۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰
یارانه تولید نهال سالم به تولیدکنندگان بخش خصوصی اختصاص داده می‌شود
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:

یارانه تولید نهال سالم به تولیدکنندگان بخش خصوصی اختصاص داده می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: مقرر گردیده است تا یارانه تولیدکنندگان نهال سالم با لیبل آبی به تولید کنندگان بخش خصوصی اختصاص داده شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: سومین جشنواره مرکبات در شهرستان جیرفت به مرکزیت ۷ شهرستان جنوبی استان کرمان با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل میوه‌های گرمسیری و رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان و مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب، رییس شرکت کشت و صنعت، امامین جمعه دو شهرستان جیرفت و عنبراباد، کارشناسان کشاورزی و باغداران در محل باغات کشت و صنعت و در فضای باز به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این جشنواره بر روی، ظرفیت ها، رفع مشکل‌ها و کمبودهای موجود تاکید شد، ادامه داد: یکی از موارد دارای اهمیت در حوزه مرکبات اقدام به برنامه ریزی جهت افزایش عملکرد مرکبات در واحد سطح است، با توجه به ظرفیت جنوب استان کرمان باید بر روی این مسئله اقدامات ویژه‌ای انجام شود هر چند میزان و متوسط عملکرد باغداران این منطقه از متوسط کشور بالاتر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه تولید نهال سالم یکی دیگر از درخواست‌های باغداران و کشاورزان بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص قول مساعد داد، عنوان کرد: در سومین جشنواره مرکبات بر روی تولید نهال سالم، عاری از ویروس، جاروک اسپیروپلاسمایی، گرنینگ، نماتد و دیگر بیماری ها بصورت لیبل دار تاکید شد و مقرر گردید یارانه تولیدکنندگان نهال سالم با لیبل آبی به تولید کنندگان بخش خصوصی اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ باید اعتبارات مصوب شده برای بهسازی باغات مرکبات و نخیلات اختصاص داده شود، گفت: در این جشنواره بر روی ایجاد واحدهای صنعتی بسته‌بندی، سورت‌بندی مرکبات، تجاری سازی، صادرات و تکمیل زنجیره تولید و صنایع تبدیلی، رفع مشکلات حمل و نقل، تسهیلات باغداران و معرفی محصولات سالم و ارگانیک جنوب کرمان به مردم و کشورهای همسایه تاکید شد.

اعظمی با اشاره به اینکه مقرر شد برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جشنواره گوجه فرنگی و حنا در رودبار و جشنواره کنجد در قلعه گنج و دومین جشنواره خرمای کلوته در عنبراباد طی سال آینده انجام شود، ادامه داد: استقبال خوبی از سومین جشنواره مرکبات از سوی باغداران، کشاورزان و نخبگان انجام شد. رئیس کمیسیون کشاورزی و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پس از حضور در جشنواره از مزارع سیب زمینی و پیاز بازدید کردند، با توجه به کشت سیب‌زمینی و برداشت پیاز به‌صورت همزمان، مسئولین از نزدیک ظرفیت این منطقه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور را مشاهده کردند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون باغبانی وزارتخانه از دو گلخانه مجهز به سیستم‌های هلندی و اسپانیایی بازدید کردند، در یکی از این گلخانه ها توت فرنگی به صورت ۳ طبقه و بدون استفاده از سموم آفت کش کشت می‌شد، گفت: در این گلخانه با وسعت ۵ هزار متر حدود ۸۰ تن توت فرنگی برداشت شده است که پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت آن به ۲۰۰ تن افزایش پیدا کند. چنانچه گلخانه‌ها به سیستم‌های پیشرفته مجهز شوند می‌توانیم در هر هکتار حدود ۵۰۰ تن توت فرنگی برداشت کنیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سطح علمی و کاربردی و تولید و فرهنگ کشاورزی جنوب استان کرمان از متوسط کشور بالاتر است گفت: در حالی که محدودیت صادرات فلفل دلمه و کاهش قیمت آن زیان گلخانه‌داران را به همراه داشت طی روزهای اخیر شاهد روند افزایشی قیمت فلفل دلمه و بادمجان هستیم.
این نماینده مردم در مجلس، عنوان کرد: خبرهایی در خصوص ممنوعیت صادرات سیب زمینی منتشره شده که نگرانی کشاورزان منطقه را به همراه داشته است، مقرر شد در تماسی تلفنی نگرانی آنها را به وزیر جهاد کشاورزی منتقل کنم.

کد خبر: ۱۳۳٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha