۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
نهضت شناسایی تا تولید مسکن با اجرای قانون جهش تولید| امکان ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن ادامه دارد
وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

نهضت شناسایی تا تولید مسکن با اجرای قانون جهش تولید| امکان ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن ادامه دارد

مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن که از ۲۸ مهرماه و یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن آغاز شد، تمدید شد و متقاضیان کماکان امکان ثبت‌نام در طرح را دارند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهلت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن با توجه به تقاضای متقاضیان و بنا بر تشخیص معاونت مسکن و ساختمان تمدید شده است و کماکان متقاضیان مسکن می‌توانند در سامانه ثمن درخواست خود را ثبت کنند.

سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در ۲۸ مهرماه با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور پاسخ به درخواست متقاضیان مسکن گروه‌های کم و متوسط درآمدی ثبت‌نام از متقاضیان این طرح را آغاز کرد. با ایجاد شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن و شناسایی و پالایش آنها که در حال انجام است، مجموعه دولت این امکان را یافت تا متقاضیان واقعی را شناسایی کند و بر اساس نیاز مردم و اطلاعات آماری دیگر سیاستگذاری‌ها برای تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی را در برنامه‌های آتی قرار بدهد.

در ابتدای اجرای طرح، تمامی متقاضیان با داشتن چهار شرطِ تاهل، عدم استفاده از تسهیلات دولتی از ابتدای انقلاب و عدم مالکیت خصوصی و سابقه سکونت ۵ ساله در شهر موردتقاضا این امکان را یافتند تا درخواست خود را برای مشارکت در طرح نهضت ملی و دریافت مسکن، ثبت کنند. در جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رییس جمهوری شرایط تسهیل در شروط ثبت‌نام در دست بررسی قرار گرفت و به موازات آن مجردان نیز این امکان را یافتند تا درخواست خود را در سامانه ثبت و در صورت داشتن شرایط در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند. از ۲۰ دیماه نیز سامانه برای مجردان باز شد و تاکنون ثبت‌نام از این دسته از متقاضیان ادامه دارد.

به گفته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مجموع در سامانه ثمن ۴ میلیون و ۵۷۹ متقاضی ثبت‌ درخواست مسکن کردند که از این تعداد مشخصا ۳ میلیون و ۱۷۹ هزار نفر مربوط به طرح نهضت ملی مسکن هستند.

بر اساس تازه‌ترین آمار ارایه شده برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی اراضی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شناسایی شده است که یک میلیون واحد از اراضی کاربری مسکونی دارند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز در مراحل تغییر کاربری و یا الحاق به محدوده هستند. همچنین چندی پیش بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان، عملیات اجرایی بیش از ۲۰۹ هزار و ۲۱۲ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و پیش از آن نیز ۱۱۲ هزار واحد مسکونی آغاز شد.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم هدفگذاری احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال را در برنامه قرار داده است. به منظور اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف شدند تا سالانه ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن تخصیص دهند و به این ترتیب تخصیص سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان از منابع بانک‌ها به بخش مسکن جزو تکالیف بانک‌ها قرار گرفته است.

به موازات آن نیز تسهیلات مسکن افزایش یافت و بر اساس آن نیز سقف تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰، در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان شده است. هم‌اکنون بانک‌ها مکلف هستند تا تسهیلات را برای متقاضیان مسکن با معرفی وزارت راه و شهرسازی تخصیص بدهند.

کد خبر: ۱۳۴٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha