۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
گازرسانی به ۱۴ شهر و ۱۴۵۹ روستا در دهه فجر
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد

گازرسانی به ۱۴ شهر و ۱۴۵۹ روستا در دهه فجر

نورموسوی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از گازرسانی به ۱۴ شهر و ۱۴۵۹ روستا همزمان با ایام دهه فجر ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بازار، سید جلال نورموسوی مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه طی چهار دهه تلاش و کوشش متخصصان در صنعت گاز، طول خطوط انتقال گاز در سراسر کشور نسبت به سال۱۳۵۷، ۲۶ برابر افزایش یافته است، گفت: اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت ایران، در هزاران شهر و روستا به گاز طبیعی دسترسی دارند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در بحث گازرسانی به شهرها و روستاها، تا سال ۱۳۵۷، تنها ۹ شهر و سه روستا از نعمت گاز بهرمند شده بودند و بیشتر بحث گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها مطرح بود و پس از انقلاب در بحث گازرسانی علاوه برتوسعه گازرسانی به صنایع توسعه زیرساخت‌های گازرسانی به شهرها و روستاها هم در دستور کار قرار گرفت و تاکنون هزار و ۲۱۶ شهر و ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

نور موسوی در ادامه گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ گازرسانی در شهرها معادل ۹۸ درصد بوده و در بخش روستایی این عدد معادل ۸۴ درصد است و پروژه‌های گازرسانی تمام استان‌ها و روستاهای کشور در حال انجام است و تنها تعداد کمی از روستاهای، استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است که از نعمت گاز بی بهره‌مند هستند و پیش بینی شده تا سال آینده گازرسانی دراین دو استان به اتمام برسد و قرار شده تا پایان سال جاری، حدود ۷ هزار روستا و شهر در سراسر کشور به شبکه گاز رسانی متصل شوند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز تاکید کرد: در بحث گازرسانی ما دارای یک سرانه مصرف هستیم و در حال حاضر، این سرانه به اعضای هر خانوار معادل ۴۵ میلیون تومان بوده و با این سرانه سالیانه حدود ۳ هزار روستا در برنامه گازرسانی قرار می‌گیرد.

نورموسوی درباره برنامه‌های شرکت ملی گاز در ایام دهه مبارک فجر گفت: در دهه فجر قرار است، در ۱۴ شهر رو از جمله کرمانشاه و سیستان وبلوچستان پروژهای گازرسانی خود را به بهره برداری برسانیم. همچنین در این ایام هزارو ۴۵۹ روستا درسطح همه روستاهای کشور پراکنده هستند و ۴ هزارو ۱۱۴ واحد صنعتی از محل مصوبه شورای اقتصاد از نعمت گاز بهره مند می‌شوند و برای گازرسانی این روستاها و صنایع هیچگونه هزینه‌ای برای خطوط انتقال گاز پرداخت نمی‌کنند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری در بخش گازرسانی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده و در سال آینده پیش بینی ۱۹ هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت گازرسانی در نظر گرفته شده که هنوز به دلیل بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ درمجلس ممکن است این عدد تغییر شود.

نورموسوی در پایان تاکید کرد: منابع لازم برای گازرسانی عموما از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود. بخشی از این منابع هم از محل عوارض و از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تامین می‌شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha