۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
رشد ۱۰۰ درصدی بیمه ها از محل فروش حق بیمه تولیدی| شرکت های کارآمد بیمه را بشناسید
«بازار» از چگونگی عملکرد شرکت بیمه ها گزارش می دهد

رشد ۱۰۰ درصدی بیمه ها از محل فروش حق بیمه تولیدی| شرکت های کارآمد بیمه را بشناسید

عملکرد صنعت بیمه در ۱۰ ماهه سال جاری نشان می دهد که شرکت های بیمه کشور در مجموع سودی حدود ۱۰۰ درصدی را از محل فروش حق بیمه تولیدی در قبال پرداخت خسارت کسب کرده اند.

بازار؛ بانک و بیمه: طبق بررسی های به عمل آمده، مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی مجموعه صنعت بیمه کشور در ۱۰ ماهه نخست سال به ترتیب، حدود ۹۰ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، و( خسارات پرداختی) ۴۷ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است که با توجه به حدود دو برابری میزان فروش حق بیمه تولیدی در مقابل پرداخت خسارات ها نشان از رشد حدود ۱۰۰ درصدی صنعت بیمه کشور از محل حق بیمه های تولیدی را در این مدت زمان دارد .

رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه طی ۱۰ ماهه اول سالجاری بالاتر از رشد بازار بیمه بوده است، به جز رشته هایی چون بیمه بدنه اتومبیل، درمان، هواپیما، مهندسی، پول، اعتبار، نفت و انرژی که رشد حق بیمه آنها پایین تر از بازار بیمه می باشد

رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه کشور
همچنین بر اساس آمار خود اظهاری شرکت های بیمه، که مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه طی ۱۰ ماهه اول سالجاری بالاتر از رشد بازار بیمه بوده است. به جز رشته های چون بیمه بدنه اتومبیل، درمان، هواپیما، مهندسی، پول، اعتبار، نفت، و انرژی که رشد حق بیمه آنها پایین تر از بازار بیمه است. البته مطابق بررسی ها بیمه های پول و نفت و انرژی رشد منفی را تجربه کرده اند و به ترتیب از ۸.۲ و ۱.۴ درصد کاهش درحق بیمه برخوردار شده اند.

علاوه بر این نسبت خسارت بازار با ۲.۹ واحد افزایش در مقایسه با ۱۰ ماهه نخست سال گذشته به حدود ۵۲.۲ درصد رسیده است.

طبق بررسی های به عمل آمده در ۱۰ ماه نخست سالجاری ۳ رشته‌ درمان با بیش از ۱۰۶ درصد، کشتی با ۸۴ درصد و بدنه اتومبیل با ۵۵ درصد نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

از طرفی با توجه به میزان کارایی و عملکرد شرکت های بیمه مشخص می شود که در این مدت زمان، سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب ۶۸.۳ و ۷۱.۱ درصد بوده است.

۸ شرکت‌ بیمه نظیر شرکت بیمه ایران با ۳۱.۷درصد، آسیا ۱۱درصد، دانا ۷/۷درصد، پاسارگاد ۶درصد، البرز ۵.۷درصد، کوثر ۵درصد، معلم ۴.۱درصد و پارسیان ۳.۹درصد در مجموع ۷۵.۲ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و درصد مابقی حق بیمه، توسط ۲۰ شرکت بیمه دیگر تولید شده است

شرکت های با عملکرد مثبت و کارایی بهتر را بشناسید
در بررسی سهم شرکتهای بیمه در بازار، ۸ شرکت‌ بیمه: چون شرکت بیمه ایران ۳۱.۷ درصد، آسیا ۱۱ درصد، دانا ۷.۷ درصد ، پاسارگاد ۶ درصد، البرز ۵.۷ درصد، کوثر ۵ درصد، معلم ۴.۱ درصد و پارسیان ۳.۹ درصد در مجموع ۷۵.۲ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و درصد مابقی حق بیمه، توسط ۲۰ شرکت بیمه دیگر تولید شده است. بنابر این گزارش موجود نشان می دهد که این ۸ شرکت بیمه سهم قابل توجه و عملکردی بهتر نسبت به سایر بیمه ها را در این صنعت به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که سهم ۳ رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی به ترتیب ۳۴.۶، ۱۷.۹ و ۱۶.۲۱ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار را طی این مدت ۱۰ ماهه اول سال نشان می دهد. البته سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، لذا در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

همچنین اگر به میزان تعداد صدور بیمه متناسب با پرداخت خسارت نگریسته شود، خواهیم دید که طی مدت ۱۰ ماهه نخست سال حدود ۵۶.۷ میلیون بیمه نامه صادر و ۴۲.۶ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است.

رشد ۴۰.۲ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد ۴۳ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده بیش از ۹۴ درصد از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است

رشدتعداد بیمه نامه های صادر شده و تعداد موارد خسارت
تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۱۰ ماهه اول سال قبل، به ترتیب ۵.۱ و ۴۰.۲ درصد رشد داشته اند.

بر این اساس مشخص می شود که رشد ۴۰.۲ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد ۴۳ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده بیش از ۹۴ درصد از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است.

بنا به این گزارش، عملکرد قابل توجه شرکت های بیمه در ارایه خدمات نشان می دهد که بیمه ها نقش خاصی در تضمین ریسک های سرمایه گذاری دارند. طوری که سرمایه گذاران با پرداخت حق بیمه در مقابل با خاطری آسوده اقدام به فعالیتهای اقتصادی می کنند. از طرفی عموم مردم نیز با پوشش های بیمه ای خدمات مناسبی را از طریق شرکت های بیمه چه در بخش درمان و چه سایربخش ها نظیر بیمه عمر و زندگی، آتش سوزی، شخص ثالث و...دریافت می کنند. البته به گفته کارشناسان سهم بیمه در تولید ناخاص داخلی هنور خیلی مناسب نیست و ضریب نفوذ بیمه کشور نیز متناسب با کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بسیار پایین است. ازطرفی بیمه ها به دلیل برخورداری از بنیه مالی قوی به خوبی می توانند در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور موثر باشند. رشد حدود ۱۰۰ درصدی مجموعه شرکت های بیمه در ۱۰ ماهه نخست سال از محل حق بیمه های تولیدی نشان می دهد که بیمه ها شرایط مالی مناسبی را دارند. البته این رشد میانگینی از رشد همه شرکت های بیمه طی این مدت است.

کد خبر: ۱۳۴٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha