۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
 اضافه شدن مولفه رنگ در عنوان هشدارهای هواشناسی
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی خبر داد:

اضافه شدن مولفه رنگ در عنوان هشدارهای هواشناسی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از اضافه شدن مولفه رنگ در عنوان هشدارهای هواشناسی به‌منظور اشاره به اثرات مخرب پدیده‌های جوی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی  با اشاره به این‌که از ابتدای امسال، مولفه رنگ در عنوان هشدارهای صادره از سوی مرکز پیش‌بینی این سازمان به مولفه‌های شماره هشدار و تاریخ صدور بود، اضافه شده است.

او با بیان این‌که رنگ‌های، زرد، نارنجی و قرمز به‌ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام در برابر مخاطرات جوی هستند، افزود: این کار به‌منظور جلب توجه کاربران و اقدام مقتضی مردم و مسئولان نسبت‌به وضعیت جوی پیش‌رو صورت گرفته است.

رنگ زرد؛ برای آگاهی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح هشدارهای زرد هواشناسی عنوان کرد: هشدار زرد برای طیف وسیعی از شرایط جوی به کار می‌رود و هنگامی صادر می‌شود که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود. در این سطح از هشدار، بیشتر افراد ممکن است بتوانند به کارهای روزمره خود ادامه دهند اما برخی دیگر بسته به مکان و یا نوع فعالیتشان بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. بنابراین توجه به محتوی هشدار و ارزیابی این‌که آیا فعالیت شما می‌تواند تحت تاثیر این هشدار قرار گیرد مهم است و مسئولان می‌بایست از وجود پدیده جوی آگاه باشند و تدابیر لازم را در صورت نیاز اتخاذ کنند.

رنگ نارنجی؛ برای آمادگی

او رنگ نارنجی را نشانگر احتمال بالای تأثیرات منفی ناشی از هوای مخرب دانست و گفت: هشدارهای نارنجی به‌معنای وقوع پدیده‌های هواشناسی است که می‌تواند برنامه زندگی شما را مختل کند و مشکلاتی نظیر احتمال تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم را به دنبال دارد. مردم با مشاهده هشدارهای هواشناسی نارنجی باید در مورد تغییر برنامه‌های خود و اقدام برای محافظت از خود و اموالشان بیاندیشند. در این شرایط ممکن است نیاز باشد تا تأثیر منفی وضع هوا بر خانواده و اطرافیان خود را بررسی کنید و قبل از وقوع هوای بد، اقداماتی برای کم کردن اثرات منفی آن انجام دهید. مسئولان نیز باید آمادگی لازم را برای مواجه با خطر داشته باشند و دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان‌های آب منطقه‌ای، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و ... تمهیدات لازم به ‌منظور جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم آورند.

رنگ قرمز؛ برای اقدام

ضیاییان در تشریح هشدارهای رنگ قرمز هواشناسی نیز افزود: رنگ قرمز در پیش‌بینی‌ها از هوای خطرناک خبر می‌دهد و مردم با دیدن هشدارهایی که با این رنگ صادر شده است، باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنند. این احتمال وجود دارد که در صورت بی‌توجهی به این هشدارها با اختلال قابل‌توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو  شوید. بنابراین مردم باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی کنند. مسئولان نیز باید تمهیدات لازم نظیر، مدیریت سدها، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی، تمهیدات راهداری و ... را به‌منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به کار بندند.

کد خبر: ۱۳٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha