۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کارآفرینی با پرورش قارچ در آذربایجان شرقی| دغدغه‌ای به نام نبود حمایت
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی با پرورش قارچ در آذربایجان شرقی| دغدغه‌ای به نام نبود حمایت

تبریز- بیوک هادی کارآفرین نمونه خسروشاهی است که با سرمایه اولیه خود توانسته است به دنبال علاقه خود که همان پرورش قارچ است برود و از همه مهم‌تر، قدم در راه اشتغالزایی جوانان بگذارد.

آناهیتا رحیمی؛ بازار: از قدیم گفته‌اند می‌توان با یک تیر، دو نشان زد؛ هر زمانی که پای علاقه و همت در میان باشد، می‌توان موانع پیش رو را کنار زد و دل به کار داد تا هم چرخ زندگی خودت بچرخد و هم چرخ زندگی دیگران.

در روزهایی که تورم اقتصادی و بیکاری جوانان، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات در جامعه مطرح می‌شود، جوانانی هستند که قدم در عرصه تولید گذاشته و با وجود تمام مشکلات اقتصادی، توانسته‌اند تعدادی از جوانان دیگر را نیز به کار گیرند.

حکایت این اشتغالزایی از علاقه‌ای آغاز می‌گردد که از فعالیت در گاوداری و گلخانه به سمت پرورش قارچ، تغییر یافته و همین علاقه در نهایت، ختم به یک اشتغالزایی و کارآفرینی در زمینه پرورش قارچ شده است.

کارآفرینی با پرورش قارچ در آذربایجان شرقی| دغدغه‌ای به نام نبود حمایت

حالا صحبت از یک کارآفرین نمونه در زمینه پرورش قارچ دکمه‌ای خوراکی است که با علاقه و پشتکار خود، موفق به ایجاد اشتغال شده و یک کارخانه پرورش قارچ را در شهرستان خسروشاه برای خود دست و پا کرده و چنان به کارآفرینی و اشتغالزایی علاقه مند شده که معتقد است که با یک سرمایه کوچک نیز می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

حدود ۸ سال است به پرورش قارچ مشغول هستم
این کارآفرین نمونه صحبت خود را در رابطه با فعالیت خود این گونه آغاز کرد: من متولد سال ۱۳۵۸ هستم و خوب به یاد دارم که از سن ۱۵ سالگی در باغ، مشغول کشاورزی بوده‌ام و از همان روز تا الان، با یاری خداوند متعال و با همان پشتکار و همت به فعالیت خود ادامه داده‌ام و معتقد هستم که همین، عامل اصلی موفقیت من در زمینه پرورش قارچ است.

هادی افزود: حدود ۸ سالی می‌شود که در زمینه پرورش قارچ، فعالیت دارم و تنها با ۳۰ میلیون تومان به این شغل روی آورده‌ام.

وی ادامه داد: در اوایل شروع به این کار، تنها یک سالن پرورش قارچ وجود داشت اما در حال حاضر موفق شده‌ام یک سالن را به ۷ سالن پرورش قارچ، افزایش داده و در سال ۱۳۹۹ نیز به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شوم.

این کارآفرین نمونه گفت: من تحصیلات خودم را در رشته کشاورزی به پایان رسانیده‌ام و علاوه بر آن، علاقه بسیاری به گل و گیاه و حتی پرورش قارچ داشتم و همین علاقه باعث شده است تا به این شغل، روی آورم.

کارآفرینی با پرورش قارچ در آذربایجان شرقی| دغدغه‌ای به نام نبود حمایت

موفق به ایجاد اشتغال برای ۷ نفر شده‌ام
وی بیان کرد: در اوایل، صاحب یک گاوداری و گلخانه بودم که بعد از گذشت زمان، تصمیم گرفتم تا به پرورش قارچ مشغول شوم که به غیر از خودم، موفق شده‌ام تا ۷ نفر دیگر نیز در این کارخانه مشغول به فعالیت شوند.

این کارآفرین نمونه ادامه داد: سوق یافتن به سمت اشتغالزایی و کارآفرینی، همان گونه که گفتم از سن ۱۵ سالگی در من شروع شد و با عشق و علاقه‌ای که به کشاورزی داشتم تصمیم گرفتم در زمینه پرورش قارچ، فعالیت خود را آغاز کنم.

هادی افزود: از جمله شرایط پرورش قارچ، وجود یک سالن سرپوشیده و کاملاً بهداشتی است که باید دارای تنظیمات دما، رطوبت، کولر و… باشد.

وی با اشاره به اینکه برداشت روزانه به ظرفیت کمپوست بستگی دارد توضیح داد: قارچ تولید شده در این کارخانه را در داخل شهر نیز به فروش می‌رسانیم اما در کنار فروش در داخل شهر، تلاش می‌کنیم تا بعد از هماهنگی‌های صورت گرفته، صادرات قارچ به کشور عراق را نیز آغاز کنیم.

تولید ۲۵۰ کیلویی قارچ دکمه‌ای خوراکی به صورت روزانه
این کارآفرین نمونه گفت: در حال حاضر در زمینه پرورش قارچ دکمه‌ای خوراکی فعالیت دارم و با ظرفیت ۷۰ تنی سالن، میزان تولید روزانه قارچ حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو است.

کارآفرینی با پرورش قارچ در آذربایجان شرقی| دغدغه‌ای به نام نبود حمایت

هادی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کاهش و افزایش دمای هوا و هم چنین شیوع بیماری‌های مهلک از جمله کپک سبز و مایکگون است که اگر وارد یک سالن شود، امکان سرایت به سایر سالن‌ها نیز امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: درخواست به افزایش ولتاژ برق، یکی دیگر از مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد و تاکنون بر خلاف پیگیری و تلاش‌های انجام یافته رفع نشده است.

این کارآفرین نمونه توضیح داد: این مشکل، سختی‌های بسیاری را برای من به خصوص در فصل گرما رقم زده است چرا که برای کنترل دما در فصل تابستان، نیاز به کولر وجود دارد و باید تمامی کولرها در سالن روشن باشند اما به دلیل تک فاز بودن برق، منجر به سوختن آمپر می‌شود.

هادی بیان کرد: به جوانان توصیه دارم از چیزی نترسند و سعی کنند در زمینه اشتغالزایی فعالیت خود را آغاز کنند؛ متأسفانه برخی از جوانان، همواره از رقم‌های میلیاردی صحبت می‌کنند در حالی که این‌طور نیست و با کوچک‌ترین سرمایه نیز می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد.

کارآفرینی با پرورش قارچ در آذربایجان شرقی| دغدغه‌ای به نام نبود حمایت

وی ادامه داد: کارآفرینی بهترین شغلی است که می‌توان انجام داد و به همین دلیل، به تمام جوانان توصیه می‌کنم تا کارآفرینی را انتخاب کنند.

مسئولان از کارآفرینان حمایت نمی‌کنند
این کارآفرین نمونه گفت: با وجود اینکه به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده‌ام اما متأسفانه آنگونه که شاید و باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار نگرفته‌ام.

هادی در پایان افزود: متأسفانه مسئولان کمکی به کارآفرینان و افرادی که اشتغالی را به راه انداخته‌اند نمی‌کنند و دست آنان را نمی‌گیرند در حالی که اگر، کمک و همراهی مسئولان در میان باشد، بهتر و بیشتر می‌توان هر گونه فعالیتی را انجام داد.

کد خبر: ۱۳۳٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha