۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
بررسی انواع پمپ دنده ای هیدرولیک با هیدروپرشین

بررسی انواع پمپ دنده ای هیدرولیک با هیدروپرشین

پمپ دنده ای هیدرولیک یکی از پمپ‌های هیدرولیک پرکاربرد و قدرتمند است که در صنایع مختلف و گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، پمپ دنده ای هیدرولیک یکی از پمپ‌های هیدرولیک پرکاربرد و قدرتمند است که در صنایع مختلف و گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ دارای حرکت رفت و برگشتی نیست و به صورت دورانی حرکت می‌کند. جا به جایی سیالات در این پمپ به وسیله چرخش ‌چرخ‌دنده‌ هرزگرد و چرخ‌دنده محرک به کار رفته در ساختار آن و ایجاد مکش انجام می‌شود. قدرت مکش، طول عمر، کارایی و دوام این نوع پمپ بسیار بالاست و می‌تواند سیالات متنوعی را پمپاژ کند. پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک دارای انواع داخلی و خارجی هستند که استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف مزایای بسیار زیادی دارد و در پروسه‌های صنعتی حجم گسترده‌ای از سیالات را در دبی بالا و به صورت یکنواخت جا به جا می‌کند. در این مقاله قصد داریم درباره کاربردها و مزایای انواع پمپ دنده ‌ای هیدرولیک صحبت کنیم.

طراحی پمپ دنده ای هیدرولیک به چه صورت است؟

طراحی پمپ‌های دنده ای هیدرولیک به این صورت است که در ساخت آن‌ها از دو چرخ دنده استفاده شده است. چرخ دنده‌های محرک و هرزگرد در این پمپ درگیر می‌شوند. یکی از چرخ دنده‌ها به موتور الکتریکی و یکی دیگر دارای حرکت هرزگرد است. چرخش یکی از چرخ دنده‌ها منجر به حرکت چرخ دنده دیگر خواهد شد. ولی جهت چرخیدن آن‌ها برخلاف یکدیگر است. یک پوسته فلزی وظیفه نگهداری از چرخ دنده‌ها را بر عهده دارد. عملکرد پمپ دنده ای به شکلی است که چرخ دنده ها با کمک مولد یا موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. سیال استفاده شده در پمپ از طریق مدخل وردی به داخل پوسته فلزی وارد می‌شود و با چرخ دنده‌ها ارتباط برقرار می‌کند. زمانی که چرخ دنده‌ها شروع به حرکت می‌کنند و در قسمت ورودی پمپ به هم نزدیک می‌گردند، پمپاژ سیال آغاز می‌شود. در سمت دیگر چرخ‌ دنده‌های پمپ دهانه خروجی قرار دارد و هنگام باز شدن چرخ دنده‌ها از هم و بالا رفتن فشار سیال به طرف دهانه خروجی حرکت می‌کند.

معرفی انواع مختلف پمپ هیدرولیک

  • پمپ دنده خارجی

یکی از انواع پمپ‌ها که ساختار آن شامل دو چرخ دنده و یک شفت می‌باشد، دنده خارجی است. عملکرد این پمپ به گونه‌ای است که با شروع چرخش یک چرخ دنده، چرخ دنده بعدی نیز شروع به چرخیدن می‌کند و در فضای بین چرخ دنده‌ها روغن جریان دارد. در بخشی که درگیری این دو چرخ دنده یه اتمام می‌رسد، مکش دارای فشار منفی خواهد شد و رفته رفته فشار افزایش می‌یابد. در نتیجه سیال به دلیل فشار اتمسفر به درون خط مکش وارد شده و باعث پر شدن فضای بین چرخ دنده ها می‌شود. در این بخش از پمپ روغن در اثر بالا رفتن فشار به سمت دهانه خروجی پمپ هدایت می‌شود. در این پمپ‌ها حتما باید سلامت نشت‌بند کنترل شود پمپ دنده‌ای خارجی دارای انواع یک محور و دو محوره می‌باشد. چرخ‌دنده‌های مارپیچی برای جریان پر ظرفیت و آرام استفاده می‌شوند پمپ‌های دنده‌ای خارجی کوچک معمولا ۱۷۵۰ الی ۳۴۵۰ دور در دقیقه کار می‌کنند و قدرت پمپ‌های بزرگ ۶۵۰ دور در دقیقه است‌.‌ این نوع پمپ نسبت به سایر پمپ‌ها کاربرد بیشتری دارد.

بررسی انواع پمپ دنده ای هیدرولیک با هیدروپرشین

  • پمپ دنده داخلی

یکی از دیگر از انواع پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک با سر و صدای بسیار کم و قابل استفاده در محیط بسته، پمپ دنده‌ای هیدرولیک داخلی می‌باشد.‌ مهمترین کاربرد این دستگاه روان کردن پمپ روغن و شارژ پمپ در فشار زیر ۱۰۰۰ است. چرخ‌دنده‌های این نوع پمپ به شکل دورانی حرکت می‌کنند و باعث حرکت روغن از منبع به طرف محفظه بین چرخ‌ دنده ها می‌شود. با رسیدن محفظه بین چرخ دنده‌ها به دریچه فشار، فضای بین آن‌ها کمتر شده و سیال روغن با افزایش فشار به طرف دهانه خروجی پمپ هدایت می‌شود. از مهمترین کاربردهای این نوع پمپ می‌توان به پمپ سیالات غلیظ مانند قیر، آسفالت و شکلات، سیالاتی رقیق مانند روغن، گازوئیل و بنزین، پمپ الکل‌ها، پلیمرها و رزین‌ها و حلال‌ها، جوهر، صابون گلیکول و غیره شاره کرد.

پمپ دنده ای zbf چیست؟

یکی از پروفروش‌ترین پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک وارداتی موجود در بازار ایران پمپ zbf ساخت کشور چین است. پمپ دنده ای zbf فشار را تا ۲۰۰ بار تحمل می‌کند و در ظرفیت‌های ۱.۵ تا ۱۰۵ لیتر تولید شده است. آب‌بندهای این نوع پمپ دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. عدم ایجاد سر و صدا هنگام کار کردن، قیمت مناسب، طول عمر و ماندگاری بسیار بالا، کارکرد عالی و به صرفه، استفاده راحت به عنوان پمپ تغذیه در سیستم‌های دارای فشار متوسط از مهمترین مزایای پمپ دنده ای zbf به شمار می‌رود.

مزایای این پمپ ها چیست؟

  • استفاده و نگهداری راحت

پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک دارای ابعاد متوسطی هستند و اجزای آن‌ها شامل دو عدد دنده، بدنه و روکش‌های عقب و جلو می‌باشد. به همین دلیل وزن آن‌ها نسبت به پمپ‌های دیگر کمتر است‌ و به راحتی می‌توان آن‌ها را جا به جا کرد. نگهداری از این دستگاه بسیار راحت‌تر از انواع دیگر پمپ می‌باشد.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با توجه به وزن کم و ابعاد کوچکتر پمپ‌های دنده‌ای هم در هزینه حمل و نقل صرفه‌جویی می‌شود و هم هزینه خرید و تعمیر کمتری نیاز دارند.

  • راندمان بالا

بازدهی و راندمان پمپ‌های هیدرولیک دنده‌ای معمولا ۱۰۰ درصد می‌باشد. سیالاتی که با استفاده از این‌ دستگاه پمپاژ می‌شوند، تلفات بسیار کمی دارند.

  • حساس نبودن به چگالی و ویسکوزیته سیال

یکی دیگر از مزایای پمپ دنده ای هیدرولیک این است که نسبت به تغییر چگالی یا ویسکوزیته سیال حساس نیست. استفاده از صافی در درگاه تخلیه پمپ یا کثیف شدن و گرفتگی فیلتر تاثیری در عملکرد این پمپ‌ها ندارد و به همین دلیل در صنایع پتروشیمی کاربرد فراوانی دارند.

بررسی انواع پمپ دنده ای هیدرولیک با هیدروپرشین

قیمت پمپ دنده ای هیدرولیک به چه عواملی بستگی دارد؟

پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک با توجه به مدل، برند سازنده و کاربرد از نظر قیمت با هم متفاوت هستند. اما به طور کلی قیمت پمپ دنده ای هیدرولیک داخلی همواره از قیمت پمپهای دنده خارجی گران‌تر است. شرکت‌های ایرانی زیادی در زمینه تولید و عرضه پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک مشغول فعالیت هستند و محصولات آن‌ها از نظر کیفیت، کارایی و دوام با محصولات خارجی مانند پمپ دنده ای zbf محصول کشور چین رقابت می‌کند. برای خرید این پمپ هیدرولیک دنده‌ای همواره سعی کنید که به دنبال یک برند معتبر باشید. برندهای معتبر معمولا محصولات خود را با قیمتی مناسب و کیفیت عالی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و گارانتی و خدمات پس از فروش نیز دارند.

منبع : هیدروپرشین

کد خبر: ۱۳۳٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha