۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰
صندوق بین المللی پول وسیله تامین منافع آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است
نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول:

صندوق بین المللی پول وسیله تامین منافع آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است

قوام، نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول گفت: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم صندوق بین‌المللی پول را وسیله ای برای تامین منافع خود قرار داد، آمریکا در این صندوق حق وتو دارد.

به گزارش بازار، محمدآقا قوام، نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره اینکه صندوق بین المللی پول به همراه بانک جهانی بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شد، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکایی ها هژمونی خود با جهان را آغاز کردند و بنا را بر این گذاشتند که دنیای بعد از جنگ را به وسیله سازمان های بین المللی اداره کنند تا منافع خود و قدرت های بزرگ تامین شود.

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به عضویت ۱۹۰ کشور جهان در صندوق بین المللی پول اظهار کرد: این صندوق یک هیئت مدیره ۲۴ نفره دارد که هشت نفر از آن ها انتصابی هستند که شامل فرانسه، انگلیس، آمریکا، آلمان، چین، روسیه، ژاپن و عربستان می شوند. هیئت مدیره تقریبا تمام کارهای صندوق را انجام می دهد.

وی به گروه ایران در صندوق بین المللی پول اشاره و بیان کرد: این گروه متشکل از کشورهای ایران، افغانستان، الجزایر، غنا، لیبی، مراکش، پاکستان و تونس است. در این گروه ایران نسبت به سایر اعضا بیشترین سهمیه و بیشترین رای را دارد و به همین جهت نام گروه ایران است. ایران در این گروه ۷۴ صدم درصد رای دارد که نسبت به باقی کشور ها بیشتر است.

قوام از انتخاب یک فرد از گروه ایران برای عضویت در هیئت مدیره صندوق بین المللی پول گفت و عنوان کرد: فردی که از این گروه برای عضویت در هیئت مدیره همواره انتخاب شده در یک توافق دوستانه، همیشه از ایران بوده است و این نشان از جایگاه اعتباری ایران دارد.

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول درباره شرح وظایف و مسئولیت های صندوق بین المللی پول اظهار کرد: صندوق خدمات نظارتی دارد. بر اساس ماده چهار صندوق، کشورها سالی یک بار باید اجازه دهند کارشناسان صندوق به این کشورها بروند و اسناد مالی و بانکی را بررسی کنند. سپس گزارش را به هیئت مدیره می دهند و صندوق راهنمایی های لازم را ارائه می دهد.

وی با یادآوری این موضوع که آمریکا در صندوق بین المللی پول حق وتو دارد گفت: آمریکا ۱۶ و نیم درصد رای دارد و اگر آمریکا به تنهایی به یک موضوعی رای ندهد آن موضوع رای نخواهد آورد و وتو می شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha