۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
رشد ۶۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال جاری
مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد

رشد ۶۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال جاری

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: مجموع تسهیلات پرداختی بانک در سال جاری ۹۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از رشد ۶۱ درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی، با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از تولیدکنندگان برتر کشور بیان کرد: هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید، دغدغه‌ای بود که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند چرا که اگر نقدینگی جامعه به شکل مناسبی در اختیار تولید قرار گیرد به تبع با رشدی که در بخش تولید رخ می‌دهد، اثرات تورمی کمتر می‌شود که این امر وظیفه سنتی بانک هاست و باید به این مهم، عمل کنند.

وی ادامه داد: با جمع‌آوری سپرده‌های شعب بانک کشاورزی اقدام به اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی کرده‌ایم چرا که این موضوع، به هدایت بهتر نقدینگی به تولید کمک می‌کند و تعداد زیادی از طرح‌های ما که عملیات اجرایی آن از سال قبل شروع شده، در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند و تمام تلاشمان بر این است تا منویات مقام معظم رهبری را به مرحله اجرا برسانیم.

خدارحمی با اشاره به تامین مالی زنجیره ای در بخش کشاورزی کشور تصریح کرد: چند سالی می‌شود که پرداخت تسهیلات موردنیاز جامعه سه هزار نفری کشاورزانِ نقاط غرب کشور را در قالب یک زنجیره، ساماندهی کرده‌ایم به گونه‌ای که با این وام، کشاورزان گوجه فرنگی مورد نیاز را در اختیار کارخانجات تولید رب قرار می‌دهند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: از پنج زنجیره تولید مرغ گوشتی کشور حمایت می‌کنیم و آن ها همواره از خدمات تسهیلات تامین مالی بانک کشاورزی استفاده می‌کنند و در شرق کشور هم، تسهیلات مورد نیاز جامعه‌ای از زعفران‌کاران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در زمنیه دامداری هم مجموعه پگاه تحت حمایت ماست و بانک کشاورزی چند سالی می‌شود که این نوع فعالیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده و این روند برای سال آینده هم تداوم خواهد داشت چرا که موضوع تامین مالی بخش کشاورزی، مورد تایید وزیر جهاد کشاورزی هم است.

پرداخت ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات خرد ظرف ۴۸ ساعت
خدارحمی با بیان اینکه اعتبار سنجی یکی از شیوه‌های شناخته شده در نظام بانکی است، گفت: این موضوع با روی کار آمدن دوات جدید بیشتر مورد تاکید قرار گرفت و در حال حاضر استفاده از آن در پرداخت تسهیلات خرد مورد تاکید دولت است به این ترتیب که متقاضیان برای دریافت تسهیلات خرد باید به سامانه اعتبارسنحی مراجعه کنند و افراد با رتبه اعتباری بالا، می‌توانند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان را بدون داشتن ضامن و با دارا بودن نامه کسر از حقوق، دریافت کنند.

وی ادامه داد: افراد با دارا بودن کد ملی می‌توانند به سامانه‌های اعتبارسنجی ملی مراجعه کنند و مشخصات خود را وارد کنند و سپس رتبه اعتبارسنجی خود را مشاهده کنند این رتبه گویای این مطلب است که فرد موردنظر توان پرداخت اقساط این وام را داشته و مشمول دریافت تسهیلات خرد بدون ضامن می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: بعد از ضرب الاجل وزیر اقتصاد بانک کشاورزی به مدت دو روز ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن را در قالب دستورالعمل جدید پرداخت کرد و شرایط اعطای این وام به تمامی شعب ما ابلاغ شد.

پرداخت ۹۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری
خدارحمی با اشاره به روند صعودی مجموع تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال جاری گفت: مجموع تسهیلات پرداختی ما ۹۱۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به رقم ۵۶۳ هزار میلیار ریال سال گذشته از رشد ۶۱ درصدی برخوردار بوده که یکی از علت های آن، حمایت مالی از کشاورزان به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده است.

وی با تفکیک بخشی از این پرداختی ها بیان کرد: در زمینه مکانیزاسیون، ۲۰ هزار و ۶۶۹ فقره تسهیلات به ارزش ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۲ هزار میلیارد تومان به ۵ هزار و ۵۸۸ کشاورز برای توسعه گلخانه‌ها، تسهیلات اعطا شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای کاشت بذر کشاورزان پرداخت شده که این میزان تقریبا ۵ برابر تسهیلات پرداختی سال گذشته بوده و ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک کشاورزی صرف کشت پاییزه و بهاره کشاورزان شده است.

پرداخت وام ازدواج به ۸ هزار جوان در صف انتظار تا پایان سال
خدارحمی اذعان داشت: تاکنون وام ازدواج ۳۳ هزار و ۸۳۹ جوان به ارزش ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده و حدود ۸ هزار جوان دیگر در صف دریافت این وام از بانک کشاورزی هستند که وام واجدین شرایط تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

فروش ۲۷۲ فقره اموال مازاد بانک کشاورزی
وی اموال مازاد بانکی را یک دارایی بدون بازده برشمرد و گفت: علاوه بر تاکید وزارت امور اقتصادی و دارایی خود بانک ها هم تمایل دارند تا این اموال به فروش برسانند اما گاهی در بخش مزایده با مشکلاتی از جمله نبود خریدار و استقبال نشدن از آن مواجه می‌شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه فروش این اموال، افزایش تسهیلات دهی بانک را به همراه خواهد داشت، افزود: بعد از فروش، دارایی بانک‌ها آزاد می‌شود و به صورت تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌گیرد علاوه بر این موضوع، برابر قانون رفع موانع تولید، بانک‌ها مکلف هستند سالانه ۳۳ درصد از اموال مازاد خود را فروش برسانند بنابراین در قانون هم به موضوع آزاد شدن این دارایی‌ها اشاره شده است.

خدارحمی اذعان داشت: اموال مازاد بانک کشاورزی هزار میلیارد تومان است که ۲۷۲ فقره از آن به ارزش ۳۳۴ میلیارد تومان به فروش رفته و برنامه ما در ابتدای سال جاری فروش ۷۰۰ میلیارد تومان آن بود اما مزایده‌هایی که برگزار کرده‌ایم با استقبال چندانی مواجه نشدند که بخشی از آن ریشه در شرایط کرونایی کشور داشت.

رفع ناترازی بانک‌ها از طریق خرید اوراق مالی اسلامی
مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به رفع ناترازی سیستم بانکی از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق مالی اسلامی تصریح کرد: برابر سیاست بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به سرمایه‌گذاری ۳ درصد از منابع خود در اوراق مالی اسلامی هستند که این امر تکلیفی به تنوع‌بخشی سبد دارایی بانک‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع به بانک‌ها کمک می‌کند تا مدریت نقدینگی بهتری داشته باشند چرا که پیش‌تر عمده منابع در قالب تسهیلات مصرف می‌شد که قابلیت نقدشوندگی کمتری داشتند لذا این موضوع علاوه بر تامین مالی دولت، به بانک‌ها هم کمک می‌کند.

خدارحمی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه در سال جاری با مشکل تامین منابع مالی برای رفع مشکلات کشاورزان مواجه بوده‌ایم هنوز ۳ درصد را به طور کامل خریداری نکرده‌ایم اما به این تکلیف قانونی خود عمل خواهیم کرد چرا که این امر در زمینه مدیریت نقدینگی به بانک‌ها بسیار کمک می‌کند و می‌توانیم در بازار بین بانکی از آن استفاده کنیم و در کوتاه مدت به تامین مالی ما منجر خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha