۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
توسعه گردشگری سلامت همدان در جذب بیمار از مرز باشماق خلاصه نشود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

توسعه گردشگری سلامت همدان در جذب بیمار از مرز باشماق خلاصه نشود

همدان-کارشناسان معتقدند توسعه گردشگری سلامت همدان نباید در جذب بیمار از مرز باشماق خلاصه شود بلکه باید از کشورهای دیگر و در بخش‌های مختلف درمانی بیمار پذیرش کرد تا گردشگری سلامت در این منطقه جان بگیرد

بازار؛ گروه استان ها: یکی از عمده پتانسیل های صنعت گردشگری سلامت در کشور استقرار امکانات و تجهیزات مورد نیاز درمانی در مناطق مرزی است چراکه با توجه به اهمیت بعد مسافت برای گردشگران سلامت، وجود چنین امکاناتی در شهرهای مرزی می تواند گردشگری سلامت را متحول کند و این صنعت را در ایران به پیش براند.

در این میان استان همدان نیز طی یک دهه اخیر بارها بر ضرورت توسعه گردشگری سلامت در این منطقه تاکید کرده اما آنچه مسلم است برای توسعه گردشگری در این بخش باید زیرساخت‌های آن را تقویت کرد.

چندی قبل در جلسه ای که با حضور دست اندرکاران صنعت گردشگری در اتاق بازرگانی همدان برگزار شد نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان موضوع کم کاری در زمینه توسعه گردشگری سلامت را به بحث گذاشت و در نهایت بابیان اینکه تعداد هشت مرکز گردشگری سلامت در استان همدان راه اندازی شده عنوان کرد: متأسفانه حتی یک بیمار هم به مراکز خدماتی گردشگری سلامت مراجعه نکرده است.

این بار موضوع را از زاویه دیگری بررسی کردیم و در گفتگو با رئیس اتاق بازرگانی همدان جویای دلایل ضعف همدان در توسعه گردشگری سلامت شدیم که وی گره مشکل را در جای دیگری دید.

هیئت‌رئیسه کمیسیون گردشگری امسال حتی یک جلسه هم برگزار نکرده و در کمیته‌های گردشگری نیز جلسه‌ای برگزار نشده پس چه انتظاری داریم مسائل و مشکلات گردشگری حل شود

رئیس اتاق بازرگانی همدان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از کمیسیون‌هایی که درزمینهٔ شرکت در جلسات اتاق بازرگانی بسیار ضعیف عمل کرده کمیسون گردشگری است، عنوان کرد: هیئت‌رئیسه این کمیسیون امسال حتی یک جلسه هم برگزار نکرده و در کمیته‌های گردشگری نیز جلسه‌ای برگزار نشده پس چه انتظاری داریم مسائل و مشکلات گردشگری حل شود.

توسعه گردشگری سلامت همدان در جذب بیمار از مرز باشماق خلاصه نشود

علی اصغر زبردست بابیان اینکه اعضای این کمیسیون حتی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که بزرگ‌ترین فرصت برای طرح مشکلات است شرکت نداشته‌اند، اضافه کرد: برای احیاء گردشگری سلامت در استان همدان باید فعال و جدی وارد کار شد.

باید بر روی داشته‌هایمان متمرکز شویم
زبردست بابیان اینکه گردشگری سلامت فقط این نیست که از مرز بیمار را به همدان منتقل کنیم بلکه باید تمام ظرفیت‌های آن را بررسی کرده و بر روی داشته‌هایمان متمرکز شویم، گفت: در کشور عراق با مراکز بهداشتی و تعداد پنج بیمارستان شهرهای نجف، کربلا و بغداد جلسه برگزار و مذاکراتی انجام شد اما متأسفانه زمانی که اقدامات در حال عملیاتی شدن بود ویروس کرونا از راه رسید و همه معادلات به هم‌ریخت و همه‌جا به تعطیلی کشیده شد.

زبردست افزود: در حال حاضر کشور عراق علاقه‌مند است بیمارانش در ایران و شهر همدان مداوا شوند و باید در کشورهای آفریقا و کرواسی و سوریه کلینیک احداث و راه‌اندازی و به‌صورت سرپایی بیماران مداوا شوند و اگر نیاز بود بیماران به ایران منتقل شوند.

مسئله گردشگری سلامت فقط به پنج بیمار منتهی نمی‌شود بلکه می‌توان از کشورهای دیگر در بخش‌های مختلف درمانی ، بیمار پذیرش کرد

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اظهار اینکه قرار نیست گردشگری یک‌شبه کن‌فیکون شود، اضافه کرد: توسعه گردشگری سلامت فقط به جذب پنج بیمار در مرز باشماق منتهی نمی‌شود بلکه می‌توان از کشورهای دیگر در بخش‌های مختلف درمانی، بیمار پذیرش کرد.

زبردست در ادامه صحبت‌های خود بابیان اینکه در کشوری مثل کشور عراق مگر چگونه بیمار پذیرش می‌شود، گفت: مگر غیرازاین است که یک سری دلال چه ایرانی باشد چه خارجی، با تمام پزشکان تفاهم‌نامه تنظیم کرده‌اند تا به‌طور مثال بیمار را از کشور عراق به تهران منتقل کنند؟

در حال حاضر اصفهان درزمینهٔ گردشگری سلامت درصد بالایی از جذب بیماران را به خود اختصاص داده و به‌نوعی غوغا کرده و تهران هم جذب بیماران قابل توجهی را نصیب خودکرده حال‌آنکه این شهرها با کشور عراق هم هم‌جوار نیستند ولی با مکانیسم‌ها و روش‌های تخصصی وارد حوزه گردشگری سلامت شده‌اند

وی بابیان اینکه در همدان تعداد بیماران برون‌مرزی مراجعه‌کننده درصد ناچیزی است، گفت: در حال حاضر اصفهان درزمینهٔ گردشگری سلامت درصد بالایی از جذب بیماران را به خود اختصاص داده و به‌نوعی غوغا کرده و تهران هم جذب بیماران قابل توجهی را نصیب خودکرده حال‌آنکه این شهرها با کشور عراق هم هم‌جوار نیستند ولی با مکانیسم‌ها و روش‌های تخصصی وارد حوزه گردشگری سلامت شده‌اند.

توسعه گردشگری سلامت همدان در جذب بیمار از مرز باشماق خلاصه نشود

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه، گردشگری سلامت ظرفیت‌های بسیاری برای پیشبرد اهداف گردشگری دارد، عنوان کرد: اگر بیمارستان بوعلی همدان به این اندازه همت دارد که با آمبولانس و فراهم کردن امکانات در مرز باشماق بیماران را به بیمارستان منتقل می‌کند باید به آن دست‌مریزاد گفت و این اقدام جای تقدیر دارد.

زبردست با بیان اینکه صنعت گردشگری سلامت جزء نوپاترین رشته‌های گردشگری در کشور است، گفت: البته دراین‌بین استان‌هایی همچون تهران، شیراز و مشهد از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و همدان هم اگر به ظرفیت ها و داشته های خود اهمیت دهد جایگاه خوبی کسب خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به حوزه گردشگری سلامت می‌تواند ارزآوری خوبی را به دنبال داشته باشد چراکه ارائه خدمات پزشکی همواره مورد نیاز است، ادامه داد: همدان در غرب کشور قطب پزشکی مهمی محسوب می‎شود و از توانمندی بالایی برای ورود به حوزه گردشگری سلامت نسبت به استان‌های هم‌جوار برخوردار است.

علی‌رغم پتانسیل خوب و مناسب همدان در زمینه پزشکی و درمانی، متاسفانه به لحاظ جذب تعداد گردشگر سلامت وضعیت خوبی نداریم و از رقبای خود عقب مانده‌ایم

به هر حال آنچه مسلم است علی‌رغم پتانسیل خوب و مناسب همدان در زمینه پزشکی و درمانی، متاسفانه به لحاظ جذب تعداد گردشگر سلامت وضعیت خوبی نداریم و از رقبای خود عقب مانده‌ایم که ازجمله یکی از مهمترین دلایل این موضوع عدم بازاریابی مناسب برای گردشگری سلامت است چرا که گردشگری سلامت هنوز به عنوان یک صنعت جا نیفتاده است.

حتی بیراه نیست اگر بگوییم حوزه گردشگری سلامت فقط شامل گردشگری پزشکی نیست و در حوزه‌های طبیعت درمانی مثل آب درمانی، آفتاب درمانی، چشمه های آب معدنی و طبیعت گردی ظرفیت های فراوانی در همدان وجود دارد که نیازمند بازاریابی مناسب و بیشتر برای همه گردشگران است.

به هر حال نیاز مردم کشورهای همسایه به خدمات بهداشتی و درمانی به لحاظ سطح پایین دانش پزشکی این کشورها از جمله نقاط قوت برای ایران محسوب می شود و در این میان استان همدان از مهمترین مناطق گردشگری کشور به حساب می آید که درزمینه گردشگری سلامت از پتانسیل های فراوان برخوردار بوده و درتوریسم درمانی بازار بسیار مناسبی برای کشورهای همسایه به ویژه عراق محسوب می شود بنابراین نباید این ظرفیت را نادیده گرفت.

کد خبر: ۱۳۳٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha