۸ بود که این وعده هنوز محقق نشده است و مسئولان امر وعده های جدیدی برای افتتاح این مسیر ۲۴ کیلومتری می دهند.

محمدرضا علی اشرفی؛ خبرگزاری بازار- بزرگراه تبریز- سهند یکی از پروژه های مهم و ملی آذربایجان شرقی است که اجرای آن در سال ۱۳۸۷ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز- آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت.

عملیات اجرایی این پروژه ملی از اوایل سال ۹۰ دوباره با اهتمام استاندار وقت آغاز شد و احداث قسمتی از آن به اداره کل مسکن و شهرسازی و قسمتی دیگر به شرکت عمران سهند و پیمانکار آن واگذار شد ولی خبری از افتتاح این بزرگراه نشد تا انتظار مردم تبریز و سهند برای افتتاح این پروژه ۱۲ ساله شود.

براساس این گزارش بزرگراه تبریز- سهند برای کاهش مسافت از مسیر تبریز به این شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت که مردم این شهر همچنان انتظار بهره برداری از این پروژه را دارند.

نیاز فوری شهر جدید سهند به تکمیل بزرگراه تبریز

شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید آذربایجان شرقی به شمار می رود که در ناحیه شمال غربی شهرستان اسکو واقع شده‌ و جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر دارد، سهند هجدهمین شهر پرجمعیت استان به حساب می آید و هدف از احداث این شهر اسکان دادن سر ریز جمعیت کلانشهر تبریز بود که با استقبال گسترده مردم این کلانشهر نیز رو به رو شد.

اکنون با افزایش جمعیت شهر سهند نیاز به زیرساخت های اساسی همچون بزرگراه ارتباطی با تبریز بیش از پیش احساس می شود چراکه بیشتر شاغلان این شهر در تبریز فعالیت دارند و مجبور هستند صبح و عصر مسیر تبریز به سهند را طی کنند.

بزرگراهی که به وعده گاه مسئولان تبدیل شده است

اتوبان تبریز- سهند چند سالی است که تبدیل به اتوبان وعده های مسئولین شده است. آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل اتوبان سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک‌سال خبر داده بود.

پس از آن نیز در سال ۹۴ در اولین سفر روحانی به آذربایجان شرقی، رئیس جمهور خبر از اتمام پروژه آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز سهند تا پایان سال ۹۵ داد ولی بازهم خبری از تکمیل این بزرگراه نشد.

اعتراض های مردمی به تکمیل نشدن این بزرگراه به قدری بالا رفت که محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی وعده بهره برداری از این بزرگراه را تا شهریور سال ۹۸ داد ولی باز هم این وعده محقق نشد.

البته در این بین مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس نیز در بازدیدهایی که از این پروژه داشت خبر از افتتاح این پروژه در اواخر سال ۹۸ داد ولی باز هم خبری نشد. پزشکیان حتی در زمان ثبت نام انتخابات مجلس از حوزه تبریز نیز اعلام کرد که چیزی از تکمیل این اتوبان نمانده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

بعداز افزایش حوادث رانندگی در اتوبان آذرشهر- تبریز که به خاطر تردد ساکنان شهر سهند ترافیک فوق سنگینی را تجربه می کرد، استاندار آذربایجان شرقی دوباره بازدیدی از این پروژه داشت و قول اتمام آن را تا اواخر سال ۹۸ داد ولی باز هم این پروژه به بهره برداری نرسید تا اینکه ویروس کرونا در کشور همه گیر شد و بهانه ای جدید به دست مسئولان امر داد تا از تاخیر در اتمام این پروژه شانه خالی کرده و کرونا را دلیل افتتاح نشدن پروژه عنوان کنند.

گلایه مردم سهند از نداشتن یک جاده استاندارد

این بزرگراه که یکی از زیرساخت های لازم برای ساکنان صدها مجتمع بزرگ مسکن مهر سهند به شمار می رود هنوز تکمیل نیست و با مشکلات کمبود اعتبار مواجه است.

عدم اتمام احداث این بزرگراه ۲۴ کیلومتری مشکلات بسیاری زیادی برای مردم تبریز، اسکو و شهر جدید سهند ایجاد کرده است که از مهم ترین آن ها می توان به طولانی بودن جاده کنونی تبریز- سهند، افزایش حجم تراقیک در این مسیر، افزایش روزافزون تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی و همچنین هزینه های  تردد بین دو شهر تبریز و سهند اشاره کرد.

مسئولان کمبود اعتبار را دلیل اصلی پیشرفت کند این پروژه می دانند. هنوز این بزرگراه به مرحله پایانی نرسیده و هرساله برای سال دیگر تمدید می ‌شود و تاکنون نیز نتیجه‌ای نداشته است.

افتتاح بزرگراه تبریز- سهند در آینده نزدیک

استاندار آذربایجان ‌شرقی حالا در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص علت عدم بهره‌برداری از پروژه تبریز سهند در پایان اسفند سال گذشته گفت: شرایط اقلیمی و کرونایی اجازه نداد تا به وعده مان عمل کنیم.

محمدرضا پورمحمدی افزود: افتتاح بزرگراه تبریز- سهند در آینده نزدیک انجام می شود و مردم بعداز سال ها از این بزرگراه استفاده می کنند و لذت کوتاه شدن مسیر بین تبریز تا سهند و بالعکس را خواهند چشید.

وی افزود: هر هفته از اتوبان تبریز ـ سهند بازدید داشتیم و به صورت جدی پیگیر بودیم ولی اخیرا با شیوع ویروس کرونا سرعت کارهای اجرایی این پروژه کاهش یافت.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه تکمیل این بزرگراه نیاز اصلی مردم سهند است، گفت: به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم برای سکونت مردم در شهر جدید سهند هستیم به خصوص اینکه در این سال های اخیر جمعیت شهر سهند در حال افزایش است.

پروژه احداث بزرگراه تبریز- سهند به خاطر کرونا تعطیل نشد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزود: پروژه احداث بزرگراه تبریز- سهند جزو مهمترین طرح های راهسازی استان است که به خاطر کرونا تعطیل نشد.

ابوالقاسم سلطانی با تاکید بر اینکه پروژه فعال است، ادامه داد: تا پایان این فصل کاری یعنی خرداد ۹۹ این پروژه به بهره‌ برداری می‌رسد.

وی افزود: کارگران و نیروهای فعال در این پروژه با وجود شیوع ویروس کرونا ولی با رعایت مسائل بهداشتی سر کار حاضر می شوند و برای اتمام پروژه در تلاش هستند.

سلطانی در خصوص اخذ عوارض از این بزرگراه اظهار داشت: باتوجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بعد از افتتاح پروژه تردد به شرط پرداخت عوارض خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی گفت: از روز شنبه شاهد سرعت گرفتن احداث این بزرگراه هستیم و تلاش می کنیم تا خرداد امسال شاهد افتتاح این طرح ملی باشیم.

وی افزود: بر اساس قرارداد منعقده، ۴۰ درصد سهم هزینه ساخت بزرگراه تبریز - سهند بر عهده پیمانکار و ۶۰ درصد دیگر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

با این اوصاف و وعده هایی که مسئولان سر می دهند، امیدواریم اجرای این پروژه هرچه سریعتر به اتمام برسد تا یکی از مشکلات جدی هزاران نفر از ساکنان شهر جدید سهند در نداشتن یک جاده ایمن و استاندارد حل شود.

کد خبر: ۱۳٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha