۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شد
رئیس بنیاد مسکن:

۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شد

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن گفت: این بنیاد با همکاری دستگاه‌های ذیربط توانست امسال مقاوم سازی واحدهای مسکونی را به حدود ۵۰ درصد برساند یعنی دو میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹ واحد نوسازی و مقاوم سازی شده است.

به گزارش بازار، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: تعداد واحدهای مسکونی روستایی پنج میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۳۷ است، سال ۸۴ تنها هفت درصد از واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده بود.

نیکزاد ادامه داد: طبق قانون جهش تولید مسکن باید سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد سهم روستاهاست بنابراین اگر بتوانیم همین روند را ادامه دهیم می توانیم در سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی تمام واحدهای مسکونی روستایی را بگیریم اما انجام آن در اواخر کار مقداری سخت است چون در روستاها افرادی که شرایط مالی خوبی داشتند در نوسازی ها پیشرو بودند ولی بیشتر افرادی که باقی ماندند به لحاظ مالی ضعیف هستند که حمایت های دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دستگاه های حمایتی را ایجاب می کند. البته بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با برنامه های متنوع برای کمک به نوسازی واحدهای باقی مانده غیر مقاوم در روستاها وارد میدان شده اند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:‌ حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم که این روستاها دارای نقشه طرح هادی مصوب هستند.

اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه با موضوع مدیریت واحد روستایی موافقیم افزود: برای تعداد زیادی از روستاها در خصوص مسکن، معابر، ‌ایجاد امکانات زیر بنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن اقداماتی انجام شد که بسیاری از روستاها از بعد جمعیت و امکانات به شهر تبدیل شدند.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم و روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای نقشه طرح هادی مصوب هستند، در اوایل انقلاب حتی یک روستایی که دارای طرح هادی باشد نداشتیم بنابراین طرح هادی، ‌ در اوایل انقلاب با تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی وقت شروع شد.

نیکزاد گفت:افق طرح هادی طبق قانون ۱۰ ساله است الان بازنگری طرح هادی ۴۳۰۰ روستا شروع شده است و از ۴۰ هزار روستا سالانه باید طرح هادی چهار هزار روستا بازنگری شود ولی درخصوص افزایش محدوده روستا عواملی را پیش رو داریم به عنوان نمونه در استان های شمالی کشور، اطراف روستاها شالیزار و اراضی کشاورزی است که این اراضی کشاورزی باید حفظ شوند بنابراین در این مناطق تحت فشار قرار می گیریم و سعی می کنیم در بعضی روستاها به سمت افزایش طبقات برویم تا اراضی کشاورزی حفظ شود.

وی تصریح کرد: در جاهایی که مشکل خاصی برای افزایش محدوده وجود ندارد حتماً‌ باید محدوده ها افزایش پیدا کند و زمین برای واگذاری به جوانان روستا را انجام دهیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:‌در قانون جهش تولید مسکن مسئولیت ساخت مسکن با رئیس جمهور است، ‌ در شورای عالی مسکن که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود اعضای این شورا در قانون مشخص شده است که هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند.

وی افزود:‌ در سال هایی که آمار نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بالاست جلسات شورای عالی مسکن دو هفته یکبار و در استان ها هم شورای مسکن به ریاست استانداران تشکیل می شد و بانک های عامل، ‌ سازمان برنامه، امور اقتصادی و دارایی و وزارت نیرو پای کار بودند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد:‌در دو ماه گذشته با یک مشکلی در بازسازی و بهسازی مواجه شدیم که حل شد.

نیکزاد گفت:‌ در بهسازی مسکن و درقانونی که ۲۴ شهریور به دولت ابلاغ شد در ماده ۳ این قانون آمده است که صندوق ملی مسکن بایستی حداکثر تا ۳ ماه تشکیل شود و یارانه های مربوط به مسکن روستایی و هر بخشی که مقرر شد یارانه پرداخت شود باید از طرف این صندوق صورت گیرد که این صندوق تشکیل نشد و یارانه بلاتکلیف بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت مسکن باقی مانده است.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در ۲۵ آبان در شورای عالی مسکن مصوب کرد وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد و سفته زنجیره ای سه نفر و بازپرداخت ۲۰ ساله شود یعنی قسط وام مسکن روستایی یک میلیون و چهارصد هزار تومان می شود که این موضوع بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به مشکل بر خورد.

کد خبر: ۱۳۳٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اربابی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      بخدا دروغ میگن کجاش 50 درصد مقام سازی شده ما تو روستا زندگی میکنیم هنوز بافت قدیمی داره واسه وام روستایی باید هفت خان رستم رو باید رد بشی هزار تا پارتی داشته باشی بعدا شاید بهت وام مسکن دادن
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      با عرض سلام کدوم مقام سازی اومدن واحد مسکونی بسازن نصب کاره بدون مقام برامون ساختن رفتن