۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
عقب ماندگی استان سمنان از قافله انرژی خورشیدی| ظرفیت روستاها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
بازار گزارش می‌دهد؛

عقب ماندگی استان سمنان از قافله انرژی خورشیدی| ظرفیت روستاها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

سمنان- استان سمنان بین ۳۰۰ الی ۳۳۰ روز آفتابی دارد و این بهترین ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذار و استفاده از روستاها و عشایر در تولید برق است ظرفیتی که کمتر مورد توجه مسئولان بوده است.

بازار، گروه استان‌ها: سه الی چهار سال پیش فردی از انگلستان برای کنگره‌ای علمی به استان سمنان و شهرستان شاهرود سفر کرده بود تا در دانشگاه صنعتی این شهرستان حضور یابد کنگره درباره معدن بود اما آنچه توجه وی را جلب کرده بود آفتاب گرم و درخشان وسط آسمان آن هم در آبان ماه بود.

این فرد که دکترای معدن داشت درباره انرژی خورشیدی پرسید و اعلام شد که حتی یک نیروگاه خورشیدی فعال و عملیاتی نه تنها در استان سمنان بلکه در این منطقه از شمال شرق ایران نیز وجود ندارد که دست کم پنج مکاوات تولید برق داشته باشد این پرفسور انگلیسی می‌گفت در کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا حتی بر روی ۹۰ روز آفتابی هم سرمایه گذاری کرده و با هزینه میلیارد دلاری نیروگاه خورشیدی می‌سازند شما چطور با ۳۳۰ روز آفتابی از چنین ظرفیتی بی بهره هستید؟

روایت استانی مستعد
این روایت همه آن چیزی است که در استان سمنان وجود دارد روزهای آفتابی که یکی پس از دیگری می‌گذرند در واقع هدر می‌روند و کسی کاری برایشان نمی‌کند دو نیروگاه خورشیدی ساخته شده در سنان و دامغان هم قرار بود تا برنامه ششم توسعه ده درصد از برق ادارات استان سمنان را تامین کنند اما هنوز نیمی از هر کدام هم راه اندازی نشده است و فقط یک فاز از انرژی خورشیدی آن در این استان فعال است.

حتی یک نیروگاه خورشیدی فعال و عملیاتی نه تنها در استان سمنان بلکه در این منطقه از شمال شرق ایران نیز وجود ندارد که دست کم پنج مگاوات تولید برق داشته باشد

از طرف دیگر روز به روز بر تعداد مشترکان استان سمنان در زمینه برق هم افزوده می‌شود و همچنین صنایع و معادن نیز برق می‌خواهند جهاد کشاورزی همه کشاورزان را به دلیل خشکسالی و کم آبی به سمت گلخانه‌ها هدایت می‌کند و در بخش معادن تاکید استانداری سمنان بر فرآوری معدنی است بی توجه به اینکه همه این مسائل برق و زیرساخت‌هایی مانند آب و راه و گاز و.... هم می‌خواهد. افزون بر این اداره برق هم با تعرفه‌های جدید هم مردم را کمی سردرگم کرده و هم به نظر می‌رسد گامی به سمت گران کردن خدمات خود برداشته است.

عقب ماندگی استان سمنان از قافله انرژی خورشیدی | ظرفیت روستاها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

اصلاح تعرفه ها
سرپرست شرکت توزیع برق استان سمنان در این باره با بیان اینکه طرح جدید تعرفه‌گذاری در استان مانند دیگر نقاط کشور اجرایی می‌شود، گفت: این طرح تغییری در پرداختی اکثر مشترکان به عبارت دیگر سه چهارم مشترکان اغلب خانگی استان ایجاد نخواهد کرد در نتیجه مردم نگران نباشند.

سید محمد حسینی نژاد با بیان اینکه این طرح در واقع برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند نیست زیرا این افراد که ۷۵ درصد مردم استان سمنان را هم تشکیل می‌دهند رعایت خوبی در مصرف داشته در نتیجه تغییری در پرداختی شان به وجود نمی آرد، تاکید داشت: طرح برای کسانی است که مصرف زیادی دارند در نتیجه به سایر مردم باز نخواهد گشت اما اهرمی است که بتوانیم صرفه جویی را ترویج دهیم.

موضوع بعد اما این است که در زمینه تامین برق مورد نیاز استان سمنان چه اقداماتی صورت گرفته است؟ برخی از امکان بهره گیری روستاها از برق تولیدی خودشان صحبت می‌کنند این طرح می‌تواند دست کم نیاز به برق رسانی به آنها را کاهش دهد و اداره برق می‌تواند خود را متمرکز به تامین برق بخش‌های صنعتی و معدنی کند.

افتتاح پروژه برای ارتقای برق رسانی
آنطور که حسینی نژاد سرپرست برق استان سمنان در ادامه صحبت‌هایش با خبرنگار بازار می‌گوید: توزیع ۵۰۰ پنل خورشیدی بین خانواده‌های عشایری استان سمنان از دیگر طرح‌هایی است که با هدف تامین نیاز عشایر و روستائیان به برق در استان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ پنل خورشیدی دیگر نیز تهیه شده و به زودی بین عشایر استان توزیع خواهد شد، گفت: عشایر و روستائیان ما اغلب در مکان‌هایی هستند که نیروی خورشیدی به فراوانی برایشان وجود دارد و این موضوع می‌تواند برق مورد نیازشان را تامین کند.

سرپرست توزیع برق استان سمنان درباره ارتقای برق رسانی نیز، بیان کرد: افتتاح و بهره‌برداری از ۵۸ پروژه برق‌رسانی با اعتبار ۵۰۳ میلیارد و ۵۶۹ میلیون ریال در دهه فجر که ۱۶ پروژه با اعتبار ۱۴۶ میلیارد و ۹۰۶ میلیون ریال متعلق به روستاها بوده از جمله اقدامات توزیع برق استان سمنان برای ارتقای برق رسانی به شهرها و روستاها است.

فاز اول نیروگاه خورشیدی افتتاح شده است
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، از افتتاح فاز اول نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی استان سمنان در شهریورماه گذشته خبر داد و گفت: افتتاح این طرح در دامغان توانست دو مگاوات برق را در شبکه توزیع برق کشور تامین کند که در فازهای دیگر ان شالله به توان حداکثری خواهیم رسید.

افتتاح فاز اول نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی استان سمنان در شهریورماه گذشته

علی اکبر صباغ با اشاره به ظرفیت‌های عظیم استان سمنان در بخش انرژی خورشیدی، بیان کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی چند نیروگاه خورشیدی دیگر در استان در حال احداث است که با اتمام عملیات اجرایی این طرح‌ها، بیش از ۲۰ مگاوات انرژی الکتریکی به شبکه سراسری برق وصل اضافه می‌شود.

از برنامه عقب هستیم
برخی کارشناسان اما معتقد هستند که در تولید انرژی خورشیدی و مجموعاً انرژی پاک در استان سمنان و کشور از برنامه عقب هستیم برای مثال در سال ۹۹ اعلام می‌شد که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل پنج درصد انرژی برق مصرفی استان باید از طریق ورود به بحث انرژی‌های نو و تجدید پذیر تأمین شود در حال حاضر تنها یک درصد از انرژی برق مصرفی استان از این حوزه دریافت می‌شود. اما سال ۱۴۰۰ هم تمام شد و این موضوع محقق نشد.

«در متن قانون برنامه ششم توسعه همچنین امده است: طبق ماده ۵۰ قانون ششم توسعه، دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی را تا پایان اجرای قانون برنامه به حداقل پنج‌درصد ظرفیت برق کشور برساند» در استان سمنان این موضوع متاسفانه محقق نشده است. دو نیروگاه سمنان و دامغان تکمیل نشده و فقط یک فاز دو مگاواتی از ۲۰ مگاوات انرژی قابل تولید در این نیروگاه‌ها به خط انتقال راه یافته است.

عقب ماندگی استان سمنان از قافله انرژی خورشیدی | ظرفیت روستاها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

نیروگاه ها را افتتاح نکرده جمع کنید!
یک کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه طرح‌های سرمایه گذاری نیروگاهی بر روی پنل‌های خورشیدی نسل اول و دوم قدیمی اصلاً اشتباه است چرا که پرهزینه کم فایده هستند، گفت: تمام دنیا ۱۰ سال است که از این پنل‌های خورشیدی عبور کرده و یک نسل بعد از آنها هم بازنشسته شده اند و امروز به دنبال نسل‌های دیگر آن هستند و ما تازه در حال نصب فناوری پنل‌های خورشیدی هستیم که ۲۰ سال قبل در خارج از کشور وجود داشت.

محمد علی رحیمیان بیان داشت: این پنل ها نه تنها سنگین، کم بازده و پراصطحلاک هستند بلکه هزینه بسیار زیادی هم داشته و عمر کمی دارند، تاکید کرد: تمام این معایب باعث شده تا ۲۰ سال قبل دیگر از این پنل ها در هیچ جای دنیا استفاده نشود اما متاسفانه با سرمایه‌های میلیارد تومانی و معطلی شش ساله هنوز در استان سمنان به دنبال این فناوری قدیمی هستیم در صورتی که روز به روز آفتاب ارزشمند این استان هدر می‌رود و ما هیچ کاری برای برداشت و استحصال آن نداریم.

وی افزود: فرض کنید که بخواهید برق مورد نیاز یک خانه ۱۰۰ متر مربعی را که دارای پکیج، یخچال و فریزر، تلویزیون و وسایل معمول است با پنل‌های خورشیدی تامین کنید اگر تمام پشت بام را بعلاوه لبه تمام دیوارهای مشرف بر خانه پنل خورشیدی کار بگذارید فقط و فقط می‌تواند یخچال شما را روشن نگه دارد و این نشان می‌دهد که این نسل از پنل ها چقدر قدیمی و کم بازده هستند حالا که تمام دنیا از این فناوری عبور کرده ما تازه به سراغش رفته ایم.

استفاده از ظرفیت روستاها و عشایر
این کارشناس با اشاره به اینکه سه نسل بعد از این پنل‌های خورشیدی هم آمد و رفت اما هنوز ما برای اجرای همان ابتدایی‌ترین ها هم مشکل داریم، بیان داشت: بوروکراسی، تحریم‌ها، عدم توانمندی در جذب سرمایه گذار، قدیمی شدن فناوری و … همگی از جمله معایب و موانعی هستند که در این استان نتوانسته ایم کاری را صورت دهیم.

طرح‌های سرمایه گذاری نیروگاهی بر روی پنل‌های خورشیدی نسل اول و دوم اصلاً اشتباه است چرا که پرهزینه و کم فایده هستند

رحیمیان با بیان اینکه این پنل‌های خورشیدی فقط به این درد می‌خورند که بین عشایر و روستائیان توزیع شوند تا بتوانند اندک نیازشان را خودشان برطرف کنند، بیان کرد: باید از ظرفیت روستاها و عشایر استفاده کرد و یک دهم همان هزینه‌هایی که برای نیروگاه‌های کم بازده می‌شود را صرف تجهیز روستاهایمان کرد تا حداقل اداره برق از بابت تامین برق روستاها راحت باشد و تمام تمرکز خود را بر روی تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی و … بگذارد تا چرخ اقتصادی این استان بچرخد.

وی افزود: روستاهایی ها و عشایر به دلیل اینکه در مکان‌هایی قرار دارند که بیشترین آفتاب وجود دارد می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند اداره برق همچنین می‌تواند مازاد برق تولیدی آنها را خریداری و به چرخه برق رسانی اضافه کند همچنین کمیته امداد در طرحی که دارد می‌تواند به خانواده‌های تحت پوشش پیشنهاد دهد که از این پنل ها نگهداری و ماهانه برق تولیدی شان توسط شرکت برق خریداری شود تا درامدی هم نصیب آنها شود وگرنه اجرای این طرح‌های پنلی در ابعاد وسیع هیچی جز ضرر ندارد.

در نهایت اظهار نظرها بسیار است برخی معتقد هستند که ده سال قبل وقتی برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان سمنان برنامه ریزی می‌شد همان موقع طرح‌هایی تدوین و همان‌ها امروز در دست اجرا هستند در حالی که در این بازه زمانی یک نسل کامل از پنل‌های خورشیدی در دنیا کنار گذاشته اند از سوی دیگر افرادی هم هستند که می‌گویند نیروگاه کم بازده بهتر از این است که هیچ نیروگاهی نداشته باشیم به هرحال باید دید که آیا می‌توان از ظرفیت روستائیان و عشایر در تولید برق خورشیدی استفاده کرد؟

کد خبر: ۱۳۴٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha