چالش بزرگ هوش مصنوعی «داده» است| نقش مهم دولتها در حوزه هوش مصنوعی
کارشناس بلومبرگ در گفتگو با بازار؛

چالش بزرگ هوش مصنوعی «داده» است| نقش مهم دولتها در حوزه هوش مصنوعی

«تام تئولی» معتقد است چالش بزرگ هوش مصنوعی «داده» است چرا که به دست آوردن داده های با کیفیت بالا آسان نیست.

فرحناز سپهری؛ بازار: هوش مصنوعی یکی از فناوری نوین دنیای صنعتی امروز است که به صورت چشمگیری در صنایع مختلف از خدمات مالی گرفته تا بخش بهداشت و خودروسازی و غذایی کاربرد دارد. به طوری که باعث بهبود و کارایی عملکرد و کاهش هزینه ها می شود.

این درحالی است که حمایت دولتها و اختصاص بودجه در این حوزه می تواند به تسهیل استفاده از این فناوری کمک کند. در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «تام تئولی» نویسنده و سرمایه گذار انجام داده است. وی نویسنده در نشریاتی مانند فوربز Forbes.com، بلومبرگ Bloomberg.com، کیپلینگر Kiplinger و BusinessWeek بوده است. او همچنین کتاب های مختلفی از جمله مبانی هوش مصنوعی و کتاب راهنمای اتوماسیون فرآیند رباتیک را نوشته است.

*هوش مصنوعی چه تاثیری بر کارایی صنایع دارد؟
اتوماسیون یکی از مزایای کلیدی هوش مصنوعی است. این فناوری مقادیر زیادی داده را برای شناسایی الگوها پردازش می کند که می تواند بینش های مهمی را ارائه دهد. یکی از مثال های رایج تعمیر و نگهداری پیش بینی شده است.

اگر دکل نفتی دارید، اجزا و قطعات زیادی وجود دارد. اگر حتی یک مورد کوچک مشکل پیدا کند، این می تواند عملیات را مختل کند، که می تواند میلیون ها دلار هزینه داشته باشد. اما با هوش مصنوعی، مدل‌ها می‌توانند این مشکلات را پیش‌بینی کنند و امکان رفع سریع و کم هزینه را فراهم کنند.

*عوامل مهم در عملکرد بهتر هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی اینطور نیست که یکبار راه اندازی شد دیگر نیازی به بررسی ندارد. در واقع شما فقط یک مدل را راه اندازی نمی کنید و بگذارید کار خودش را انجام دهد. هوش مصنوعی نیاز به نظارت دارد، مانند ارزیابی مکرر دقت و نتایج.

سیستم‌های جدیدی مانند MLOps(Machine Learning Operations) در حال ظهور هستند که این فرآیندها را مدیریت می‌کنند. آنها عملکرد را دنبال می کنند و هشدار می دهند. در برخی موارد، تغییرات ممکن است خودکار باشند.

*دولت ها برای تسهیل استفاده از هوش صنعتی چه اقداماتی باید انجام دهند؟
دولت همیشه نقش مهمی با هوش مصنوعی داشته است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، دولت فدرال بودجه ای را برای موسسات آموزشی فراهم کرده است. این امکان نوآوری هایی مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را فراهم کرده است. اما دولت همچنین می تواند در استفاده از هوش مصنوعی بسیار مهم باشد. این می تواند کارایی را تا حد زیادی افزایش دهد و هزینه ها را کاهش دهد.

*چالش های استفاده از هوش مصنوعی برای سازمان ها چیست؟
یک چالش بزرگ «داده» است. اول از همه، به دست آوردن داده های با کیفیت بالا آسان نیست. بعد، حتی اگر یک مجموعه «داده» داشته باشید، احتمالاً شاید مناسب نیست. اغلب نیاز به بررسی های زیادی در مورد داده ها وجود دارد، مثلاً برای از بین بردن موارد پرت، تکراری، داده های از دست رفته و غیره.

یکی دیگر از مشکلات بزرگ هوش مصنوعی حفظ حریم خصوصی است. مردم معمولاً نمی خواهند از اطلاعات شخصی آنها برای فناوری ها استفاده شود. بنابراین شرکت ها و دولت ها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

همچنین، هوش مصنوعی می تواند منجر به نتایج ناعادلانه شود. یکی از این موارد استفاده از فناوری برای بررسی متقاضیان شغل جدید یا تایید وام است. اگر الگوریتم‌ها منحرف باشند، می‌تواند به این معنی باشد که افراد از مشاغل یا مزایای مالی محروم هستند.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha