۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
مزارع استان مرکزی منتظر بذرهای گواهی‌شده/ فرصت کشت بهاره از دست نرود
بازار گزارش می‌دهد؛

مزارع استان مرکزی منتظر بذرهای گواهی‌شده/ فرصت کشت بهاره از دست نرود

اراک – در حالی بسیاری از کارشناسان استان مرکزی بر استفاده کشاورزان از بذر گواهی شده تاکید دارند که کشاورزان معتقدند کمبود بذر آنان را به سمت بذرهای بی‌نام و نشان سوق می‌دهد.

خبرگزاری بازار، با توجه به شرایط اقلیمی استان مرکزی، از اواسط فصل بهار، کشت مزارع در این استان آغاز و تا اواسط خرداد ماه ادامه خواهد داشت اما چالش‌هایی که بر سر راه کشاورزان برای تهیه بذر برای کشت بهاره وجود دارد فرصت تمرکز و کشت به موقع را از آنان می‌رباید.

رفع مشکلات تامین بذر اما می تواند به تسهیل گری در زمینه کشاورزی استان مرکزی منجر شود موضوعی که البته یکی از مطالبات کشاورزان و اصناف فعال در این حوزه محسوب می شود.

یکی از کشاورزان اهل خمین در گفتگو با خبرنگار بازار،  می گوید: سال گذشته برای کشت پیاز، بذر تهیه کردیم اما این بذرها به علت عقیم بودن محصول ندادند و با مشکل روبرو شدیم.

کمبود سوخت برای تراکتورها و کشاورزان

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار مشکل اساسی دیگر را کمبود سوخت برای تراکتورها و کشاورزان عنوان کرد و اظهار داشت: یک مشکل اساسی در سامانه وزارت نفت رخ داده که سبب شده در حال حاضر تحویل سوخت به تراکتور داران امکانپذیر نباشد و طی ۱۵ روز اخیر این افراد نتوانستند سوخت‌گیری داشته باشند و با این مشکل کشاورزان نتوانسته‌اند عملیات شخم بهاره و تهیه زمین‌ها را به موقع انجام دهند.

محمد زارعی در خصوص تهیه بذر برای کشت‌های بهاره در استان مرکزی اظهار داشت: کشاورزان در حال حاضر مشکل خاصی از لحاظ تأمین بذر ندارند چرا که بذرهای داخلی و خارجی تأمین شده‌اند.

وی چالش موجود در آغاز کشت بهاره را در زمینه تأمین کود عنوان کرد و بیان داشت: کود مورد نیاز کشاورزان هنوز تأمین نشده است و فکر نمی‌کنیم تا چند روز آینده نیز این مورد انجام شود و در زمینه تأمین کودهای ازته نیز مشکل خاصی نداریم چون این کودها در داخل کشور تولید می‌شوند.

زارعی عنوان داشت: در حال حاضر کاشت چغندر در دستور کار کشاورزان قرار دارد و برای تهیه بذر این محصول نیز با مشکل روبرو نیستیم و به اندازه کافی تأمین شده و در برنامه کشت‌های بعدی هم سیب زمینی و ذرت قرار دارد که برای کشت آن‌ها یک ماه و نیم فرصت داریم و تکلیف بذر آن مشخص خواهد شد.

استان مرکزی یکی از مراکز تولید کننده بذر گواهی شده

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سیب زمینی، لوبیا، ذرت، گوجه و چغندر قند محصولات اصلی کشت بهاره در استان مرکزی هستند که در رابطه با تهیه و فراهم آوری نهاده‌ها برای این محصولات مشکل خاصی در استان وجود ندارد.

علی‌رضا کیشانی در خصوص تأمین بذر سیب زمینی گفت: این بذر در استان مرکزی تولید می‌شود و بذرهای پیاز، ذرت، گوجه فرنگی نیز بخشی در کشور تولید و بخشی هم وارداتی هستند که توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین شده‌اند و بر اساس گزارشات وزارت جهاد کشاورزی تهیه و تدارک آن‌ها به صورت متمرکز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در رابطه با بذر حبوبات نیز عنوان داشت: استان مرکزی به عنوان یکی از مراکز تولید کننده گواهی شده بذر حبوبات محسوب می‌شود که بخشی از بذر حبوبات توسط خود استان تولید و بخشی دیگر نیز به عنوان خود مصرفی است و در این زمینه نیز با هیچ معضلی روبرو نیستیم.

کیشانی بیان داشت: بذر سبزی و صیفی نیز توسط وزات‌خانه تهیه می‌شود و مشکلی برای تهیه و تأمین مشکلی نداریم و هم اکنون بذرها آماده تحویل به کشاورزان است.

کود لازم برای کشت بهاره تامین شده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در رابطه با تأمین کود شیمیایی برای کشت محصولات کشاورزی استان نیز گفت: بخشی از کود ازته و پتاسه در کشور تولید می‌شود و آن چیزی که برای زراعت بهاره لازم است تأمین شده و در رابطه با کود فسفاته هم باید اعلام کنیم که این کود وارداتی و بخشی از آن نیز یارانه‌ای است که توسط دولت تدارک دیده شده ولی فعلاً به دست ما برای توزیع میان کشاورزان نرسیده و کود پساته آزاد نیز در استان وجود دارد که در آن محدودیتی نیست و کشاورزان می‌توانند در صورت نیاز بیشتر از این کودها استفاده کنند.

کشانی در خصوص گلایه برخی کشاورزان در خصوص کم بودن میزان کود عنوان داشت: میزان سهمیه کود توسط وزارتخانه تعیین و توسط کارخانه‌های پتروشیمی تولید و در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما نیز به عنوان رابط این میزان رادر اختیار کشاورزان می‌گذاریم.

وی در رابطه با میزان سهمیه کود تعلق گرفته به استان مرکزی و مقایسه این سهمیه با سال گذشته گفت: امسال میزان ۱۱ هزار تن کود فساته به استان مرکزی تعلق گرفته که نسبت به سال قبل سه هزار تن کاهش داشته و در خصوص کود ازته نیز هنوز سهمیه مشخصی اعلام نشده اما اگر بخواهیم بر اساس سال گذشته میزان سهمیه را اعلام کنیم این عدد ۶۴ هزار تن است که مجموعاً سهمیه کود ازته بهاره و پاییزه است.

افزایش یک هزار تنی سهمیه کود پتاس

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: سهمیه کود پتاسه استان نیز نسبت به سال قبل یک هزار تن افزایش داشته و هم اکنون این سهمیه به شش هزار تن رسیده است.

کیشانی با تاکید بر استفاده کشاورزان از بذر گواهی شده عنوان داشت: کشاورزان با استفاده از بذرهای گواهی شده می‌توانند تا ۲۰ درصد افزایش عملکرد داشته باشند و امسال در محصولات بهاره به خصوص لوبیا پیگیر هستیم که برای ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۶۰ تن بذر گواهی شده تولیدی لوبیا را در اختیار کشاورزان قرار دهیم و آنها را برای استفاده از این بذرها ترغیب کنیم.

در هر صورت و با توجه به آغاز کشت بهاره انتظار می‌رود، مسئولان با اندیشیدن تمهیدات لازم برای تهیه کود و بذر دارای گواهی‌نامه و ارزان قیمت، کشاورزان را در زراعت خود یاری کنند، تا محصولات مرغوب کشاورزی استان مرکزی بهتر و بیشتر از سال‌های گذشته تولید شود و زحمات کشاورزان کم حاصل نباشد.

حال باید دید مسئولان می‌توانند به موقع بذور مورد نیاز کشاورزان استان مرکزی را در نیمه بهار به دستشان برسانند تا شاهد سرسبزی دوباره مزارع این استان مستعد باشیم یا خیر؛

کد خبر: ۱۳٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha