۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
اجرای پلکانی حذف ارز دولتی می تواند تاب آوری و تبعات آن برای تولید و مصرف کننده را نشان دهد
رئیس اتحادیه دامداران استان البرز در گفتگو با بازار؛

اجرای پلکانی حذف ارز دولتی می تواند تاب آوری و تبعات آن برای تولید و مصرف کننده را نشان دهد

کرج-رئیس اتحادیه دامداران البرز با بیان اینکه حذف یکباره ارز دولتی از نهاده ها به صنعت دام آسیب خواهد زد، گفت: اجرای پلکانی این طرح و نتیجه آن در چند ماه تاب آوری تولید و مصرف کننده را نشان خواهد داد.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استان ها: رئیس اتحادیه دامداران استان البرز در گفتگو با بازار و درباره تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی نهاده های دامی گفت: البته برخی اعتقادی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته و عنوان اصلاح ارز ترجیحی به آن می دهند.

«احمد حاجی علی اکبریان» افزود: در وزارتخانه با سیاست اصلاح نرخ ارز ترجیحی قرار است قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان تبدیل به ارز نیمایی که حدودا ۲۴- ۲۵ هزار تومان است تبدیل شود. در واقع یک افزایش شش برابری در این موضوع اتفاق می افتد که اولین چالشی که صنعت دامپروری با آن روبرو می شود، سرمایه در گردش است. به این معنی که از فردای اصلاح این ساختار، دامدار هیچ منابع مالی برای اینکه بتواند نهاده اش را با این نرخ ارز نیمایی تامین کند ندارد.

وزارتخانه تا به امروز هیچ برنامه ای برای تعیین قیمت علوفه نداده است
اکبریان در ادامه گفت: چالش دوم اینکه نهاده هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود شامل سه قلم «جو، ذرت و سویا» است. بخش عظیمی از تغذیه دام به علوفه وابسته است و آن ۶۰-۵۰ درصدی که ما باید از علوفه تامین کنیم، هیچ سیاست گذاری ای در اختیار وزارتخانه نیست و تا امروز هم وزارتخانه هیچ برنامه ای برای تعیین قیمت علوفه نداده و نمی‌تواند بدهد زیرا اختیاراتی در این زمینه ندارد.

وی افزود: در نتیجه این اقدام و افزایش قیمت جو ذرت و سویا، حتما دامن گیر اقلام علوفه ای مانند یونجه، ذرت علوفه ای، کاه و کُلش خواهد شد و باعث افزایش نرخ می شود و قطعا اگر این کار بدون مطالعه و بدون تدبیر، پلکانی و یک شبه اتفاق بیفتد هم به تولید و هم به مصرف آسیب می زند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان البرز در پرسش به این پاسخ که آیا اقدام و پیگیری برای این موضوع از طرف اتحادیه انجام شده است، گفت: بله، ما دو سه جلسه مکرر با خود وزیر و معاونینشان داشتیم، دغدغه هایمان را گفتیم دوستان هم اینها را یادداشت کرده و گفتند این موضوعات را بررسی می کنند ولی بالاخره زمانی که بررسی می کنند باید اطلاعی هم به ما بدهند که قبل از اقدام ما در جریان باشیم.

اجرای پلکانی حذف ارز دولتی می تواند تاب آوری و تبعات آن برای تولید و مصرف کننده را نشان دهد

اکبریان با اشاره به اساس دولت رئیسی گفت: دولت آقای رئیسی قول داده اند که اصل دولت شان در غافلگیری نیست و این قول را به مردم دادند زمانی که صبح چشم هایشان را باز می کنند یک دفعه با چیز شگفت انگیزی روبرو نمی شوند، موضوعات حتما از قبل تصویب شده، اطلاع رسانی صورت گرفته و حتما با کارشناسان و خبرگان بخش به یک اقناع منطقی رسیده و سپس طرحی اجرا می شود.

وی تاکید کرد: اگر اجرای این طرح الان بخواهد بدون برنامه باشد حتما تبعات اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت و شرایط تولید در کشور در واقع از این بدتر خواهد شد.

تعداد واحدهایی که در حال حاضر با کمتر از ظرفیت کار می کنند بیشتر از واحد هایی است که تعطیل شده است، زمانی که واحدی با تمام ظرفیت کار نمی کند هزینه سربار و قیمت تمام شده اش بالاست و تولیدش اقتصادی نیست و هر سه واحدی که با حداقل ظرفیت کار می کند حساب کنید به ازای آن یک واحد تعطیل است، پس فقط به دنبال واحدهای تعطیل نگردید آنهایی هم که کمتر از ظرفیت کار می کنند متضرر می‌شوند

اکبریان در پاسخ به این پرسش بازار که چه تعداد واحد دامداری در نتیجه مشکلات مربوط به نهاده های دامی در استان تعطیل شده است؟ گفت: تعداد واحدهایی که در حال حاضر با کمتر از ظرفیت کار می کنند بیشتر از واحد هایی است که تعطیل شده است، زمانی که واحدی با تمام ظرفیت کار نمی کند هزینه سربار و قیمت تمام شده اش بالاست و تولیدش اقتصادی نیست، و هر سه واحدی که با حداقل ظرفیت کار می کند حساب کنید به ازای آن یک واحد تعطیل است. پس فقط به دنبال واحدهای تعطیل نگردید آنهایی هم که کمتر از ظرفیت کار می کنند متضرر می‌شوند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان البرز در پاسخ به اینکه چه راهکاری را پیشنهاد می کند تا در این صنعت با بحران بزرگتر و بیشتری مواجه نشویم، گفت: راهکار منطقی و کارشناسی این است که ما آن را در جلسات و با مسئولان نیز مطرح کردیم که اگر می خواهند به این موضوع ورود کنند، این کار باید پلکانی اتفاق بیفتد یعنی هم تاب آوری تولید را بسنجیم و هم تاب آوری مصرف کننده را و گام به گام ارز از روی نهاده ها برداشته شود. تحلیل مان را از بازار و مصرف ببینیم سپس قدم بعدی را برداریم. اگر از پله اول پایمان را روی پله بیستم بگذاریم حتما با مشکل مواجه می‌شویم.

اجرای پلکانی حذف ارز دولتی می تواند تاب آوری و تبعات آن برای تولید و مصرف کننده را نشان دهد

اکبریان اضافه کرد: تقاضای ما از دوستان این است که به صورت پلکانی ابتدا «ارز سویا» برداشته شود. پیشنهاد سویا هم به این دلیل است که تغییر نرخ جو و ذرت تاثیر گذار روی اقلام علوفه ای است و زمانی که جو بالا می رود کاه و کلشی هم که من مصرف می کنم به تبع قیمت آن حرکت می کند و ذرت دانه ای وذرت علوفه ای هم به تبع آن حرکت می کند و افزایش قیمت خواهد داشت.

پیشنهاد ما برای کنترل بازار علوفه در گام اول سویا است
وی اظهار کرد: پیشنهاد ما برای کنترل بازار علوفه در گام اول سویا است. دوستان شش ماه بازار را ببینند و تحلیل کنند اگر دامدار و مصرف کننده قدرت داشتند گام بعدی را همه با هم برداریم.

یک دامداری که ۱۰۰، ۲۰۰، یا هزارتا دام دارد برای خودش نیست و در واقع این دام سرمایه ملی است. این دامدار می‌توانست دام ها را تبدیل به یک کارت بانکی کرده و در جیب بگذارد اما اینها را به میدان تولید آورده که اشتغال ایجاد کرده و برای کشور غذا تولید کند

اکبریان با اشاره به نوشته بالای آرم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق این نوشته «همه با هم جهاد کشاورزی» مطرح شده و گفته نشده وزیر، وزارتخانه، دامدار یا کشاورز به تنهایی، و در واقع اگر همه با هم به یک اقناع نرسیم که این طرح به درد کشور می خورد قطع به یقین مطمئن باشید که طرح موفق نخواهد شد.

وی افزود: خواهش من این است که به این موضوع توجه شود، اینکه نوشته است «همه با هم» یک شعار نیست بلکه هدف است که باید با درنظر گرفتن آن به هدف برسیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان البرز اظهار کرد: یک دامداری که ۱۰۰، ۲۰۰، یا هزارتا دام دارد برای خودش نیست و در واقع این دام سرمایه ملی است. این دامدار می‌توانست دام ها را تبدیل به یک کارت بانکی کرده و در جیب بگذارد اما اینها را به میدان تولید آورده که اشتغال ایجاد کرده و برای کشور غذا تولید کند و افتخار به وجود بیاورد این قصه ها دغدغه ما است که امیدواریم با تصمیمات درست و رسیدگی به دغدغه های تولیدکننده، شرایط برای تولید و صنعت کشور مساعد شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha