۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
رشد شتابان نیروگاه سازی در مازندران؛ بازار پرسود خارجی‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

رشد شتابان نیروگاه سازی در مازندران؛ بازار پرسود خارجی‌ها

ساری- ۳۵۰ مگاوات انرژی برق مازندران توسط نیروگاه های مقیاس کوچک تامین می شود و سهم شرکت های خارجی و چینی در ساخت آن قابل ملاحظه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۳۵۰ مگاوات انرژی برق مازندران توسط نیروگاه‌های مقیاس کوچک تأمین می‌شود و طی سال‌های اخیر حرکت در این مسیر شتابان بوده و میل برای سرمایه گذاری از سوی داخلی‌ها و خارجی‌ها در آن افزایش است.

ساخت و توسعه نیروگاه‌های کوچک در مازندران از جمله برنامه‌های راهبردی و پدافند غیرعامل برای تأمین انرژی پایدار به شمار می‌رود و طی سال‌های قبل تاکنون ۳۰ نیروگاه مقیاس کوچک در این استان ساخته شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد انرژی پایدار مازندران در فصل پیک مصرف از نیروگاه‌های مقیاس کوچک تأمین می‌شود و با توجه به افزایش مصرف توسعه این نیروگاه‌ها و سرمایه گذاری در این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

طی سال‌های اخیر علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، خارجی‌ها نیز برای ساخت نیروگاه وارد مازندران شدند و تاکنون ۲۹ میلیون دلار سرمایه گذار نیز جذب شده است.

۱۳ نیروگاه کوچک در شهرک‌های صنعتی احداث شد
از مجموع نیروگاه‌های استان ۱۳ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شد و مابقی در گوشه و کنار استان و حتی گلستان راه اندازی شده است. یکی از نیروگاه‌های مقیاس کوچک با سرمایه گذاری ۷۲ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی در شهرک صنعتی ساری راه اندازی شد و ایمانی مدیر این نیروگاه با اشاره به اینکه این طرح با ظرفیت ۶ مگاوات راه اندازی شد، اظهار داشت: ظرفیت این پروژه تا ۲۴ مگاوات قابل افزایش است.

رشد شتابان نیروگاه سازی در مازندران| بازار پرسود خارجی‌ها

وی خواستار توجه و حمایت دولت از شرکت‌های داخلی برای ورود به صنعت برق و ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک شد.

با توجه به سهم ناچیز مازندران از انرژی‌های نو خورشیدی و بادی، توسعه نیروگاه‌های کوچک تا حدی می‌تواند عقب ماندگی مازندران را در بخش تأمین انرژی جبران کند. درحال حاضر سهم مازندران از انرژی‌های نو و خورشیدی در حد صفر است و به گفته سید کاظم حسینی سرپرست شرکت توزیع برق مازندران، سهم ما از انرژی‌های نو اندک است.

با توجه به سهم ناچیز مازندران از انرژی‌های نو خورشیدی و بادی، توسعه نیروگاه‌های کوچک تاحدی می‌تواند عقب ماندگی مازندران را در بخش تأمین انرژی جبران کند. درحال حاضر سهم مازندران از انرژی‌های نو و خورشیدی در حد صفر است

وی با اظهار اینکه بیش از ۱۷ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف برق داریم و با توجه به گستردگی شبکه شاهد مشکلاتی در این زمینه هستیم، گفت: هرچند سرقت‌ها کاهش یافته اما طبق پایش های صورت گرفته هنوز میزان سرقت تجهیزات برق به صفر نرسیده است.

سهم پایین مازندران از انرژی‌های نو
وی درباره سهم مازندران از انرژی‌های نو گفت: سهم ما از انرژی‌های نو پایین است و با آنکه تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند انرژی خود را از روش‌های نو و پاک بگیرند ولی حرکت در این راستا ضعیف است.

حسینی گفت: میزان بهره گیری از انرژی نو در کل کشور سه تا چهار درصد است و از انرژی‌ها بادی، خورشیدی و جزر و مد استفاده می‌کنند و بیشتر از نیروگاه‌های سیکل حرارتی استفاده می‌شود.

حسینی با اظهار اینکه انرژی‌های نو هنوز در ایران جا نیفتاد است، گفت: هنوز عملیات و اجرایی نشده است.

طی چندسال اخیر مازندران با شتاب به سمت نیروگاه سازی و بهره گیری از ظرفیت‌های این بخش گام برداشته و تاکنون ۳۵۰ مگاوات از انرژی مورد نیاز را از این طریق تأمین می‌کند و قرار است این میزان تا ۱۴۰۲ به بیش از ۱۳۰ مگاوات برسد.

نیروگاه‌های جدید وارد مدار می‌شود
حسین افضلی با اظهار اینکه ساخت نیروگاه‌های کوچک در استان رشد می‌گیرد، گفت: تا سال ۱۴۰۲ شمار نیروگاهی مقیاس کوچک در استان افزایش چشمگیری خواهد یابد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ مگاوات و سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۸ مگاوات برق توسط نیروگاه‌های مقیاس کوچک تأمین می‌شود.

رشد شتابان نیروگاه سازی در مازندران| بازار پرسود خارجی‌ها

وی افزود: نیروگاه‌های جدید در سال جاری ۱۴۰۲ وارد مدار می‌شود و ساخت نیروگاه‌ها از برنامه‌های پدافند غیرعامل است که سبب کاهش تلفات، تأمین ولتاژ برق و انرژی می‌شود تاکنون ۳۵۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در قالب ۳۰ پروژه در استان عملیاتی و اجرایی شده است.

افضلی با اظهار اینکه مازندران رتبه اول کشور را در زمینه احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک دارد، گفت: علاوه بر سرمایه گذاران داخلی سرمایه گذار خارجی نیز جذب شده است.

علاوه بر شرکت‌های داخلی، خارجی‌ها و چشم بادامی‌ها نیز در مناطق مختلف استان اقدام به ساخت نیروگاه کردند و بابلسر از جمله مناطقی است که چینی‌ها نیروگاه ۲۵ مگاواتی در آن احداث کردند و به گفته سرمایه گذار آن ایران رابطه دوستانه‌ای با چین و سرمایه گذاران خارجی دارد و از سرمایه گذاری در استان رضایت دارد و سرمایه گذاری در این صنعت را پرسود توصیف کرد.

بهبود سطح ظرفیت تولید، حفاظت از محیط زیست، بهبود برق رسانی به مشترکان، پایداری شبکه و کاهش تلفات، از جمله مزایای نیروگاه‌های کوچک است. در ایران ۲۶۴ نیروگاه‌ها با ظرفیت هزار و ۸۹۹ مگاوات فعال است و به خانه‌های مردم می‌رسد.

کد خبر: ۱۳۴٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 3
      بیت کین جان شما چقدر خوبی که این چینی ها تو رو با فضای سبز ادغام کردند البته با دریا اجین کردن چقدر مسئولین استانهای شمالی دست به اختیار هستند باریکلا !!!!