۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
دلار به کانال ۲۶ هزار تومان آمد| احتمال سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز طی روزهای آتی
گزارش «بازار» از نوسانات نرخ ارز

دلار به کانال ۲۶ هزار تومان آمد| احتمال سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز طی روزهای آتی

قیمت دلار و انواع ارز در پی اخبار مثبت حاصل از مذاکرات، بخصوص معافیت برخی تحریمهای بین المللی مربوط به ابعاد صلح آمیز، کاهشی شد و دلار با روندی نزولی به کانال ۲۶ هزار تومان آمد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: به دنبال سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز که از هفته گذشته آغاز شده است، امروز و در اولین روز کاری بازار، قیمت انواع ارز باز هم کاهشی شد. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاده است که نرخ دلار ابتدای هفته گذشته در کانال ۲۸ هزار تومان قرار داشت اما اکنون با شکسته شدن قیمت ها در بازار ارز نرخ ها در مسیر سرازیری قرار گرفته اند که به گفته کارشناسان اقتصادی و بازار، روند کاهش قیمت ها در این بازار در روزهای آینده با شیب ملایم ادامه دار خواهد بود.

کاهش قیمت ها در بازار ارز طی روزهای آینده و بدنبال انجام توافقات احتمالی برجام همچنین تاثیر گذاری معافیت برخی تحریم های بین المللی مربوط به ابعاد صلح آمیز برنامه برجام از سوی آمریکا ادامه دار خواهد بود در چنین شرایطی سیاست گذاران ارزی و تصمیم گیران باید از همین حالا زمینه تثبیت نرخ ارز را در بازار فراهم کنند

همه فروشده ارز شده اند، خریدار آنچنانی در بازار نیست
امروز در بازار ارز همه فروشنده شده اند و خریدار آنچنانی به چشم نمی خورد چرا که خیلی ها از ترس کاهش بیشتر قیمت ها ارزهای خود بخصوص دلار را برای فروش به بازار آورده اند.

طبق پیش بینی کارشناسان کاهش قیمت ها در بازار ارز طی روزهای آینده و بدنبال انجام توافقات احتمالی برجام همچنین تاثیر گذاری معافیت برخی تحریم های بین المللی مربوط به ابعاد صلح آمیز برنامه برجام از سوی آمریکا ادامه دار خواهد بود در چنین شرایطی سیاست گذاران ارزی و تصمیم گیران باید از همین حالا زمینه تثبیت نرخ ارز را در بازار فراهم کنند و دلار را در محدوده قیمتی ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان به تثبیت برسانند. پس از آن نیز با مدیریت دقیق وکارشناسانه در بازار ارز نگذارند قیمت این کالای مهم سرنوشت ساز اقتصادی، دوباره در هفته ها و یا ماههای آینده روندی افزیشی به خود گیرد.

اثر کاهش قیمت واقعی ارز را زمانی می توان دید که علاوه بر آزاد سازی منابع بلوکه شده ارزی کشوردر خارج از مرزها، سطح مراودات و تبادلات اقتصادی و تجاری ایران با دنیا رونق گیرد و فروش نفت و دستیابی به منابع ارزی کشور در پی انجام معاملات و فروش کالاهای صادراتی به خوبی تسهیل شود

احتمال رسیدن قیمت دلار به زیر ۲۵ هزار تومان!
سید مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز و چگونگی مدیریت این بازار گفت: زمزمه های نزدیک شدن به توافق در مذاکرات وین با حفظ اقتدار و ارزش ها قیمت ها را در بازار ارز حتی بیش از این نیز که اتفاق افتاده است سرازیر می کند و این امکان وجود دارد که دلار با حذف تحریم ها به ۲۴ هزار تومان و احیانا کمتر نیز برسد، امامهمتر از کاهش نرخ ارز، ضرورت توجه به ثبات بخشی بازار با نرخی معقول و منطقی ارز است چرا که در صورت عدم مدیریت بازار، کاهش قیمت ها در این بازار گذارا خواهد. بنابراین تصمیم گیران اقتصادی باید در اسرع وقت نرخ ارز را در بازار با رقمی منطقی و معقول تثبیت کنند تا اقتصاد کشوربه خوبی مسیر مشخص خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه در صورت انجام توافق نهایی در مذاکرات برجام و رفع تحریم های بین المللی، افت قیمت دلار تا ۲۴ هزار تومان دور از انتظار نیست گفت: از آنجایی که نرخ تعادلی دلار بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان می تواند باشد، بنابراین کاهش قیمت دلار در روزهای آتی به کمتر از ۲۴ یا ۲۳ هزار تومان بعید به نظر می رسد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: این روزها دلار و انواع ارز تحت تاثیر انجام مذاکرات برجام و انتشار اخباری مبنی بر رفع تدریجی تحریم ها قرار گرفته است و در سراشیبی قیمت قرار دارد که البته چنین روندی ناشی ازایجاد جو روانی در بازار است، این در حالی است که اثر واقعی کاهش قیمت واقعی ارز را زمانی می توان دید که علاوه بر آزاد سازی منابع بلوکه شده ارزی کشور در خارج از مرزها، سطح مراودات و تبادلات اقتصادی و تجاری ایران با دنیا رونق گیرد و فروش نفت و دستیابی به منابع ارزی کشور در پی انجام معاملات و فروش کالاهای صادراتی به خوبی تسهیل شود. در چنین شرایطی می توان گفت که نرخ ارز در بازار تثبیت و قیمت این کالا چون گذشته بی منطق و غیر واقعی افزایش نیابد.

کاهش قیمت ها این روزها در بازار ارز به احتمال فراوان مقطعی است، بنا براین در صورت عدم مدیریت بازار و دستیابی کشوربه منابع ارزی کلان، فرایند رشد قیمت ها دراین بازار پس از کاهش آن احتمالا طی هفته های آینده شروع می شود. بنابراین دست اندرکاران و سیاست گذاران ارزی باید بازار را با اقدامات کارشناسانه به دقت مدیریت کنند تا قیمت ها دوباره به حدود ۳۰ هزار تومان نرسد

کاهش مقطعی نرخ ارز در بازار! ضرورت مدیریت قیمت ها
سیدمحمدعلی شهدایی، کارشناس بازار نیز درگفتگو با «بازار» درباره چگونگی مدیریت بازار ارز بدنبال کاهش نرخ این کالا گفت: اگر چه کاهش نرخ ارز تاثیر بسزایی بر کاهش سطح عمومی قیمت ها در بازار البته در میان مدت می گذارد، اما باید دید که این کاهش قیمت ادامه دار خواهد بود و یا با نرخی معقول تثبیت می شود یا خیر. چرا که الان بازار ارز تحت تاثیر جو روانی مذاکرات برجام کاهشی شده است و این احتمال وجود دارد که پس از مدتی دوباره قیمتها در این بازار روندی صعودی به خود گیرند.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت ها این روزها در بازار ارز به احتمال فراوان مقطعی است، گفت: در صورت عدم مدیریت بازار و دستیابی کشوربه منابع ارزی کلان، فرایند رشد قیمت ها در این بازار پس از کاهش آن احتمالا طی هفته های آینده شروع می شود. بنابراین دست اندرکاران و سیاست گذاران ارزی باید بازار را با اقدامات کارشناسانه به دقت مدیریت کنند تا قیمت ها دوباره به حدود ۳۰ هزار تومان نرسد.

وی به آزاد سازی ارزهای خارجی کشور در پی انجام احتمالی توافقات نهایی برجام و رفع تحریم های بین المللی اشاره کرد و افزود: درصورت دستیابی کشور به ارزهای بلوکه شده، بی تردید سطح تقاضاهای سرکوب شده صنایع، بی تردید سرباز می کنند و خیلی ها نیز برای ایجاد سرمایه گذاری بخصوص در خارج از کشور متقاضی ارز دربازار می شود. در چنین شرایطی و در صورت بی توجهی به مدیریت و کنترل نرخ ارز در بازار این احتمال وجود دارد که همان ارزهای آزاد شده نیز پس از ورود به کشور دوباره به اشکال مختلف به خارج از کشور برگردد.

قیمت دلار امروز در صرافی های بانکی به ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومانن رسید، همچنین هر دلار آمریکا نیز در بازار آزاد ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان و یورو ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد

دلار در کانال ۲۶ هزار تومان| یورو ۲۸ هزار
به گزارش بازار، اواخر هفته گذشته خبرگزاری بازار در گزارشی از پیش بینی کاهش قیمت ارز و رسیدن نرخ دلار به زیر ۲۷ هزار تومان در هفته جاری خبر داد. پیش بینی کاهش قیمتی که امروز در اولین روز کاری بازار با افت قیمت ارز و آمدن دلار به کانال ۲۶ هزار تومان محقق شد. حال این روزها که قیمت ارز در بازار به دنبال انجام انجام مذاکرات برجام در وین همچنین رفع تدریجی برخی تحریم ها روندی نزولی به خود گرفته است، کارشناسان معتقدند؛ بازار ارز باید به خوبی مدیریت و قیمت ها کنترل شود. کنترل قیمتی که می توان با تثبیت نرخ ارز مورد توجه تصمیم گیران و سیاست گذاران ارزی کشور قرار گیرد چرا که به گفته خبرگان اقتصادی این احتمال وجود دارد که بازار ارز دوباره بی منطق و غیر واقعی روندی افزایشی به خود گیرد.

از طرفی هر چند این روزها قیمت انواع ارز روندی کاهشی به خود گرفته است اما معلوم نیست که سرنوشت قیمت ها در روزهای آینده با سیاست گذاری های ارزی چگونه خواهد بود.

قیمت فروش دلار امروز در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت خرید آن از مردم ۲۴ هزار و ۸۹۹ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۲۴ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۳۹ هزار اعلام شده است. در بازار آزاد نیز قیمت ارز با کاهش محسوس نسبت به هفته گذشته مواجه شده است به طوری که هر دلار آمریکا امروز در بازار آزاد ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان ومعامله می شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جعفر IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      0 0
      اگر دلار ۳تومان شود بازهم قیمتها پایین نمیاد هیچ بالا هم میره اینجا ایرانه
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      قیمت کالا را بجای دلار پایین بیاورید چون تورم را با کالا می سنجند نه با دلار