۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
«بازرگام» راهی برای قطع دست دلالان در بازار| برنج خارجی سهم قمی‌ها شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«بازرگام» راهی برای قطع دست دلالان در بازار| برنج خارجی سهم قمی‌ها شد

قم- انتظار می‌رود با راه‌اندازی سامانه بازرگام و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و تنوع در ارائه محصولات و کالاهای اساسی مردم دست واسطه‌ها و دلالان از بازار قطع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مردم این روزها با توجه به تورم و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در تأمین کالاهای اساسی خود با معضلاتی روبرو هستند و تنها انتظاری که از دولت و مسئولان تنظیم بازار دارند نظارت شدید و کنترل بر بازار به ویژه در زمینه کالاهای اساسی و مورد نیاز است.

با گذر و گشتی در بازار و فروشگاه‌ها پی خواهیم برد که وضعیت بازار به ویژه قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم چگونه است؟ قیمت‌ها با وجود این که گفته می‌شود از سوی مسئولان مرتبط و به ویژه دست اندرکاران تنظیم بازار رصد و کنترل می‌شود اما حقیقت امر چیز دیگری است؛ قیمت انواع میوه، مرغ و گوشت و تخم مرغ و روغن و برنج پیوسته در حال افزایش است و نظارت دقیقی بر آن نیست.

* مشکلات دهک‌های پائین
با گزارش‌های میدانی از بازار و مغازه‌هایی که در زمینه ارائه کالاهای اساسی مردم در قم فعالیت می‌کنند مشخص است قیمت انواع برنج از خارجی گرفته تا ایرانی و هم‌چنین انواع لبنیات و میوه و گوشت و فرآورده‌های پروتئینی روند افزایشی به خود گرفته و اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین به ویژه قشر کارگر و بازنشسته را تحت تأثیر خود قرار داده و شهروندان قمی را ناراضی کرده است حال با توجه به نزدیک شدن شب عید به نظر می‌رسد قیمت‌ها نجومی‌تر شود.

قیمت‌ها با وجود این که گفته می‌شود از سوی مسئولان مرتبط و به ویژه دست اندرکاران تنظیم بازار رصد و کنترل می‌شود اما حقیقت امر چیز دیگری است

اما طی روزهای اخیر خبرهایی در رسانه‌ها شنیده می‌شود مبنی بر این که دولت سعی دارد برخی کالاهای اساسی را از طریق خرید اینترنتی با راه‌اندازی سامانه خاصی با نام «بازرگام» به مردم ارائه کند تا هم در خرید مردم سرعت داده شود و هم دست واسطه‌ها و دلالانی که بازار کالای اساسی مردم را خدشه‌دار کرده‌اند قطع شود.

در استان قم هم در حال حاضر زیرساخت ارائه تنها یک محصول در این سیستم فروش آن هم برنج خارجی با قیمت تنظیم بازاری فراهم شده و شهروندان قمی می‌توانند با ورود به سامانه بازرگام برنج خود را خریداری و درب منزل تحویل بگیرند که امید می‌رود زیرساخت لازم برای عرضه دیگر کالاهای اساسی با نزدیک شدن به شب عید فراهم و در زمینه قیمت‌ها در این سامانه عدالت رعایت شود خبرنگار بازار برای اطلاع از نحوه فعالیت این سامانه و فلسفه راه‌اندازی آن با «محمدرضا حاجی رضا»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است:

«بازرگام» راهی برای قطع دست دلالان در بازار | برنج خارجی سهم قمی‌ها شد

* برای ارائه محصولات مورد نیاز مردم با قیمت مناسب چه اقدامی انجام داده‌اید؟
با توجه به ایجاد تنظیم بازار و کنترل نرخ‌های توزیع این مواد غذایی مختلف از جمله مرغ، تخم مرغ و جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی برای خرید این اقلام، حذف واسطه‌ها و تسهیل در ارائه مواد غذایی سامانه «بازرگام» راه‌اندازی شده است؛ یکی از وظایفی که جدیداً وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار شده علاوه بر تأمین و توزیع اقلام اساسی بحث نظارت و بازرسی است؛ در همین راستا با هدف این که زنجیره تولید، توزیع و بازرسی به شکل مطلوب صورت گیرد و هم‌چنین با توجه به حضور واسطه‌ها مسئولان جهاد کشاورزی در نظر دارند تا بخشی از نیاز مردم را به طور هوشمند و با کمک اپلیکشن و به طور مجازی تأمین کنند لذا برای این امر سامانه بازرگام ایجاد شده است.

سعی داریم با ارائه شیوه ارائه کالا ویژه‌ای اقلام مورد نیاز و اساسی مانند روغن، شکر و مرغ و تخم مرغ را به صورت اینترنتی در اختیار شهروندان قمی قرار دهیم

در این سامانه با هدف سرعت بخشیدن به خرید مردم؛ بعد از ثبت سفارش در این سامانه و پرداخت هزینه در اسرع وقت کالای مورد نیاز درب منازل افراد تحویل داده می‌شود؛ هم‌چنین در این سامانه امکان خرید اقلام مختلف مواد غذایی با نرخ‌های تنظیم بازار و مصوب فراهم و افراد می‌توانند با ثبت سفارش خود در سامانه بازرگام اقلام مد نظر خود را تا ۲۴ ساعت بعد از سفارش درب منزل تحویل بگیرند.

* آیا در همه استان‌ها این سامانه راه‌اندازی شده و در قم وضعیت چگونه است؟
در حال حاضر ۱۵ استان این سامانه را راه‌اندازی کردند که در این سامانه کالاهای اساسی از قبیل مرغ، تخم مرغ و روغن و شکر در اختیار مردم قرار می‌گیرد در قم به دلیل این که هنوز زیرساخت لازم ارائه نشده فعلاً تنها یک محصول آن هم برنج خارجی که شامل تایلندی و پاکستانی و هندی است با قیمت تنظیم بازار در اختیار شهروندان قمی قرار می‌گیرد. سعی داریم با ارائه شیوه ارائه کالا ویژه‌ای اقلام مورد نیاز و اساسی مانند روغن، شکر و مرغ و تخم مرغ را به صورت اینترنتی در اختیار شهروندان قمی قرار دهیم.

* شاید شهروندان سئوال کنند نحوه بهره‌گیری از این سامانه و خرید چگونه خواهد بود در این مورد توضیح دهید؟
فلسفه ایجاد سایت بازرگام نظارت بر توزیع مواد غذایی مختلف و پرمصرف مردم از جمله مرغ، تخم مرغ، برنج است، لذا با این سامانه امید است واسطه‌گری‌ها حذف و هم‌چنین از اختلاف قیمت و دسترسی عادلانه به محصولات و مواد غذایی برای همه مردم فرصتی فراهم شود.

در قم فعلاً تنها یک محصول آن هم برنج خارجی شامل تایلندی و پاکستانی و هندی در سامانه است

لذا شهروندان قمی می‌توانند وارد سامانه بازرگام شده و با توجه به نیاز خود از یک کالا و سقفی که برای خرید آن کالا برای آنها مشخص شده است خرید خود را انجام داده هزینه آن را طبق قیمت مصوب بپردازند. بعد از تکمیل فرایند خرید نیز تا ۲۴ ساعت بعد از ثبت سفارش، کالای مد نظر مشتریان به صورت کاملاً رایگان برای آن‌ها ارسال می‌شود که برای استان قم تنها خرید برنج خارجی فراهم شده است.

* به خریدهای شب عید نزدیک می‌شویم آیا قرار نیست برای نظارت بر بازار شب عید زمینه خرید کالاهای اساسی متنوع دیگری هم برای قمی‌ها فراهم شود؟
اگر زیرساخت آن فراهم شود در آینده‌ای نزدیک و حتی برای شب عید قرار است امکان خرید اینترنتی برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بیشتر فراهم شود؛ این سامانه با تنوع بیشتری قرار است ارائه شود و اگر زیرساخت لازم فراهم شود می‌تواند دست واسطه‌ها و دلالان را از بازار و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم قطع کند. لازم به ذکر است که آدرس سایت بازرگام www.bazargam.com است و مردم با ورود به سامانه مربوطه می‌توانند کالای خود را به صورت غیر حضوری خریداری کنند.

کد خبر: ۱۳۴٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha