۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
صادرات ماشین آلات داخلی، به معنای مقبول بودن دانش بومی است
رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت:

صادرات ماشین آلات داخلی، به معنای مقبول بودن دانش بومی است

هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت گفت: وقتی محصولی به خارج از کشور صادر می شود، به معنای مقبول بودن دانش داخلی برای خارج از کشور است.

به گزارش بازار، محمدمهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمتیکی از مهمترین توانمندی های کشور را پایبندی روی دانش موجود دانست و گفت: صنعتی که از دانش و فناوری خودش نشات نگیرد نمی تواند نیازهای روز را برآورده کند و همواره نیازمند سایر کشورهاست.

هادوی هماهنگ سازی در زنجیره تامین و ارزش یک محصول را یک دستاورد در کشور دانست و ادامه داد: مرکز ساخت داخل در اردیبهشت سال ۹۸ با تصویب قانون حمایت از کالای ایرانی ایجاد شد. این مرکز زیر مجموعه معاونت امور صنایع وزارت صمت است که با توجه به تغییر چارت، مسئولیت فرهنگ سازی و اجرای قانون را بر عهده گرفته است.

داخلی سازی بیش از ۵/۵ میلیارد دلار پروژه
رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت با بیان اینکه ساخت داخل به تمام معاونت ها ابلاغ شده است ادامه داد: در قانون حداکثری، پروژه ها و طرح های صنعتی و کالاهای مصرفی، بیان می شود. عمده واردات که نیاز به دانش فنی و طراحی دارد، در بخش پروژه ها و طرح ها قرار می گیرد. عمده پروژه ها تا پیش از این به طراحان خارجی وابسته بودند. در قانون سال ۹۸، مطرح شد که ارجاع کار و مسئولیت کار باید به عهده یک شرکت داخلی باشد و اگر توان کامل در داخل نباشد می توان با شرکتهای خارجی مشارکت داشت.

وی همچنین با اشاره به بررسی حدود ۴/۷ میلیارد دلار پروژه و داخلی سازی بیش از ۵/۵ میلیارد دلار تشریح کرد: اکثر پروژه ها را توسط ایرانی ها قرار دادیم و جاهایی که قرار بوده با شرکت های خارجی مشارکت صورت گیرد، حتما باید رسوب دانش و فناوری در شرکتهای داخلی صورت گیرد و با این روش تاکید روی تقویت شرکت های مهندسی می باشد تا برای محصولات مشابه، مشکلات به حداقل برسد که در همین راستا بسیاری از شرکت ها توانمند شده اند.

ضرورت اعتماد در کنار خودباوری
هادوی در رادیو گفت و گو در مورد خودباوری صنعت اظهار کرد: اغلب صنعتگران، خودباوری دارند. باید بین اعتماد و خودباوری توازن ایجاد کرد. چرا که مردم لایق بهترین ها هستند. در حال حاضر هیچ چیز از کشورهای توسعه یافته کم نداریم، تنها سیاست های صنعتی مورد نیاز است تا به صورت یکنواخت و یک شکل، همواره باشد.
رئیس مرکز ساخت داخل تصریح کرد: اگر فضایی باشد که در شبکه نوآوری باز از بازار خارج از کشور به عنوان فروش محصولات داخلی استفاده کنیم، خودباوری و اعتماد ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد تجهیزات مورد نیاز در صنعت نیروگاهی و پالایشگاهی در داخل تولید می شود گفت: وقتی محصولی به خارج از کشور صادر می شود، به معنای مقبول بودن دانش داخلی برای خارج از کشور است.

شرکت های دانش بنیان، اولین محصول خود ارائه دهند
هادوی تشریح کرد: در صنعت ماشین سازی و تجهیزات، حدود ۸ میلیارد دلار واردات سالانه و ۵/۳ میلیارد دلار تولیدات داخل است در حالی که نیاز کشور بیش از ۱۲ میلیارد دلار است و این خلأ به عنوان یک مشکل دیده می شود که اگر ماشین آلات به روز نشود، مشکلات در آینده خود را بروز خواهند داد.

این رئیس ضمن اشاره به بازار منطقه ای خوب برای این صنعت خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند اولین محصول خود را بدون مناقصه به سازمانها ارائه دهند که حدود ۲۵۰ میلیون دلار مصوب شده و با شرکتها قرارداد بسته شده است.

وی در مورد صنعت خودرو اظهار کرد: در بسیاری از لوازم خودروها به بازار خارجی وابسته هستیم که سال ۹۸ به بسیاری از شرکت های دانش بنیان این نیازها ابلاغ شد و برخی از محصولات با کیفیت عالی در داخل در حال تولید است. همچنین در بسیاری از صنایع را با دانشگاه ها مرتبط کردیم تا بتوان نیازها را رفع کرد.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha