۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
بارانداز سیب زمینی کشور آزمایشگاه صدور مجوز سلامت ندارد| تایید سلامت محصول همدان در مشهد
گزارش خبری؛

بارانداز سیب زمینی کشور آزمایشگاه صدور مجوز سلامت ندارد| تایید سلامت محصول همدان در مشهد

همدان-درحالی همدان بارانداز صادرات سیب زمینی است که بازرگانان این منطقه به دلیل عدم وجود دستگاه‌های آزمایشگاهی صدور مجوزسلامت درهمدان باپرداخت مبلغ قابل توجهی گواهی موردنیاز را از مشهد دریافت می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: ایران جایگاه سیزدهم تولید سیب زمینی در جهان و همدان جایگاه نخست را در ایران دارد به طوری که بیشترین مقدار محصول سیب زمینی در شهرستان بهار برداشت می‌شود.

استان همدان سال ها است که به عنوان قطب سیب زمینی کشور در تولید و برداشت و بحث های باراندازی مطرح است اما هنوز مشکلاتی پیش روی فروش و صادرات و البته نگهداری از محصول وجود دارد که در آخرین پرده از مشکلاتی که گریبان این محصول را گرفته بی بهره بودن همدان از دستگاه های آزمایشگاهی صدور مجوز سلامت است که بازرگانان و تجار را سردرگم کرده است.

حساسیت موضوع تا آنجا است که در همین خصوص و به‌منظور بررسی جوانب امر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان برگزار و در این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان بابیان این کشور ازبکستان از اینکه محموله ۳۰۰ تنی محصول سیب‌زمینی استان همدان را خریداری کند امتناع ورزید، اضافه کرد: کشور ازبکستان مدعی است باید محوله بارگیری شده در کانتینر در وهله نخست مورد آزمایش و نمونه‌برداری قرار گیرد و با مجوز سلامت به این کشور حمل شود.

علی محمودی با عنوان اینکه طی توافق انجام‌شده با سازمان غذا و دارو، هیچ اشاره‌ای به بحث سلامت بهداشتی سیب‌زمینی نشده است درحالی‌که محصول سیب‌زمینی یکی از محصولات درجه‌یک استان است، اضافه کرد: محصول فلفل دلمه‌ای استان از طریق اصفهان صادر می‌شود درصورتی‌که نه فلفل دلمه‌ای و نه گوجه‌فرنگی به آن صورت در استان تولید نمی‌شود.

سیب‌زمینی استان همدان دارای باراندازاست و حتی استان زنجان هم به اسم سیب‌زمینی همدان، محصول سیب‌زمینی خود را صادر می‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه بیشتر محصولات کشاورزی استان همدان برای صادرات به اصفهان منتقل می‌شود؛ اضافه کرد: در شهر اصفهان بارانداز صادرات محصولات وجود دارد اما سیب‌زمینی استان همدان دارای باراندازاست و حتی استان زنجان هم به اسم سیب‌زمینی همدان، محصول سیب‌زمینی خود را صادر می‌کند.

محمودی ادامه داد: ما فکر می‌کردیم تمام محصولات کشاورزی می‌توانند تحت آزمایش و تست قرار بگیرند حال اینکه جز چهار محصول خیار، گوجه‌فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه‌ای محصولات دیگر مورد پایش و آنالیز آزمایشگاهی قرار نمی‌گیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه هیچ اشاره‌ای به‌ضرورت صدور مجوز سلامت برای سیب‌زمینی نشده است، یادآوری کرد: این درحالی‌که است که محصول سیب‌زمینی یکی از محصولات درجه‌یک و به‌نوعی جزء محصولات استراتژیکی استان همدان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و عضو انجمن ملی سیب‌زمینی در ایران در تصدیق مطلب قبل گفت: عمده آزمایش‌هایی که روی محصولات انجام می‌گیرد آنالیز و تفکیک محصول از آلودگی باقی‌مانده سموم، سنگ نیترات و فلزات سنگین است و این در حالی است که آلودگی به نیترات در بحث سیب‌زمینی مطرح است.

اگر صبر کنیم تا کشور هدف آیتم‌های آلودگی محصول را تشریح کند و سپس مواد اولیه تهیه شود و آزمایشگاه‌ها را طبق خواسته آن کشور جهت آنالیز و پایش محصولات تجهیز کنیم فرصت را ازدست‌داده‌ایم ضمن اینکه آزمایشگاه‌ها آمادگی لازم را دارا نیستند

وی عنوان کرد: اگر صبر کنیم تا کشور هدف آیتم‌های آلودگی محصول را تشریح کند و سپس مواد اولیه تهیه شود و آزمایشگاه‌ها را طبق خواسته آن کشور جهت آنالیز و پایش محصولات تجهیز کنیم فرصت را ازدست‌داده‌ایم ضمن اینکه آزمایشگاه‌ها آمادگی لازم را دارا نیستند.

محمودی ادامه داد: عمده مشکلات محصولات به باقی‌مانده سموم، نیترات و بحث وجود فلزات سنگین برمی‌گردد بنابراین بررسی این سه فاکتور را باید در صدر انجام کارها روی محصول مدنظر قرار بدهیم و محصولات باید تقریباً عاری از وجود این مشکلات باشند چراکه تمام کشورهای هدف هم‌روی این سه موضوع به‌عنوان آلودگی محصولات متمرکزشده و آن‌ها را در صدر مطالباتشان قرار می‌دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه در رابطه با صدور مجوز سلامت برای صادرات محموله سیب‌زمینی باید به سرعتی که برای محصولات غذایی مجوز سلامت صادر می‌شود مجوز برای سیب‌زمینی هم صادر شود، عنوان کرد: بنا بر گفته سازمان غذا و دارو این امکان وجود ندارد چراکه محصولات غذایی دیگر به‌صورت مستمر مورد پایش و آزمایش قرار می‌گیرند و نمونه‌برداری مستمر از محصولات انجام می‌پذیرد.

وی بابیان اینکه سازمان غذا و دارو بر اساس رزومه تولیدات مجوز سلامت صادر می‌کند مگر اینکه کارخانه رزومه نداشته باشد و محصول تولیدشده جدید باشد که الزاماً نمونه‌برداری انجام می‌گیرد، گفت: در خصوص محصولات کشاورزی هم همانند محصولاتی که بدون رزومه سلامت هستند باید در وهله نخست از محصول نمونه‌برداری شود و در صورت دریافت نتیجه می‌توان گواهی سلامت صادر کرد.

محمودی بابیان اینکه البته در این راستا هماهنگی بین سازمان غذا و دارو و سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است ،مطرح کرد: اگر قرار باشد وارد کار شویم باید بدانیم با توجه به اینکه تعداد چهار نفر صادرکننده سیب‌زمینی به سازمان غذا و دارو معرفی‌شده‌اند در چه مقطعی امکان صدور مجوز وجود دارد.

قبلاً هم با این مشکل روبرو بوده‌ایم که در وزارت خانه مصوباتی به تصویب می‌رسد ولی به استان که می‌رسید قابل انجام نبود یا جهاد کشاورزی توان انجام کار را نداشت یا از طرف مسئولان مربوطه دیگر موردتوجه قرار نمی‌گرفت

محمودی بابیان اینکه به نظر می‌رسد هماهنگی‌های لازم در استان همدان صورت نگرفته است چراکه عمده محصولات صادراتی استان را سیر و سیب‌زمینی تشکیل می‌دهد و سازمان غذا و دارو هم اعلام آمادگی کرده که از آزمایشگاه‌های همکار کمک می‌گیرد، اضافه کرد: قبلاً هم با این مشکل روبرو بوده‌ایم که در وزارت خانه مصوباتی به تصویب می‌رسد ولی به استان که می‌رسید قابل انجام نبود یا جهاد کشاورزی توان انجام کار را نداشت یا از طرف مسئولان مربوطه دیگر موردتوجه قرار نمی‌گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه قرار شده مشکلات به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ارجاع داده شود و در آنجا مطرح خواهیم کرد که استان همدان تمام فخر و مباهاتش این است که صادرکننده محصولات استراتژیک سیر و سیب‌زمینی است، اضافه کرد: عمده صادرات استان همدان سیب‌زمینی و سیر است وگرنه به‌غیراز این محصولات، محصولات قابل‌ذکری برای صادرات نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه باید مکاتبات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با سازمان غذا و دارو و نیز مکاتباتی که در تهران انجام‌شده پیگیری و مطرح شود، اضافه کرد: در این رابطه باید در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تمهیداتی اندیشیده شود که در صورت عدم حل مشکل فردا دیگر انتظار نداشته باشند که صادراتی انجام پذیرد.

کشاورز و بازرگان ما برای هر محصول یک‌میلیون تومان پرداخت می‌کند تا از طریق شهر مشهد برای محصولات مجوز سلامت صادر و محصول به کشورهای دیگر صادر شود و جای سوال است که چرا استان همدان فاقد دستگاه‌های مجهز آزمایشگاهی برای صدور مجوز سلامت است

وی گفت: کشاورز و بازرگان ما برای هر محصول یک‌میلیون تومان پرداخت می‌کند تا از طریق شهر مشهد برای محصولات مجوز سلامت صادر و محصول به کشورهای دیگر صادر شود و جای سوال است که چرا استان همدان فاقد دستگاه‌های مجهز آزمایشگاهی برای صدور مجوز سلامت است.

هریک از مسئولان توپ را به زمین دیگری پاس می‌دهند
وی بابیان اینکه این فرافکنی‌ها که هریک از مسئولان توپ را به زمین دیگری پاس می‌دهند مشکلات را حل نمی‌کند، گفت: زمانی می‌گفتند نمک‌های صادراتی فاقدید است و به همین خاطر تمام کارخانه‌های نمک سازی در استان تعطیل شد و بعدازآن از شهرهای دیگر نمک وارد استان شد که در ادامه مشخص شد اصلاً نمک‌ها یددار نبوده و درواقع فقط ضرر شامل حال استان شد و کارخانه‌های نمک تعطیل شدند.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان نیز در این نشست بابیان اینکه سازمان حفظ نباتات استان همدان در خصوص تصمیمات گرفته‌شده وزیر بهداشت مبنی بر صدور مجوز سلامت برای محصولات کشاورزی، مکاتباتی با سازمان غذا و داروی استان همدان انجام داد و در این مکاتبه آنچه در جلسه مقررشده بود را به سمع و نظر سازمان غذا و دارو رساند، گفت: برای تمام محصولات کشاورزی به‌استثنای خشکبار و کیوی که به کشور روسیه یا یک سری از کشورهای اوراسیا صادر می‌شود باید گواهی آنالیز سموم و گواهی سلامت صادر شود.

فاطمه گیلانی با اظهار اینکه طی تصمیمات اتخاذشده، صدور مجوز سلامت فقط شامل محصولات گلخانه‌ای نمی‌شود و تمامی محصولاتی که قابلیت صادرات دارند را هم شامل می‌شود، عنوان کرد: محصولاتی ازجمله سیب‌زمینی و سیر که ریسک زیادی دارند باید حتماً گواهی سلامت اخذ کنند.

مقرر شد صادرکنندگان گواهی سلامت را از سازمان غذا دارو اخذ و طی پروسه زمانی پنج‌روزه مجوز صادرشده را به سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ارائه کنند

کارشناس جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید باید برای تمام محصولات کشاورزی استان همدان مجوز سلامت صادر شود، گفت: مقرر شد صادرکنندگان گواهی سلامت را از سازمان غذا دارو اخذ و طی پروسه زمانی پنج‌روزه مجوز صادرشده را به سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ارائه کنند.

گیلانی بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و همچنین سازمان حفظ و نباتات دو نامه برای رسیدگی به معاونت غذا و داروی استان ارسال کرده‌اند، اضافه کرد: پنج نفر از صادرکنندگان و بازرگانان نیز به معاونت غذا دارو معرفی شدند که برای صادرات سیب‌زمینی به روسیه مجوز سلامت دریافت کنند.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه مطلب قبل خود اضافه کرد: سازمان غذا و دارو عنوان کرده بود جلسه با مقام عالی وزارت در رابطه با محصول سیب‌زمینی نبوده و صدور مجوز سلامت برای محصولات گلخانه‌ای مقدور است که به همین خاطر مجدد طی نامه‌ای به سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی ارسال و اعلام شد سازمان غذا و دارو اذعان می‌دارد تنها برای محصولات گلخانه‌ای باید مجوز سلامت صادر شود.

گیلانی با اظهار اینکه صدور گواهی سلامت برای محصول سیب‌زمینی فقط یک ماه به تعویق افتاده و بدین معنی نیست که برای محصول سیب‌زمینی گواهی سلامت صادر نمی‌شود، اضافه کرد: محصول طی یک ماه در اختیار حفظ نباتات جهاد کشاورزی بوده و سپس تحویل سازمان گمرک استان می‌شود.

گیلانی با اظهار اینکه، قبل از اینکه نامه‌ای به سازمان غذا و دارو ارائه شود با صدور مجوز سلامت موافقت شده بود؛اضافه کرد: وقتی مجدد نامه ارائه و پنج نفر از صادرکنندگان معرفی شدند، سازمان غذا و دارو استان اذعان داشت صدور مجوز فقط برای محصولات گلخانه‌ای امکان‌پذیر است که درواقع مشکل آنالیز سموم در محصول سیب‌زمینی است.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه مقصر جلوه دادن یکدیگر در صدور مجوز سلامت محصولات کشاوری گره از کار باز نمی کند بلکه باید تدبیری اندیشیده شود تا بیش از این نجار همدانی متضرر نشوند و آزمایشگاه ها تجهیز شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha