۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۲
نتیجه مثبت در مذاکرات؛ افزایش در فروش محصولات صادراتی، کاهش در قیمت تمام شده مواد اولیه
عضو هیأت مدیره آرمان آتی عنوان کرد

نتیجه مثبت در مذاکرات؛ افزایش در فروش محصولات صادراتی، کاهش در قیمت تمام شده مواد اولیه

عضو هیأت مدیره آرمان آتی گفت: کاهش ریسک سیستماتیک از بازار سرمایه از جمله مهم‌ترین دستاوردهای لغو همه یا برخی از محدودیت‌ها در پی دستیابی به توافق باکیفیت است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی اسلامی بیدگلی عضو هیأت مدیره آرمان آتی با اشاره به اثرات رفع تحریم‌ها بر بازار سرمایه گفت: موضوع تحریم‌ها برای مدت طولانی به عنوان یک ریسک سیستماتیک جدی، سایه سنگینی بر بازار سرمایه داشته و بدیهی است با بهبود شرایط سیاسی کشور و لغو برخی از تحریم‌ها، ریسک سیستماتیک قابل‌توجه از بازار حذف خواهد شد و بنابراین انتظار جدی می‌رود تا P بر E بازار نیز افزایش یابد و صرف ریسکی که سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه می‌دهند نیز کاهش یابد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: احتمالا کاهش قیمت ارز در پی لغو برخی تحریم‌ها وجود دارد و شاید برخی از فعالان بازار سرمایه با تکیه به این تک مؤلفه تصمیم به خروج از بازار بگیرند. در حالی که این افراد توجه داشته باشند که این اتفاق بهای تمام شده تولید بنگاه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر بنگاه‌های کشور هزینه‌های قابل‌توجهی را به دلیل انتقال تکنولوژی و نقل و انتقال وجوه ناشی از صادرات و تأمین مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. درحالی‌که رفع این محدودیت‌ها به کاهش بهای تمام شده می‌انجامد. بی‌تردید با ورود تکنولوژی جدید و رفع برخی از محدودیت‌ها برای دسترسی به منابع مالی و مواد اولیه بیشتر، مقدار فروش بنگاه‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، وضعیت بازار سرمایه احتمالا از نظر پیش‌بینی‌پذیری، پایداری درآمد و افزایش بلندمدت درآمد با یک نرخ رشد معقول بهتر خواهد شد.

او با اشاره به اینکه رفع بخشی از تحریم‌ها بر چه صنایعی اثرپذیری بیشتری خواهد داشت، ابراز کرد: حوزه‌هایی که از فروش‌های صادراتی برخوردارند، همچون گروه‌های پتروشیمی، معدنی، کانه‌های فلزی و غیرفلزی، از آنجا که در حال حاضر دچار محدودیت‌های صادراتی هستند، طبیعی است این محدودیت‌ها در پی رسیدن به توافقات کمتر خواهند شد.

عضو هیأت مدیره آرمان آتی افزود: محدودیت‌های دسترسی به برخی مواد اولیه نظیر کاتالیست‌ها در حوزه پتروشیمی سبب شده برخی از بنگاه‌های پتروشیمی نتوانند با تمام ظرفیت کار کنند؛ رفع این محدودیت نیز افزون به افزایش دسترسی‌ها به مواد اولیه به افزایش مقداری فروش به کاهش بهای تمام شده به ویژه در حوزه هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از نقل و انتقال وجوه نیز می‌انجامد.

او با اشاره به اثرگذاری موضوع یادشده بر حوزه بانک و بیمه، تصریح کرد: طبیعی است با بزرگ‌تر شدن حجم اقتصاد، حجم مبادلات نیز افزایش می‌یابد و برخی از مبادلات نیز مبادلات بین‌المللی هستند. در این حوزه همه بنگاه‌ها نیاز به اعتبارات اسنادی و مانند آن دارند. بنابراین، در حوزه پولی و بانکی نیز رشد قابل ملاحظه خواهد بود. همچنین در صنعت خودروسازی، دسترسی بیشتر به مواد اولیه و منابع تأمین‌کننده ملاحظه خواهد شد که کاهش بهای تمام شده را در پی دارد.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه در پی دستیابی به توافقات، نرخ ارز نیز کاهش می‌یابد، تأکید کرد: در این شرایط سرمایه‌گذاران نباید هیجان‌زده تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری کنند. به‌طور کلی، کاهش نرخ ارز اگرچه به لحاظ مبلغی بر فروش برخی بنگاه‌ها تأثیرگذار است، اما بهبود شرایط که احتمالا منجر به کاهش بهای تمام شده و افزایش مقداری فروش بنگاه‌ها می‌شود، یک برآیند مثبت است که در بلندمدت به نفع سهامداران می‌شود.

عضو هیأت مدیره آرمان آتی با اشاره به اینکه مذاکرات بر افزایش درآمدهای نفتی دولت تأثیرگذار است، گفت: افزایش درآمدهای نفتی دولت، کاهش فروش اوراق از سوی دولت و نیز کاهش نرخ بهره را در پی دارد. به بیانی دیگر، رفع محدودیت‌ها منجر به بهبود وضعیت مالی دولت از محل فروش نفت یا سایر فرآورده‌ها می‌شود که می‌تواند به کاهش حجم فروش اوراق بدهی در بازار منتهی شود. با کاهش فروش حجم اوراق بدهی توسط دولت، می‌توان انتظار کاهش نرخ بهره را داشت.

کد خبر: ۱۳۴٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha